درباره بیماری زنگ سفید کلم بیشتر بدانیم

0

بیماری زنگ سفید کلم در روی بسیاری از گیاهان خانواده شب‌ بو(خاجیان) من جمله شاهی، ترب، کلم، منداب و کیسه کشیش دیده شده است. خرفه و تاج خروس وحشی نیز به این بیماری مبتلا می شوند.

بیماری زنگ سفید کلم

بیماری زنگ سفید اولین بار در ایران از روی ترب و تربچه گزارش شده است . مناطق انتشار بیماری سواحل خزر و خوزستان می باشد.یکی از عوامل توسعه این قارچ رطوبت می‌باشد.

از این رو خیس شدن طولانی مدت برگ‌ها زمینه بروز بیماری را فراهم می‌کند و آبیاری در اواخر روز در مناطق توسعه این بیماری به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. مصرف بیش از حد کودهای ازته نیز باعث افزایش حساسیت گیاه به این قارچ می‌شود.

بیماری زنگ سفید کلم

عامل بیماری زنگ سفید کلم

عامل بیماری در خاجیان، قارچ Albugo candida می‌باشد. در اوایل بهار فرم زمستان گذران این قارچ (اسپور) جوانه زده و ۴۰ تا ۶۰ زئوسپور با قابلیت حرکت در آب تولید می‌شود. زئوسپورها بعد از مدت کوتاهی جوانه زده و اسپورانژیوفورهای گرزی شکل را ایجاد می‌کنند که در روی آن اسپورانژیوم‌ها به صورت زنجیری تشکیل شده که میتوانند از طریق باد، باران، آب آبیاری و حشرات منتقل شوند.

علایم بیماری

علائم بیماری به صورت تاول‌های برجسته و سفید رنگی که معمولا به صورت دوایر متحدالمرکز قرار گرفته‌اند، در زیر برگ و ساقه و میوه و حتی گل ظاهر می‌شود.

در اثر شدت بیماری و عدم مدیریت به موقع تمام مزرعه به رنگ سفید در می‌آید. این قارچ می‌تواند به صورت سیستمیک در گیاه توسعه یافته و باعث انحنا و پهن شدن ساقه و همچنین تبدیل اندام‌های گل به کاسبرگ و عقیم شدن گل ها شود.

سایر مطالب:

آفت بید کلم یا پروانه پشت الماسی
بیماری سفیدک داخلی گل کلم یا دروغین ،علایم و کنترل آن

کنترل و مدیریت بیماری زنگ سفید کلم

کنترل ارگانیک

از عصاره های گیاهی چریش (نیم)، پیاز و سیر استفاده کنید. روغن اکالیپتوس دارای اثرات ضدقارچی گسترده ای است و در برابر بیماری زنگ سفید چه در مرحله برگی و چه در مرحله تشکیل هد موثر است.

کنترل شیمیایی

کنترل تلفیقی با رویکرد پیشگیرانه به همراه کنترل بیولوژیک (در صورت وجود) را همیشه در نظر داشته باشید. برای ضدعفونی بذرها از مانکوزب یا متالاکسیل + مانکوزب استفاده کنید.

از متالاکسیل و مانکوزب ابتدا بر روی خاک و سپس بر روی شاخ و برگ گیاه استفاده کنید. بسته به مدت زمان رشد محصول و میزان بارندگی این قارچکش را تکرار کنید. در مناطق معتدل، یک مرتبه کاربرد خاکی و حداقل یک یا دو مرتبه محلول پاشی برگی در طول رشد محصول پیشنهاد می شود.

اقدامات پیشگیرانه

  • از گیاهان عاری از بیماری و بذرهای گواهی شده و مورد تایید و واریته های مقاوم استفاده کنید.
  • شخم عمیق و کاشت زودهنگام را انجام دهید.
  • رعایت فاصله کاشت بین گیاهان به منظور افزایش هوادهی بین گیاهان.
  • از شیوه های بهداشتی مناسب برای کاهش خطر آلودگی اطمینان حاصل کنید.
  • قسمت های آسیب دیده گیاه را حذف کنید و بقایای گیاهی را که به شدت آلوده شده اند خارج کنید.
  • علف های هرز را کنترل کنید.
  • تناوب زراعی سه ساله با گیاهان غیرچلیپایی.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )