آفت کنه تار عنکبوتی فلفل و راههای مقابله و کنترل

0

آفت کنه تار عنکبوتی فلفل که به کنه تارتن دو لکه ای نیز شهرت دارد، مشکل شایعی در فلفل فضای باز است که نه تنها ظاهر گیاه را خراب و ناخوشایند میکند، بلکه حتی ممکن است منجر به مرگ گیاه شود. 

آفت کنه تار عنکبوتی فلفل

کنه تار عنکبوتی با نام علمی Spider mite آفات کوچکی هستند که شبیه عنکبوت های ریز هستند و می توانند صدمات زیادی به گیاهان وارد کنند. دلیل نام گذاری این حشرات داشتن هشت پا است که نوعی عنکبوت به شمار می روند.

آفت کنه تار عنکبوتی فلفل

زیست شناسی آفت کنه تار عنکبوتی فلفل

چرخه زندگی کنه تار عنکبوتی قبل از تبدیل شدن به لارو و سپس بالغ شدن، به عنوان یک تخم کوچک شروع می شود. تخم ها معمولا در قسمت زیرین برگ ها یافت می شوند و رنگ آن ها می تواند از نارنجی، زرد روشن یا سبز روشن تا سبز تیره، قرمز، قهوه ای یا تقریبا سیاه متغیر باشد.

سایر مطالب:

بیماری سوختگی یا بلایت فوموپسیس بادمجان

بیماری لکه باکتریای فلفل

نحوه شناسایی آفت کنه تار عنکبوتی فلفل

ساده‌ترین راه برای شناسایی کنه‌های تارعنکبوتی که گیاهان را آلوده می‌کنند، استفاده از تارهای آنهاست. کنه‌های تارعنکبوتی برای محافظت از خود و بچه‌هایشان تارهای نازکی تولید می‌کنند.

آسیب‌های گیاهی راه دیگری برای شناسایی کنه‌ تار عنکبوتی است. کنه‌ تارعنکبوتی از قسمت‌های سوراخ کننده دهان خود برای گاز گرفتن بافت گیاهی استفاده می‌کنند.

در صورت سفید شدن، تغییر رنگ یا زرد شدن برگ‌ها، می‌توانید کنه‌ تار عنکبوتی را شناسایی کنید. هنگامی که آسیب ناشی از کنه‌ تارعنکبوتی بسیار شدید باشد، احتمالاً تعداد زیادی از نقاط ریز سفید یا قهوه‌ای را در زیر برگ‌ها خواهید دید.

برای شناسایی دقیق کنه تارعنکبوتی، به یک لنز دستی ۱۰x نیاز دارید. با نگاه دقیق به نقاط متحرک، بدنی بیضی شکل با هشت پا نمایان می‌شود. تخم‌های کنه‌های عنکبوتی گرد و شفاف هستند.

علایم خسارت کنه تار عنکبوتی در فلفل

کنه‌ تارعنکبوتی د آسیب‌ زیادی به گیاهان وارد می‌کند. جدای از پوشاندن برگ‌ها با تار عنکبوت ابریشمی، با مکیدن شیره آنها به برگ‌ها آسیب می‌رساند.

ابتدا لکه‌های قهوه‌ای یا زرد روی برگ‌های آسیب دیده ظاهر می‌شوند که در نهایت رنگ خود را از دست می‌دهند. در صورت عدم کنترل، آسیب کنه عنکبوتی می‌تواند منجر به مرگ گیاه شود.

لکه‌های ریز روی برگ‌ها اولین علامت آشکار آسیب کنه تارعنکبوتی است. با گذشت زمان، برگ‌های گیاه شروع به زرد شدن، پیچ خوردن و سپس ریزش می‌کنند. هجوم انبوه کنه‌ها می‌تواند برگ‌های محصول را از بین ببرد و منجر به عملکرد کم‌تر شود.

سریع‌ترین رشد کنه‌های تارعنکبوتی در محیط‌های گرم و خشک است. در حالی که آن‌ها در شرایط مرطوب رشد می‌کنند، به نظر می‌رسد که در شرایط خشک باروری تخمک بیشتری دارند.

کنترل آفت کنه تار عنکبوتی فلفل

برگ‌ها و ساقه‌های آسیب دیده گیاه را که علائم ابریشم مانند تار دارند هرس کنید تا کنه‌های عنکبوتی به طور طبیعی از بین بروند.

از اسپری صابون برای از بین بردن کنه تار عنکبوتی روی گیاهان استفاده کنید

کنه‌های شکارگر یک گزینه عالی هستند زیرا برای گیاهان بی‌ضرر هستند و طیف گسترده‌ای از کنه‌های تار عنکبوتی و تخم‌های آن‌ها را می‌خورند. کفشدوزک‌ها و بالتوری‌ها انواع دیگری از حشرات مفید هستند که ممکن است به کاهش جمعیت کنه تارعنکبوتی کمک کنند، اگرچه آن‌ها به شته‌ها و سایر حشرات نیز علاقه دارند.

کنترل شیمیایی

  • تترادیفون EC 7.52%: با دز ۲ در هزار
  • سولفور WP 80-90%: با دز ۳ در هزار
  • هگزی تیازوکس EC 10%: با دز ۰/۵ در هزار
  • سایفلومتوفن SC 20% : با دز ۱ در هزار
  • اس کوئینوسل SC 15% : با دز ۱.۲۵ در هزار
  • آبامکتین SC 8.4% : با دز ۰.۱۸۵ در هزار

سایفلومتوفن، اس کوئینوسل و آبامکتین جهت کنترل کنه دونقطه‌ای در گلخانه در تناوب با سایر سموم ثبت شده استفاده شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )