آفت بید کلم یا پروانه پشت الماسی

0

آفت بید کلم یا پروانه پشت الماسی ، آفت شایعی در کشت کلم است که در هر سال ۴-۵ میلیارد دلار آسیب می‌رساند. این حشره علاقه‌مند به تغذیه از گیاهان جنس Brassica مانند کلم پیچ، گل‌کلم و بروکلی است.

آفت بید کلم یا پروانه پشت الماسی

همراه با توسعه کشت کلم خسارت آفت بید کلم یا شب ­پره پشت الماسی نیز بر روی آن به نحو قابل توجهی شدت یافته و این احتمال وجود دارد که با توجه به مساعد بودن  شرایط گلخانه‌ها برای تکثیر آفت. همچنین استفاده‌ بی‌رویه از سموم شیمیایی ، که باعث مقاوم شدن آفت به سموم رایج شده ­است . آفت در تمام فصول سال بدون وقفه به تولید نسل پرداخته و کلم را بصورت طغیانی مورد حمله قرار دهد.

شب‌پره پشت الماسی یا بیدکلم آفتی است با پراکنش جهانی، که در مناطق کم ارتفاع استوایی و نیم­ استوایی انتشار زیادی دارد.

آفت بید کلم یا  پروانه پشت الماسی

علایم آفت بید کلم یا پروانه پشت الماسی

بید کلم معمولاً یک آفت نسبتاً مهم محسوب نمی شود. با این حال، در تراکم زیاد آنها می توانند برای محصولات براسیکا دردسرساز شوند. خسارت ناشی از لاروهایی است که تونل هایی را در بافت برگ ایجاد کرده یا سطح زیرین لبه برگ را خراش می دهند.

در اثر خورده شدن بافت اپیدرم برگ توسط کرم ها، نمایی پنجره مانند بر روی برگ ایجاد می شود. لاروهای مسن تر پرخور هستند و در هنگام هجوم شدید می توانند تمام برگ به جز رگبرگ ها (اسکلت شدن برگ) را بخورند. وجود لارو در گل ها می تواند تشکیل هد در کلم بروکلی یا گل کلم را مختل کند.

خسارت

لارو این آفت داخل برگ گیاهان میزبانی مانند کلم، گل کلم، کلم قمری، تربچه و شلغم تغذیه و ایجاد دالان می کند.

شکل شناسی

پروانه بالغ کوچک، بال های جلو باریک و کشیده و کناره های آن ریشک دار است. عرض پروانه با بال های باز ۱۶-۱۱ میلی متر می باشد. قاعده بال ها به رنگ ای روشن و بخش جلویی آن سفید عاجی است.

وسط بال های جلویی سه لکه متصل به هم دیده می شود. بال های عقبی خاکستری و دارای حاشیه ریشک دار است. رنگ بال های جلویی حشره ماده روشن تر از حشرات نر می باشد. لارو دوکی کشیده به طول ۱۰-۸ میلی متر به رنگ سبز روشن است. تخم ها بیضوی به رنگ زرد لیمویی می باشند.

زیست شناسی

زمستانگذرانی آفت به صورت شفیره روی نباتات میزبان و یا پناهگاه ها می باشد. حشرات بالغ شب فعال بوده و در شب نیز جفتگیری می کنند. پروانه ماده به صورت منفرد یا دسته ای در سطح زیرین برگ ها و روی رگبرگ ها تخم می گذارد. تعداد تخم تا ۱۸۰ عدد در دسته های ۸-۳ تایی می باشند.

سایر مطالب:

بیماری سفیدک داخلی گل کلم یا دروغین ،علایم و کنترل آن
کوددهی کلم و رعایت اصول آن

کنترل آفت بید کلم یا پروانه پشت الماسی

کنترل ارگانیک

دشمنان آفت بید کلم شامل زنبورهای پارازیتوئید Diadegma insulare ،Oomyzus sokolowskii ،Microplitis plutellae ،Diadromus subtilicornis و Cotesia plutellae هستند. علاوه بر پارازیتوئیدها، برای کنترل جمعیت می توان از محلول های حاوی قارچ های حشره کش یا ویروس پلی هیدرو سیس هسته ای استفاده کرد. محلول های حشره کش حاوی Bacillus thuringiensis نیز مفید هستند، هرچند برای جلوگیری از ایجاد مقاومت، چرخش استفاده از حشره کش ها توصیه می شود.

کنترل شیمیایی

کنترل تلفیقی با رویکرد پیشگیرانه به همراه کنترل بیولوژیک (در صورت وجود) را همیشه در نظر داشته باشید. مقاومت در برابر حشره کش ها گسترده است و حتی برخی از محصولات بیولوژیکی را نیز شامل می شود. بنابراین تنوع در استفاده از حشره کش ها بسیار توصیه می شود.

اقدامات پیشگیرانه

  • محصولات مقاوم به آفت مانند خردل، شلغم و کلم قمری را انتخاب کنید.
  • انواع واریته های براق، فاقد سطح مومی (سبزها و نه سبز مایل به خاکستری) را انتخاب کنید، زیرا در برابر این آفت مقاومتر هستند.
  • قبل از انتقال نشا، مطمئن شوید که نشاها عاری از حشرات هستند.
  • مزارع را برای مشاهده علائم خسارت یا وجود لاروها بازدید کنید (آستانه ۱ لارو در هر ۳ بوته یا یک حفره در بوته است).
  • از تله های فرمونی برای گرفتن حشرات بالغ و ارزیابی تعداد جمعیت استفاده کنید.
  • در صورت امکان از آبیاری بارانی استفاده کنید زیرا شبیه به باران می باشد.
  • برنامه کشت مخلوط با گیاهان مناسب غیرمیزبان.
  • برنامه تناوب با گیاهان دیگر خانواده ها.
  • پس از برداشت بقایای محصول را حذف و از بین ببرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )