روش های عایق بندی استخر کشاورزی

0

روش های عایق بندی استخر کشاورزی و نحوه آب بندی و عایق کاری انواع استخر کشاورزی به شرایط موجود استخرها بستگی دارد. استفاده از مواد عایق استاندارد می تواند بسیار حیاتی باشد و از ایجاد مشکلات در آینده پیشگیری کند. برای عایق کاری تمام سطوح کف می توانید از مصالح مربوطه استفاده کنید.

روش های عایق بندی استخر کشاورزی

استخرهای مختلف، به شیوه های مختلفی عایق بندی خواهند شد. اما رایج ترین شیوه های عایق بندی یا آب بندی استخر کشاورزی، موارد زیر است:

آب بندی با آهک و خاک رس:

ساخت استخر با این نوع عایق بسیار زمان بر خواهد بود و نمی تواند سطحی کاملا یکنواخت در برابر نشتی فراهم کند. خاک کف استخر هنگام پوشش آهک باید اشباع باشد تا بتواند آهک را به خوبی هیدراته کند و عملیات آهک کاری با حفظ رطوبت آهک انجام شود.

همچنین بلافاصله پس از اتمام عملیات آب بندی، آب اضافه نمی شود و باید به آهک زمان داد تا به خوبی جایگیری کند. هنگام اضافه کردن آب به استخر، این کار باید به آرامی انجام شود. زیرا جریان های متلاطم می تواند به لایه های آب بندی آسیب برساند.

علاوه بر این، نمی توان هرگز استخر را کاملا خشک نگه داشت. زیرا خشک شدن استخر باعث ایجاد ترک های کتان در لایه ها می شود که باعث نشتی از بدنه و کف استخر می گردد. پس از ایجاد ترک، ظرفیت نگهداری آب نیز کاهش می یابد.

عایق بندی استخر کشاورزی

آب بندی با بنتونیت:

از آنجایی که ذرات بنتونیت بسیار ریز هستند، وقتی روی استخر پخش می شوند، می توانند در هوا رها شده و از طریق تنفس وارد ریه شوند، بنابراین برای جلوگیری از رسیدن ذرات به ریه باید از ماسک استفاده کرد.

همچنین از این روش در هوای گرم نباید استفاده شود. پیش از عایق، تمام زباله ها باید از کف استخر حذف شوند و آب با دقت وارد استخر شود تا بنتونیت را مختل نکرده و از بین نبرد.

همچنین عمق مناسب خاک فشرده، باید ایجاد شود. فشردگی مناسب خاک باید با رساندن رطوبت خاک به رطوبت مطلوب حاصل گردد.

آب بندی استخرهای بتنی:

پوشش های اپوکسی، که اغلب برای عایق بندی استخرهای بتنی استفاده می شوند، بسیار شکننده هستند. به همین دلیل اگر استخر بتنی دارای ترک های ریز باشد، این ترک ها باعث شکسته شدن پوشش اپوکسی در محل ترک می شود. یکی دیگر از معایب این پوشش ها قیمت بالای آن ها نسبت به سایر مواد آب بندی است.

آب بندی با ورق های ژئوممبران:

آب بندی استخر با ورقه ژئو ممبران جزو رایج ترین روش‌ها برای آب بندی استخر هایی است که کف آنها خاکی است

در این روش  ورقه های ژئو ممبران که از جنس پی اتیلن هستند با توجه به ضخامت دسته بندی می‌شوند  و طبیعتا هرچه ضخامت بیشتر باشد هزینه آب بندی استخر شما بیشتر است .جنس ورقه ای که عموما برای آب بندی استخر استفاده می شود ژئوممبران ترموپلاست است.

سایر مطالب:

انواع استخرهای ذخیره آب کشاورزی

زهکشی آب و تاثیر آن بر زمین های کشاورزی

آب بندی استخر کشاورزی به روش نانو:

در آب بندی استخر به روش نانو باید بدنه و کف استخر با آجر دیوار چینی یا سطح به وسیله یک لایه سیمان پوشیده شده باشد .آب بندی استخر به شیوه نانو یکی دیگه از روش های عایق کاری با عایق رطوبتی نانو محسوب می شود.

آب بندی نانو به دو روش صورت می‌گیرد

۱.آب بندی استخر با نانو کریستال:

نکته مهم و اساسی این است که هرچه سطح صاف تر باشد عایق بندی بهتر صورت می‌گیرد.

در ابتدا کارشناسان نانوسازه استخر را بطور کامل بررسی می‌کنند.برسی ها شامل مساحت استخر، برآورد مقدار ماده مصرفی، برسی سیمان یا آجر چینی استخر و غیره می باشد. 

در مرحله بعد  سطح رو عاری از گرد و غبار می کنیم .سپس نانو کریستال به نسبت ۱ به ۵ با آب مخلوط میکنیم (یک پیمانه نانو کریستال و ۵ پیمانه آب) و مخلوط حاصل را با پیستوله یا رول روی کار می زنیم.

بعداز اینکه تمام سطح استخر را به  مواد آغشته کردیم  به مواد زمان می دهیم تا خشک شوند .

در مرحله بعد مواد نانو کریستال را با نسبت ۱ به ۱ با آب مخلوط کرده  ( ۱ پیمانه آب و ۱ پیمانه نانو کریستال)  حدود ۲۰ درصد حجم مواد به آن پودر سیمان اضافه میکنیم و با پیستوله روی دیواره ها و کف استخر را بطور کامل پوشش می‌دهیم.

۲.آب بندی با ژل نانو سرامیک الاستیک:

در مرحله اول کارشناسان نانوسازه باید استخر شما را مورد برسی قرار دهند.

در مرحله بعد باید سطح کار حتما صیقلی و صاف شده باشد.

نکته: چنانچه سطح حفره داشته باشد باید قبل شروع آب بندی استخر پودر سنگ و نانو کریستال را باهم مخلوط کنید . سطح کار را کاملا یکدست و صاف کنید.

در این مرحله سطح را کاملا تمیز و عاری از گرد و غبار می کنیم.

سپس در مرحله اول برای بالا بردن کیفیت کار  از نانو کریستال با نسبت ۱ به ۵  ( ۱ واحد نانو کریستال و ۵ واحد آب) استفاده می‌کنیم . کل دیواره ها و کف استخر را آب بندی میکنیم.

در مرحله آخر ژل نانو سرامیک را با پیستوله رو سطح کار میزنیم و صبر  میکنیم خشک شود سپس یک بار دیگر این کار را تکرار می کنیم. بعداز گذشت ۲۴ ساعت استخر شما آماده استفاده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )