بیماری آنتراکنوز فلفل

0

بیماری آنتراکنوز فلفل می‌تواند در تمام مراحل رشدی، کل قسمت‌های گیاه را آلوده کند. آلودگی در مرحله گیاهچه‌ای ممکن است بر روی برگ‌های لپه‌ای (کوتیلدون) محدود شود و گسترش پیدا نکند. لکه‌ها به رنگ خاکستری متمایل به قهوه‌ای در روی ساقه و برگ توسعه می‌یابند.

بیماری آنتراکنوز فلفل

بیماری گیاهی آنتراکنوز به طیف وسیعی از محصولات کشاورزی آسیب می‌رساند. عامل بیماری گیاهی آنتراکنوز فلفل دلمه علاوه بر این محصول روی محصولات دیگری همچون سیب، بادام، گوجه فرنگی، هلو، توت فرنگی، بادمجان، کرفس، مرکبات و … تاثیرگذار است.

بیماری آنتراکنوز فلفل

علائم

علائم بیماری آنتراکنوز فلفل به صورت لکه های مدور یا زاویه دار آب سوخته روی میوه ها می باشد که بعداً نرم و کمی فرو رفته می شوند.

مرکز لکه ها ابتدا نارنجی یا قهوه ای بوده، سپس به سیاه تغییر رنگ داده و بافت های مجاور رنگ روشن تری دارند. لکه ها می توانند بیشتر سطح میوه را دربر بگیرند.

حلقه های متحدالمرکز درون لکه های روی میوه ایجاد می شود. میوه های سبز ممکن است آلوده باشند اما تا زمان رسیدن آنها هیچ علامتی را نشان نمی دهند.

علائم روی شاخ و برگ و ساقه به صورت لکه های قهوه ای خاکستری کوچک و بدون شکل مشخص با حاشیه های قهوه ای تیره می باشند. در اواخر فصل، میوه رسیده پوسیده می شود و مرگ سرشاخه رخ می دهد.

شرایط گسترش بیماری

آب و هوای گرم و مرطوب شرایط مناسبی برای توسعه و گسترش این عامل قارچی فراهم می‌کند. بسته به گونه Colletotrichum دامنه دمایی مناسب برای فعالیت این قارچ بین ۲۰ الی ۲۷ درجه سانتیگراد می‌باشد.

رطوبت آزاد (رطوبت محیط) برای گسترش بیماری آنتراکنوز فلفل می‌باشد. بارندگی سبب انتشار اسپورهای این قارچ شده که اغلب منجر به تلفات شدید عملکرد بخصوص زمانی که روی بافت میوه زخم باشد، می‌گردد. قارچ آنتراکنوز می‌تواند بر روی بذر، برگ‌ و یا ساقه‌ بقایای گیاهی می‌توانند به مدت طولانی بقا خود را حفظ کند.

علت ها

بیماری آنتراکنوز فلفل در واقع توسط گروهی از قارچ های جنس Colletotrichum از جمله C. gloeosporioides و C. capsici ایجاد می شود.

این عوامل بیماری زا در واقع می توانند گیاهان فلفل را در تمام مراحل رشدی، میوه های نارس و بالغ و پس از برداشت آلوده کنند. آنها در داخل و روی بذرها، در بقایای گیاهی یا میزبان های جایگزین مانند خانواده سولاناسه (بادمجانیان) زنده می مانند.

همچنین آنها می توانند توسط نشاهای آلوده بیماری جدید را ایجاد کنند. قارچ ها در دوره های گرم و مرطوب رشد می کنند و می توانند از طریق باران یا آب آبیاری پخش شوند.

آلودگی میوه در دمای ۱۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد رخ می دهد، در حالی که ۲۳ تا ۲۷ درجه سانتیگراد برای گسترش بیماری مطلوب است. رطوبت سطح میوه شدت آنتراکنوز را افزایش می دهد.

سایر مطالب:

بیماری آنتراکنوز کاهو

همه چیز در مورد آنتراکنوز لوبیا

راه های کنترل بیماری آنتراکنوز گوجه فرنگی

کنترل ارگانیک

از ترکیبات ارگانیک مس می توانید برای کنترل بیماری آنتراکنوز روی فلفل استفاده کنید و نتایج خوبی در استفاده از آنها بدست آمده است. بذرهای آلوده را می توان با خیساندن در آب گرم ۵۲ درجه سانتیگراد به مدت ۳۰ دقیقه ضدعفونی کرد. دما و زمان باید به طور دقیق رعایت شود تا اثر مطلوب ایجاد شود.

کنترل شیمیایی

کنترل تلفیقی با رویکرد پیشگیرانه به همراه کنترل بیولوژیک (در صورت وجود) را همیشه در نظر داشته باشید. به محض مشاهده علائم بیماری آنتراکنوز روی گیاه فلفل می توان از قارچکش های اکسی کلرورمس ۳۵% (کوپراویت) به میزان ۲ در هزار، کاپتان ۵۰% به میزان ۳ در هزار و یا مانکوزب ۸۰% (دیتان ام-۴۵) به میزان ۲ در هزار استفاده کرد.

اقدامات پیشگیرانه

    • از بذرها و نشاهای سالم و فاقد بیماری استفاده کنید.
    • از بذرهای مقاوم به بیماری در صورت وجود استفاده کنید.
    • تناوب با گیاهان به غیر از خانواده کدوئیان و گوجه فرنگی در یک دوره سه ساله.
    • شخم عمیق میوه ها و شاخ و برگ در پایان فصل.
    • از حرکت ماشین آلات یا کارگران در مزرعه در زمان خیس بودن شاخ و برگ خودداری کنید.
    • در صورت لزوم در استفاده از آبیاری بارانی، آن را در اوایل صبح استفاده کنید و مطمئن شوید که شاخ و برگ قبل از شب خشک می شود.
    • اجتناب از آبیاری به روش آبیاری بارانی در روزهای ابری.
    • کنترل علف های هرز و گیاهان ناخواسته.
    • دما و رطوبت گلخانه را در حد مطلوب نگه دارید.
    • رعایت تعادل در استفاده از کودها و تقسط کردن کود نیتروژن.
    • مالچ را بین ردیف قرار دهید تا از انتقال اسپور بین خاک و گیاه جلوگیری شود.
    • به طور مرتب مزرعه را از نظر علائم بیماری کنترل کنید.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )