کود نیترات آمونیوم و کاربرد آن در کشاورزی

0

کود نیترات آمونیوم یکی از کودهای شیمیایی ارزان‌ قیمت مورد استفاده در کشاورزی است که کشاورزان برای نیتراته کردن خاک زمین‌های زراعی از آن استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که استفاده آسان و محتوای زیاد مواد مغذی در نیترات آمونیوم آنرا به عنوان یک کود محبوب ازته تبدیل کرده است.

کود نیترات آمونیوم چیست؟

آمونیوم نیترات (AN) با فرمول شیمیایی NH۴NO۳ یک کود شیمیایی است که برای نیتراته کردن خاک جهت کشاورزی بکار می‌رود و یک ماده منفجره نیز هست. حل‌شدن آن در آب بسیار گرماگیر است.

خطرات نیترات آمونیوم

نیترات آمونیوم برای سلامتی خطرناک نیست و معمولا از نیترات آمونیوم در کودها استفاده می‌شود. نیترات آمونیوم دارای متوسط دوز کشنده به میزان یعنی معادل ۲۲۱۷ میلی گرم است که حدود دو سوم نمک خوراکی است. نیترات آمونیوم هنگام گرم شدن به گاز اکسید نیتروژن و بخار آب تجزیه می‌شود که این واکنش انفجاری نیست. مقادیر زیاد نیترات آمونیوم به دلیل حمایت از اکسیداسیون خطر یک آتش سوزی مهیب را افزایش میدهد و همچنین ممکن است باعث انفجار شود.

کود نیترات آمونیوم

مصارف نیترات آمونیوم در کشاورزی

آمونیوم نیترات یک کود کشاورزی بسیار مهم با NPK برابر با ۰-۰-۳۴ است (۳۴% ازت) که البته خلوص پایین تری نسبت به کود اوره دارد. مزیت کود آمونیوم نیترات نسبت به اوره، پایدارتر بودن و عدم از دست رفتن ازت در اتمسفر می باشد.

نیترات آمونیوم همراه با اوره یک پوشش مناسب برای استفاده در فصل بهار است. در ابتدای رشد آنها، از گیاهان دریغ نکنید تا در دوزهای بیشتر مصرف نیتروژن مصرف کنند و در کنار گوگرد، این عنصر به ویژه به خوبی و به سرعت جذب می شود. این ویژگی آن در ترکیب شیمیایی  Agrochemicalمیباشد.

زیرا گوگرد خود به تنهایی ماده مغذی موجود در گیاهان نیست. از لحاظ فیزیولوژیکی، نیترات آمونیوم یک کود اسیدی است که در همان زمان خاک را با یک واکنش طبیعی PH اسیدی نمی کند. اما اگر از نیترات آمونیوم روی خاک های اسیدی استفاده می کنید، به طور موازی لازم است کربنات کلسیم را در حدود ۰.۷۵ گرم در هر ۱ گرم از نیترات استفاده کنید. چراکه نیترات آمونیوم برای اشباع فعال گیاهان با نیتروژن مورد نیاز است. این وظیفه اصلی او است که کمک می کند تا علاوه بر اینکه ترکیب ترکیبات ماکرو و میکرو الکترون را نیز شامل می شود.

انواع نیترات آمونیوم

تقریبا همیشه این کود با استفاده از مواد افزودنی از عناصر مختلف تولید می شود. در دسترس بودن چنین طیف گسترده ای از جغرافیای گسترده ای از استفاده از نیترات آمونیوم و تلاش برای سازگاری با نیازهای کشاورزی در مناطق مختلف آب و هوایی توضیح داده شده است.

آمونیاک ساده:

این کلمه ابتدا توسعه یافته. ایده اصلی در بنیاد آن بود، که با ارائه محصولات کشاورزی با عرضه قوی نیتروژن بوده است. استفاده از نیترات آمونیوم در مجتمع های صنعتی کشورهای مختلف بارها تأیید کرده است که راندمان بالای آن به عنوان یک کود شروع بهینه، برای اغلب گیاهان کشت شده بطورمتوسط میباشد.

این نوع نیترات آمونیوم می تواند جایگزین درمعادن دیگر مواد معدنی کود اوره ، اوره آمونیاک با نام تجاری ب باشد این مواد به دو دسته مصرف تقسیم می شود: کود اوره واوره آمونیاک عالی برای استفاده و ذخیره در خانه میباشد و در فروشگاه ها فروش می شود برای پرورش گل های زینتی ، پس از تحمل در زمستان پنجره برای تغذیه اولیه گیاه، در شرایط روزهای  کوتاه زمستان، نیتروژن یک عنصر حیاتی است.

آمونیاک-پتاسیم (K2NO3) 

مردم آن را “نیترات هندی” نیز می نامیده اند. این عنصر مخصوصا برای باروری زودرس بهار درختان میوه مناسب است. این نیز مناسب برای جلوگیری از برنامه، و پس از آن بالا پانسمان برای یک گوجه فرنگی مناسب است، زیرا پتاسیم طعم میوه را بهبود می بخشد وشیرین میکند.

سنگ آهک آمونیوم (نمک نروژی)

این عنصر ساده و دانه ای است. حاوی کلسیم است. ترکیب این مواد شیمیایی علاوه بر ماده اصلی، شامل مواد اضافی – پتاسیم، کلسیم و منیزیم می باشد. نیترات لیمو آمونیوم با استحکام بالا از دانه ها مشخص می شود، زمانی که ذخیره می شود کیک نمی خورد. این بخش از مواد در مدت زمان بسیار طولانی در خاک زندگی می کند و باعث آسیب جدی می شود. و درمان آن بوسیله گازوئیل میباشد.

مارک لیمو آمونیوم 

برای تقریبا تمام کشت ها استفاده می شود. اسیدیته خاک را افزایش نمی دهد، آن را به خوبی هضم می کند. مزیت اصلی ایمنی – نیترات لیمو-آمونیوم عدم انفجار است و بنابراین میتواند با هر وسیله حمل و نقل حمل شود.

 نیترات منیزیم آب (نیترات منیزیم)

فرمول این ماده به شرح زیر است: Mg (NO3) 2 – H2O. مورد استفاده برای سبزیجات و حبوبات به عنوان یک منبع اضافی منیزیم. کلسیم موجود در هر دو حالت خشک و مایع است که نیازی به رقیق شدن ندارد.

این “محلول نیترات کلسیم آمونیاک” نیترات آمونیوم متخلخل است. اما این گونه هرگز کود نداشته و نشان دهنده و مصرف آن مضرر برای خاک و محصول است در ابتدا فقط برای ایجاد مواد منفجره استفاده شد.

علیه بیماری های گیاهی چرا نیترات آمونیوم به طور گسترده ای در کشاورزی صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد؟

نیترات آمونیوم  نه تنها خاک را با مواد مغذی ضروری تغذیه می کند، بلکه گیاهان را از یک توده بیماری ها محافظت می کند. تقویت ایمنی آنها به خصوص مربوط به زمانی است که زمین به شدت از یک تک محصول سالانه (عدم رعایت تناوب زراعت) بهره برداری میشود.

سایر مطالب:

کود اوره چیست و چه خواصی برای درختان و گیاهان دارد ؟
کود دی آمونیوم فسفات و مزایای استفاده آن در کشاورزی

ذخیره سازی

از آنجا که اصلی نیترات آمونیوم عنصر نیتروژن است، و سپس ذخیره سازی اشتباه آن را می توانید تبخیر، به طور قابل توجهی تضعیف خواص تغذیه ای از سموم گیاهی. هنگامی که رژیم درجه حرارت تغییر می کند، کود کریستال می شود، گرانول ها به سختی محلول می شوند.

بنابراین، در حین ذخیره سازی لازم است که از تغییرات ناگهانی دما اطمینان حاصل شود. نمک آمونیوم اسید نیتریک خطرناک است. اگر شرایط ذخیره سازی توصیه شده در دستورالعمل های استفاده را رعایت نکنید، می تواند باعث آسیب زیاد شود.

واقعیت این است که این کود مواد منفجره است. اگر دمای بالاتر از ۳۲.۳ درجه سانتیگراد باشد، ممکن است منفجر شود. بنابراین، در تابستان، آن را باید تحت سایبان، و یا در اتاق های سرد دارای تهویه مناسب نگهداری شود . نیترات آمونیوم، نمک آمونیوم اسید نیتریک. این کودها آتشزا و مواد منفجره هستند (در دمای بالاتر از ۳۲.۵ درجه سانتیگراد منفجر می شود).

شما می توانید انواع کود را از فروشگاه اینترنتی شاپ ثمر خریداری کنید.

نیترات آمونیوم – کاربرد

نیترات آمونیوم، مانند سولفات ازت، حاوی نیتروژن در دو فرم است – یک فرم نیترات با سرعت بالا و یک فرم آرام آمونیوم. بنابراین، کود را می توان در کاشت (بر روی خاک سرد) و هم برای کودپاشی(آبیاری) استفاده کرد. وجود نیتروژن در قالب آمونیوم را عمل میکند و در دسترس بودن طولانی مدت از نیتروژن به گیاهان، که به ویژه برای محصولات با دوره پوشش گیاهی طولانی (به عنوان مثال، گل کلم، شلغم، نخود، پیاز) را تضمین میکند.

نیترات بر روی انواع مختلف خاک در خاک اسید، معرفی نیترات آمونیوم و اسیدی شدن azotsulfata باعث یک بستر برای از بین بردن این اثرمیشود،  و به انجام آهک خاک یا دولومیت آرد، و یا برای خنثی کودهای معدنی میانجامد. در خاک، خنثی یا قلیایی (به chernozem و serozems)، از دلایل اشباع بالا (از خاک ها که دولت جذب های Ca2 +، غلظت Mg2 +، K + و Na +، NH4 +)، تشکیل کلسیم و نیترات منیزیم و اسیدی شدن محلول خاک رخ می دهد.

نیترات آمونیوم یا اوره، کدام بهتر است؟

اوره (کربامید) و نیترات آمونیوم – دو کود نیتروژن از میزان کمی متفاوت از ماده فعال – نیتروژن اوره به ۴۶ درصد، نیترات و ۳۴ درصد وزن اوره کمتر است. علاوه بر این، اوره حاوی نیتروژن در قالب آمید، نیترات – نصف نیترات، نیمه در آمید است.

فرم آمید حدود یک هفته پس از مصرف آزاد می شود، اما طول می کشد، اما این در تغذیه گیاه بلافاصله پس از مصرف قرار می گیرد. هر دو کود ها در همه نوع خاک استفاده می شود، اما اگر منطقه زمین بیش از حد مرطوب، ترجیحا اوره نیترات آمونیوم به عنوان نیتروژن از خاک بهتر است امن و کمتر با باران و برف شسته شده، به عنوان بخشی از آن ، است که به سادگی از دست داده مخالف است.

همچنین، اوره به کود برگی ترجیح داده شده است – در مقایسه با نیترات آمونیوم، برگ گیاهان کمتر می سوزد. هر کسی که در سایت خود کاشت سبزیجات و یا میوه ها را رشد می دهد، می داند که بسیار مفید است که محصولی پر از کودهای بدون کودهای نیتروژن تولید کند. نیتروژن– این مهم ترین جزء تغذیه ای برای همه فرهنگ ها، لازم است برای توسعه سریع نهال در بهار، و همچنین به ایجاد یک توده برگ سرسبز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )