بیماری پوسیدگی سیاه کدو

0

بیماری پوسیدگی سیاه کدو یا بیماری ساقه صمغی یکی از بیماری های شایع که منجر به پوسیدگی کدو تنبل یا کدو سبز روی تاک می شود و به دلیل قارچ ایجاد می شود. این بیماری به خصوص کدو تنبل و کدو حلوایی را دوست دارد ، بنابراین اگر میوه های کدو تنبل شما پوسیده است ، این یک عامل مقصر است.

بیماری پوسیدگی سیاه کدو

سوختگی ساقه صمغی می تواند در هر مرحله از رشد روی تمام قسمتهای بالای سطح گیاه تأثیر بگذارد. هنگامی که روی میوه تأثیر می گذارد ، آن را پوسیدگی سیاه می نامند ، اگرچه ممکن است ضایعات روی شاخ و برگها نیز ایجاد شود و ممکن است زرد شود و به رنگ زرد تا قهوه ای مایل به قرمز باشد. این کدو تنبل و سایر بیماری های پوسیدگی گیاه خیار باعث می شود که میوه به صورت پوسیدگی قهوه ای تا سیاه پوسته ، گوشت و حفره داخلی دانه همراه با ظهور یک رشد قارچی سفید و سیاه سنگین ظاهر شود

علائم بیماری پوسیدگی سیاه کدو

آلودگی گیاهچه‌های جوان در مراحل ابتدایی رشد باعث از بین رفتن آن ها می‌شود. نشانه های بیماری روی برگ به شکل لکه های حلقوی، قهوه‌ای یا برنزی، در اندازه‌های مختلف و همراه با هاله ای زرد رنگ است. در ادامه آلودگی، کل سطح برگ از لکه‌های عامل بیماری پوشیده و حاشیه برگ پژمرده می‌شود. نشانه های بیماری روی ساقه به صورت زخم‌های سطحی دیده می‌شود که با گسترش بیماری مایع چسبناک، قهوه ای یا آجری رنگ از این نواحی خارج می‌شود. با آلودگی ساقه، برگ و ساقه های رونده پژمرده و موجب از بین رفتن گیاه می‌شود. نشانه های بیماری گیاهی روی میوه به صورت لکه های کوچک آبسوخته و تیره دیده می‌شود.

عامل بیماری، نحوه انتشار و چرخه زیستی پوسیدگی سیاه کدو

عامل بیماری، گیاهی قارچ Didymella Bryoniae است. آب و هوای مرطوب و محدوده دمایی ٢۰ تا ٢۵ درجه سانتی گراد تاثیر زیادی در رشد عامل بیماری دارد. علاوه بر باد و باران یکی دیگر از روش‌های جابجایی عامل بیماری بذور آلوده است. زمستان‌گذرانی عامل بیماری روی بقایای گیاهی، سطح بذور آلوده و گیاهان میزبان این بیماری صورت می‌پذیرد. زخم های ایجاد شده هنگام هرس، حشرات و ادوات کشاورزی باعث نفوذ راحت تر عامل بیماری می‌شود.

سایر مطالب :

خواص کدو حلوایی یا همان کدو تنبل

راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری پوسیدگی سیاه کدو

  • کاشت بذور عاری از بیماری
  • تناوب زراعی دو تا سه ساله با محصولات غیرمیزبان
  • اجتناب از آبیاری بارانی
  • جمع‌آوری و انهدام بقایای گیاهی بعد از برداشت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )