معرفی انواع کود ماهی

0

کود ماهی یکی از کودهای ارگانیک متعددی است که وجود دارد و نوعی کود آلی به شمار می‌رود. به همین جهت، کود ارزشمندی است که از بقایای لاشه ماهی‌ها یا ماهی‌های خشک و آسیاب شده بدست می‌آید.

کود ماهی چیست و چگونه تهیه می شود؟

برای تهیه کود ماهی، از استخوان، فلس و پوست ماهی که به طور متداول بعد از استفاده از گوشت آن دور ریخته می شوند، استفاده می شود.

اجزای بدن ماهی های مختلف آسیاب شده و روغن و پودر ماهی که در دیگر صنایع به کار گرفته می شود از آن جدا خواهند شد، ترکیبی که در این مرحله باقی می ماند امولسیون ماهی نام دارد.

در این مرحله به ترکیب باقیمانده اسید سولفوریک اضافه می شود که علاوه بر کاهش PH، از رشد میکروب ها نیز جلوگیری میکند؛ از صاف کردن مواد جامد حاصل، این کود ساخته می شود.

این کود سرشار از نیتروژن، فسفر و پتاسیم و عناصر کمیاب مانند کلسیم، منیزیم، گوگرد، کلر و سدیم است.

عمدتا می‌توان آن را از دو منبع می‌توان بدست آورد:

  • زباله‌های کارخانه‌های بسته‌بندی و کنسرو کردن ماهی
  • تفاله‌های حاصل از استخراج روغن از ماهی.

انواع کود ماهی

امروزه انواع مختلفی از کودهای ماهی وجود دارد که به روش‌های مختلفی تولید می‌شوند:

پودر ماهی (کود خشک)

پودر ماهی محصول جانبی است که از تولید روغن ماهی بدست می‌آید.

بنابراین پودر ماهی با پخت یا حرارت دادن و فشرده سازی ماهی و سپس خشک کردن و آسیاب کردن گوشت و استخوان آن تولید می شود

امولوسیون ماهی (مایع)

امولسیون ماهی پس مانده های پودر ماهی که در طی فرآیند استخراج روغن از طریق حمام بخار بدست می آید. این فرآیند پروتئین ها را از پودر ماهی استخراج می‌‌کند که سپس درون یک ظرف فشرده سازی می شوند.

هیدرولیز

کود ماهی هیدرولیزه محصول نهایی مشابه امولسیون ماهی دارد. نوع هیدرولیزه مایع است و ممکن است غلیظ باشد و بوی ماهی تندی داشته باشد.

این کود به روش متفاوتی نسبت به امولسیون ماهی تولید می‌شود. معمولاً در هیدرولیز ماهی از تمام ماهی یا بقایای حاصل از شیلات تهیه می‌شود.

از اندام های داخلی، سر و دم ماهی، فلس یا پولک، گوشت و استخوان نیز می توان در انجام این فرآیند استفاده کرد.

سایر مطالب :

کود سولفات آمونیوم و کاربرد آن در کشاورزی

کوددهی و تغذیه درختان انگور

بهترین و کاربردی‌ ترین نوع کود ماهی کدام است؟

نوع هیدرولیز کود ماهی یکی از کاربردی‌ترین اشکال این کود است. زیرا در آن آنزیم‌ها مواد آلی ماهی را به مایع تجزیه می‌کنند.

امولسیون‌های ماهی که در اثر حرارت بالا و فرآیند تبخیر تولید می‌شوند، باعث می‌شوند که اسیدهای آمینه موجود در پروتئین‌ها قدرت خود را از دست داده و برای تامین مواد مغذی مؤثر نباشند.

فرآیند هیدرولیز اجازه می‌دهد تا مقدار بیشتری از پروتئین‌ها، ویتامین ها و مواد مغذی ماهی حفظ شود و به پایه گیاه و خاک منتقل شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )