بررسی کاربرد مس در کشاورزی

0

به طور کلی می توان گفت که نقش و کاربرد مس در کشاورزی ، نقش کلیدی دارند. مس یک عنصر مهم برای رشد بعضی از گیاهان محسوب می شود و درخاک هایی که فقر مس دارند یا قابلیت جذب مس آن ها پایین است لازم از ترکیبات مس دار مانند سولفات مس استفاده شود.

نقش و کاربرد مس در کشاورزی

برای آشنایی با نقش و کاربرد مس در کشاورزی باید توجه نمود که در صورتی که خاک با فقر مس مواجه باشد یا بنا به دلایل گفته شده بازده جذب مس از خاک پایین باشد، گیاهان دچار کمبود مس خواهند شد. در گیاهان دچار کمبود مس، برگ‌ها پیچیده شده و دمبرگ آنها به سمت پائین خم می‌شود.

کمبود مس می‌تواند با کلروز خفیف سرتاسری همراه با فقدان فشار ترگر همیشگی در برگ‌های جوان، بیان گردد. برگ‌های تازه بالغ شده، مشبک می‌شوند و رگبرگ‌های آن‌ها به صورت سبز رنگ، همراه با مناطق سفید تا خاکستری مایل به سفید مشاهده می‌شوند.

بر روی برخی برگ‌ها، نقاط تو خالی کلروتیکی مشاهده شده و تمایل به خمیدن به سمت پائین دارند. برگ‌ها کوچک و کلروتیک همراه با لکه های نکروتیک می‌شوند.

آشنایی با نقش و کاربرد مس در کشاورزی

به عنوان مثال سولفات مس یکی از مشتقات مس یکی از پرکاربردترین آن ها است.

مهمترین کاربردهای مس در کشاورزی:

  • کنترل بیماری قارچی
  • از دیگر کاربرد های مس اصلاح خاک کشاورزی است
  • رفع کمبود مس در تغذیه ی حیوانات
  • استفاده از آن به عنوان محرک برای رشد مرغ ها و جوجه های پرواری
  • استفاده از آن به عنوان قارچ کش و مبارزه با حلزون ها در گیاهان

مطالب مرتیط:

چگونگی تشخیص کمبود عنصر روی در گیاهان

کودکلات مس چیست ، ویژگی و کاربرد آن در کشاورزی

از بین بردن کمبود مس در خاک

یکی دیگر ازنمونه های کاربرد مس در کشاورزی، ممکن است کمبود مس در خاک مزارع تایید شود. از بین بردن این مشکل بسیار ساده است برای غنی سازی خاک و دریافت محصول بهتر برای هر هکتار ۵۰ کیلوگرم سولفات مس نیاز است تا مشکل خاک حل شود. این عمل می تواند پیش از کاشت یا هنگامی که محصولات هنوز به شکل جوانه هستند انجام بگیرد.

استفاده از مس می تواند نتایج بهتری در برداشت محصولات برای کشاورزان به ارمغان بیاورد برای استفاده از مزایایی مس احتیاج نیست به شکل سالانه این عمل تکرار شود استفاده از سولفات مس احتیاج نیست هر سال این عمل را تکرار کنید این روش تا ده سال پاسخگو است

استفاده از مس به عنوان قارچ کش

یکی از مهم ترین کاربرد مس در کشاورزی استفاده از سولفات مس به عنوان قارچ کش برای کشتن حلزونها و کرم های قلاب دار استفاده می شود. این روش به اندازه ی ۲۵ کیلو گرم در هکتار مصرف می شود.

کمبود مس در کشاورزی

کمبود مس اغلب در تابستان و عموماً در خاک‌های شنی که با آب شیرین آبیاری می‌شوند بوجود می‌آید. همچنین پدیده کمبود ماده مغذی مس در درختان پسته، درختان تازه بارور شده و یا باغات تازه احداث شده ممکن است مشاهده شود.

به عنوان مثال علائم کمبود مس در درختان پسته به صورت زیر می‌باشد:

  • بد شکلی مغز پسته
  • سرخشکیدگی درختان پسته و حالت سوختگی نوک برگ‌های نابالغ و جدید در انتهای شاخه و همچنین ریزش برگ‌های دارای سوختگی
  • عصایی شدن سرشاخه درختان و تیره شدن رنگ پوست درختان
  • چروکیده شدن شاخه‌ها و پیدایش لکه‌های تیره رنگ کوچک در اطراف نوک شاخه

برای جبران کمبود مس در درختان مختلف و تأمین نیاز درختان به این ماده مغذی می‌توان از سولفات مس استفاده نمود. سولفات مس علاوه بر تأمین مس مورد نیاز درختان کاربردهای دیگری نیز دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )