آبیاری اصولی درختان میوه

1

آبیاری اصولی درختان میوه از اهمیت بالایی برخودار هست با آبیاری درست درخت شما سرسبز تر ،مقاوم تر و پر محصول تر خواهد شد.

اصول آبیاری درختان و روش های آن

برای سالم بودن درختان و همچنین رشد خوبشون باید بدونیم چطور و در چه زمانی درختان خودمون رو باید آبیاری کنیم.

آبیاری نادرست باعث به وجود آمدن مشکلات و بیماری های متعدی مخصوصا بیماری قارچی در درختان شما خواهد شد که همین مورد باردهی و رشد درختان شما رو با چالش مواجه خواهد کرد.

آبیاری اصولی درختان میوه

عوامل موثر در آبیاری درختان میوه

آبیاری درست واصولی در درختان میوه از اهمیت بالایی برخودار هست با آبیاری درست درخت شما سرسبز تر ،مقاوم تر و پر محصول تر خواهد شد.

البته با آبیاری درست و منظم. شما با آبیاری نامنظم باعث ایجاد تنش در درخت میشوید که اینکار به درخت آسیب رسانده و در درختان میوه باعث کاهش کیفیت و کمیت در محصول هم میشه.

در کل آبیاری درختان به مواردی بستگی دارد مانند:

نوع درخت بر آبیاری تاثیر دارد؟

نوع درخت و رقم آنها در آبیاری اهمیت دارد چرا که درختان بسته به نوع و رقمشان میتونند نسبت به کم آبی و خشکی هوا مقاوم باشند و یا حساس مانند درخت زیتون و با پسته به نسبت در برابر کم آبی و خشکی مقاوم هستند در حالی که درختان مرکبات به رطوبت و آب بیشتری نیاز دارند.

آبیاری بیش از حد درختان زردآلو باعث زرد شدن برگ ها ، ریزش آن ها و پوسیدگی ریشه می شود . کمبود آب نیز باعث زرد شدن برگ ها ، ریزش آن ها و ریزش میوه های کوچک می شود .

بنابراین بایستی با توجه به نیاز آبی درخت ، آبیاری متعادل را انجام داد .

سن درخت چقدر بر میزان آبیاری موثر است؟

ریشه درختان با افزایش سن بزرگتر شده و در عمق بیشتری فرو میروند و این باعث میشه تا به آب بیشتری نیاز داشته باشد تا بتونند جذب کند و یا اینکه در اولین سالی که نهال ها در زمین کاشته میشوند ریشه کمتری دارند و بهتر است آبیاری آن ها با دفعات بیشتر انجام شود تا بتونند ریشه زایی انجام داده و در خاک مستقر بشوند.

پس توجه داشته باشید که درخت جوان نیاز به آبیاری بیشتری دارد چون درخت جوان ریشه کم تری دارد پس محدودیت پیدا کردن آب براش پیش خواهد اومد و باید دفعات آبیاری درختان جوان را افزایش دهید.

نوع خاکی که درخت کاشته میشه

 خاک بسته به نوعی که داره میتونه آب را در خودش نگهداره و یا به راحتی از دسترس گیاه خارج کنه. به طور مثال خاک های رسی آب را به مدت زمان بیشتری در خود نگه میدارند در حالی که خاک شنی به راحتی آب را از خود عبور میدهند. وجود مواد آلی در خاک باعث میشه تا رطوبت خاک بیشتر حفظ بشه و این به خاطر این هست که مواد آلی آب را جذب میکنند.

سایر مطالب :

کم آبیاری چیست و چگونه آن را مدیریت کنیم ؟

کوددهی و تغذیه درختان انگور

نوع آب وهوای منطقه

آب وهوا و اقلیم منطقه خیلی زیاد در آبیاری درختان موثر است و بسته به نوع آب و هوای منطقه هم تعداد دفعات وهم حجم آبیاری میتونه متفاوت باشه چرا که در آب وهوای مرطوب و بارانی نیاز به آبیاری زیاد نیست و گاها بسته به بارندگی و فصل آن ممکن است نیاز به آبیاری نداشته باشند اما در مناطق گرم و خشک این مسئله کاملا برعکس است و به آبیاری بیشتری نیاز دارند.

همچنین اگر سال پیش رو خشک باشد رطوبتی که خاک دارد در همان ماه های اول استفاده می شود و در نتیجه دوران آبیاری درخت ها باید طولانی شود. ولی در سال هایی که مرطوب می باشد نیاز آبی درخت کم میشود و حتی تا تابستان شاید نیاز به آبیاری کمتر هم بشود.

تاثیر فصل در آبیاری درختان میوه

فصل آبیاری هم بسیار مهم هست در فصلی مثل بهار که میزان بارندگی زیاد هست نیازی به ابیاری درختان نیست و در این فصل بیشتر آبیاری ها از ماه اردیبهشت ماه آغاز میشود در حالی که در فصل تابستان هوا گرم تر میشود وگرم شدن هوا باعث افزایش تبخیر وتعرق گیاه میشه و علاوه بر آن در درختان میوه به خاطر وجود میوه و بزرگ شدن آنها حجم زیادی از آب گیاه به سمت میوه جذب میشود تا به رشد میوه کمک کند به همین دلیل به آبیاری زیادی نیاز دارند و در فصل پاییز و زمستان به نسبت فصل های دیگر آبیاری کمتر هست.

در آبیاری کردن درختان باید تک تک موارد گفته شده را بررسی کرده و با توجه به آن آبیاری باغات خود را تنظیم کنید تا علاوه بر داشتن درختی شاداب، محصولی با کیفیت داشته باشید.

پس به صورت کلی میتوان گفت که درخت در ۶ ماهه اول سال درختان به آب بیشتری نیاز دارد بخصوص زمانی که دما در آن فصل بالاتر باشد.

در فصول بهار رطوبت را درخت جذب می کند و در فصل زمستان همان رطوبت ذخیره شده را به خاک پس می دهد.

نکات کلیدی در مورد آبیاری درختان:

  • در آبیاری درختان حتما حتما به نکات گفته شده بالا توجه کنید چرا که هر یک بسیار مهم هستند مانند سن گیاه درختان تازه کاشته شده ویا نهال ها به دلیل ریشه کم و مستقر نبودن در خاک به آبیاری منظم و زیادی نیاز دارند تا بتوانند ریشه زایی کرده و در خاک مستقر شوند.
  • ریشه درختان در عمق خاک و در فاصله از تنه درخت قرار دارند به همین دلیل آبیاری باید در منطقه سایه انداز گیاه صورت بگیرد.
  • آبیاری را در نزدیکی تنه درخت انجام ندهید نه تنها جذب گیاه نمیشود بلکه میتواند محیط مناسبی برای رشد باکتری و قارچ باشد.
  • برای تشخیص با دست برای آبیاری درخت بهتر است در خاک با وسیله ای مثل بیلچه چاله ای به عمق ۳۰ سانت ایجاد کنید و رطوبت خاک را با دست چک کنید در صورت خشک بودن به آبیاری نیاز دارد.

1 نظر
  1. داریوش می گوید

    خیلی‌خوب‌ومفید‌بود‌‌متشکرم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )