آفت کرم برگخوار کارادرینا ذرت ، علایم و نحوه خسارت آن

0

آفت کرم برگخوار کارادرینا ذرت با نام علمی Spodoptera exigua دارای دامنه میزبانی و پراکنش وسیعی میباشد، به طوریکه قادر است از بسیاری از گیاهان زراعی و علف های هرز تغذیه کند. چغندرقند، یونجه، ذرت‌های جوان و پیاز از میزبانان اصلی آن است و درصورت عدم مدیریت، خسارت زیادی به این مزراع وارد می‌کند.

آفت کرم برگخوار کارادرینا ذرت

کرم برگخوار کارادرینا در ایران اولین بار توسط افشار گزارش شده است . این آفت دارای اسامی مختلف شامل رهه – لهه – راهو – منجه – کوخ و قورت میباشد.

حشره بالغ در این آفت پروانه ای قهوه ای رنگ، دارای تخم زرد رنگ، لارو سبز و شفیره ای به رنگ خرمایی می باشد.

آفت کرم برگخوار کارادرینا ذرت

دامنه میزبانی آفت کرم برگخوار کارادرینا ذرت

لارو این آفت بسیار پلی فاژ بوده و اکثر گیاهان زراعی و علفهای هرز را مورد حمله و تغذیه قرار میدهد. چغندرقند، یونجه، لوبیا، ذرت، پنبه، گوجه فرنگی، کرچک، باقلا، سـویا، پیـاز، نخود، سیب زمینی، بادنجان، اسفناج، کاهو، کلم، شلغم، سوروف و هفـت بنـد از میزبـانهـای ایـن آفت محسوب میشوند.

مشخصات ظاهری آفت کرم برگخوار کارادرینا ذرت

حشره بالغ:

پروانه ای کوچک به طول ۱۴-۱۰ میلیمترو عرض آن با بالهای باز ۳۰-۲۵ میلیمتراست. بال جلو قهوه ای و یا خاکستری و هر یک دارای دو لکه , یکی لوبیایی شکل و قهوه ای رنگ و لکه قاعده ای گرد و زرد تا نارنجی هستند. بال عقب، سفید مایل به خاکستری، رگبال هـا و حاشیه بال قهوه ای است. در انتهای بدن، دسته های مو دارد که روی تخمها را با آنها میپوشاند .

تخم:

تخمها کوچک و گرد به قطر ۰.۵ میلیمتر و بـه رنگ زرد تـا زرد مایـل بـه سـبز هسـتند کـه بصورت دسته ای در سطح زیرین برگ گذاشته شده و روی آنها با ترشحاتی پوشیده مـیشـود و روی آنها، موهای انتهای بدن حشره ماده قرار میگیرد.

نحوه خسارت پروانه برگخوار کارادرینا در ذرت

لاروهای کارادرینا از برگ تغذیه عمیق می کنند و باعث پاره پاره شدن آنها و از بین رفتن برگ و گل آذین می شوند. زمستان گذرانی این آفت به صورت شفیره در داخل مناطق گرمتر خاک می باشد.

سایر مطالب:

بیماری های مهم ذرت و مبارزه با آن ها

علف های هرز مزرعه ذرت و مبارزه با آن ها

روشهای کنترل آفت کرم برگخوار کارادرینا ذرت

کنترل زراعی

شخم عمیق پس از برداشت محصول، برای از بین بردن فـرم زمسـتانگـذران آفـت، کشت زودهنگام و به موقع، حذف علفهای هرز و یخ آب زمستانه برای از بین بـردن شـفیره هـا در خاک از روشهای کنترل زراعی این آفت است .

کنترل بیولوژیک

بکارگیری زنبور براکون، (Bracon hebetor Say (Hym.; Braconidae با توجه به دستورالعمل های فنی کاربرد براکون در کنترل آفات ذرت، با توجه به امکانات و یافته های تحقیقاتی، بکارگیری تله های فرمونی برای تعیین زمان مناسب برای رهاسازی زنبورهای پارازیتویید توصیه میشود.

کنترل شیمیایی

بنابر توصیه سازمان حفظ نباتات حشره کش فوزالن EC35% به میزان ۳ لیتر در هکتار یا اتریمفوس EC 50% به میزان ۱ – ۱.۵ لیتر در هکتار با نظر کارشناس و با مشاهده آثار علائم خسارت Spodoptera exigua برای کنترل شیمیایی توصیه می شود .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )