گیاه شوید و آشنایی با مراحل کاشت و برداشت آن

0

 گیاه شوید با نام علمی Anethum graveolens dhi گیاهی یکساله و علفی است که از ارتفاع ۱۱ سانتی متر تا یک متر رشد می کند.

 گیاه شوید

ساقه آن قائم، استوانه ای و بی کرک است. برگها سبز تیره و بی کرک و گلهای آن کوچک و زرد رنگ است و بصورت گروهی مانند چتر در انتهای شاخه گل دهنده قرار دارند که مخروطی شکل و به رنگ سفید می باشند.

میوه این گیاه بیضوی و مسطح به طول ۳ تا ۱ میلی متر و به عرض ۳ میلی متر و به رنگ قهوه ای شکلاتی روشن است. گل های ریز و زرد رنگ شوید با آنکه نوش کم تولید می کند ولی کم و بیش مورد بازدید زنبور عسل قرار می گیرند.

قسمت مورد استفاده این سبزی، میوه و برگ آن است. میوه ها فندقه و تخم مرغی شکل، به رنگ قهوه ای و چهار حجره ای، چهار فندقه و شیزوکارپ است. برگ شوید دارای اسانس دیگرمواد و تخم شوید دارای تانن یک ماده رزینی یک ماده چرب و اسانس روغنی فرار می باشد.

 گیاه شوید

نیازهای رشدی شوید

  • شوید نیازمند خاک هایی با متوسط بافت، حاصلخیز است.
  • شوید حساس به شوری است.
  • این گیاه تا شروع مرحله زایشی به سرما مقاوم است.
  • بذور شوید در ۵ درجه سانتیگراد جوانه می زنند.
  • گیاه شوید در دمای ۲۵ – ۲۰ درجه سانتیگراد بیشترین رشد را دارد.

آماده سازی زمین و کاشت شوید

شوید در غالب نقاط ایران پرورش می یابد. علاوه بر آن در نواحی مختلف ایران مانند تبریز، خراسان و غیره به صورت خودرو و نیمه خودرو یافت می شود.

زمین را در پائیز شخم می زنند و با کودهای دامی و شیمیایی فسفره و پتاسه تقویت می کنند. زمین مزبور را در اواخر اسفند تا اوایل فروردین ماه با دیسک و ماله آماده می سازند و به صورت کرت هایی به ابعاد ۵۰ × ۲۰ متر در می آورند.

بهترین موقع برای کاشت شوید در پایان فصل سرما است یعنی زمانی که متوسط دما ۱۰ – ۸ درجه سانتیگراد باشد.

عمق کاشت بذر شوید ۳ – ۱ سانتیمتر انتخاب می شود. شوید را با تراکم ۲۰ × ۱۰ سانتیمتر جهت برداشت اندام های رویشی و با تراکم ۵۰ × ۱۰ سانتیمتر برای بدست آوردن بذور کشت می کنند. مقدار بذر مصرفی شوید ۲۰ – ۱۰ کیلوگرم در هکتار است. دوره رویش شوید ۱۲۰ – ۱۰۰ روز است.

شوید به کودهای دامی به میزان ۳۰ – ۲۰ تن در هکتار نیازمند است.

کود ازته مورد نیاز ۱۰۰ – ۸۰ کیلوگرم است که باید در ۳ – ۲ نوبت به کار رود.

آبیاری شوید بلافاصله پس از کاشت بذر ضروی است و باید با دور آبیاری ۷ – ۵ روز انجام شود.

برداشت شوید

برداشت اندام های رویشی در خرداد تا اوایل تابستان انجام می گردد. برداشت بذر شوید با دست و از اواخر تیر ماه امکان پذیر است.

برگ های برداشت شده را بلافاصله در سایه خشک می کنند و گرنه سیاه یا زرد می شوند. عملکرد اندام های رویشی تازه ۲۵ – ۲۰ تن در هکتار است که از آنها حدود ۸۰ کیلوگرم اسانس حاصل می گردد.

مطالب مرتبط:

گیاه دارویی رازیانه از کاشت تا برداشت

همه چیز در مورد گیاه پر سود آلوئه ورا

گیاه بادمجان و آشنایی با کاشت ،داشت و برداشت آن

خواص درمانی

برگ شوید طبیعتی گرم و خشک دارد. میوه شوید دارای اثرات درمانی مشابه رازیانه و زیره سیاه است و اثر نیرودهنده، مقوی معده، هضم کننده غذا، بادشکن، مدر، ضد تشنج، رفع استفراغ، آرام کننده و زیاد کننده ترشحات شیر را دارد.

اسانس روغنی آن ضد انگل قوی می باشد هم چنین دم کرده تخم شوید مقوی معده و باد شکن است. برای تسکین درد معده، رفع دل پیچه اطفال، رفع کم شدگی شیر زنان وبر طرف کردن بی خوابی اث مفید دارد.

در استعمال خارجی اثر نرم کننده و التیام دهنده دارد. ولی بیشتر در مصارف داخلی مورد استفاده قرار می گیرد و استعمال میوه شوید در فرمول تهیه بعضی از فرآورده های ضد نفخ کودکان شیرخوار وارد می شود در تغذیه به عنوان طعم دهنده و نیز مصلح برخی از غذاها با طبیعتی سرد از جمله ماهی و برنج می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )