حشره کش دلتامترین دسیس(decis)

0

حشره کش دلتامترین دسیس(decis) یکی از سموم گیاهی می‌باشد که از آن در کنترل تعداد فراوانی از آفات باغی و زراعی می‌توان استفاده نمود. امروزه سم دلتامترین (Deltamethrin) را با ۲.۵=EC درصد و تحت عنوان دسیس می‌توان در بازار تهیه و مورد استفاده قرار داد.

حشره کش دلتامترین دسیس(decis)

دلتامترین (Deltamethrin) حشره کشی سنتتیک از خانواده پیروتیروئیدهاست که در خارج از منزل برای چمنزارها، باغ های زینتی، زمین های گلف و داخل خانه به صورت نقطه ای در ترک ها و شکاف ها استفاده می شود. دلتامترین در خالص ترین حالت به شکل کریستال های بی رنگ یا سفید تا بژ کمرنگ است و هیچ بویی ندارد.

دلتامترین دارای خاصیت knock-down می باشد و باعث فلج شدن و افتادن سریع حشره می شود. خاصیت حشره کشی دلتامترین به مقدار دز توصیه شده در مورد هر آفت وپوشش کامل لایه سم روی سطح برگ بستگی دارد.

نام تجاری ثبت شده سازمان حفظ نباتات برای این محصول دسیس می باشد.

درجه سمیت: LD 50: 135-5000 mg/kg

حشره کش دلتامترین دسیس

نحوه اثر:

دلتا مترین حشره کشی است که روی اعصاب حشره تاثیر می گذارد.این حشره کش سبب اختلال در کانال سدیم در طناب عصبی می شود.دلتا مترین ۴ تا ۵ هفته پایدار است و به این ترتیب سبب کنترل آفات برگ خوار و آفات مکنده می شود

موارد مصرف دلتا مترین:

این حشره کش مگس مینوز برگ در گیاهان زینتی، سبزیجات، سبزیجات گلخا نه ای،آفات مکنده درخت سیب ، ناقلین کوتولگی ویروس زرد جو و گندم زمستانه و بهاره، سرخرطومی بذر کلم در کلزای بهاره و زمستانه، سرخرطومی ساقه در کلزای بهاره و زمستانه، برگخوارها در گیاهان زینتی، سبزیجات گلخانه ای و فضای سبز،درختان میوه دانه دار و هسته دار، کرم سیب در درختان سیب ،سوسک کلرادو سیب زمینی ، کرم طوقه بر

کاهو،انواع کلم، انواع سبزیجات برگی، شب پره تورتریکس درختان میوه هسته دار، آفات حشره ای پیاز و سیر، زنجرک در سبزیجات برگی ، مینوز برگ در گوجه فرنگی ،شپشک های آردآلود در گیاهان زینتی و محصولات گلخانه ای ، سپردارها در گیاهان زینتی و محصولات گلخانه ای ، سرخرطومی لوبیا و نخود، گرده خوارها در

کلزای روغنی،زنبور اره ای در درخت سیب و هسته دارها،تریپس در فضای سبز، محصولات زینتی ،
تریپس غربی در فضای سبز، محصولات زینتی، سفید بالک ها در گیاهان زینتی و محصولات گلخانه ای، مگس زرد غلات در گندم، جو و چاودار بهاره و زمستانه

دستورالعمل مصرف :

راهنمای مصرف:

– سمپاشی باید با مشاهده اولین علائم خسارت انجام شود.سمپاشی های بعدی به فاصله ۱۰ تا ۱۴ روز بعد بسته به نیاز صورت گیرد.
– زمان، مقدار و مخلوط کردن آن با سایر افتکش ها بسته به نوع محصول و آفت متغیر است.
– محلول آفتکش در اثر بارندگی ، از سطح گیاه شسته می شود.
– استفاده از آن در شرایط یخبندان روی شاخ و برگ یخ زده توصیه نمی شود.
– سم پاشی در درجه حرار ت بالای ۳۵ درجه سانتی گراد ممکن است میزان کارائی و پایداری حشره کش را کاهش دهد.


– سمپاشی قبل از کاشت خیار در گلخانه ها و مزارعی که با تریپس مواجه هستند ضرورت دارد.
– هر هشت هفته یکبار سمپاشی را تکرار کنید.
– حداکثر تعداد دفعات سمپاشی بر اساس نوع آفت و محصول متغیر است.
– دو بار سمپاشی برای گندم و جو در بهار و فقط یکبار سمپاشی در تابستان کفایت می کند. در تابستان نباید بیش از یکبار سمپاشی روی شته های غلات انجام گیرد. آخرین سمپاشی ، اوایل مرحله رشدی گیاه(GS83)  برای جو، چاودار، گندم می باشد.
– برای خردل و کلزا قبل از گلدهی و قبل از بهاربرای محصولات علو فه ای و ترشک می باشد.
– در صورتی که مزارع غلات، کلزا، نخود و لوبیا احتیاج به سم پاشی داشته باشد، عملیات سم پاشی باید تحت کنترل باشد.

دوره کارنس :

برای تره فرنگی، پیاز بهاره ۳ روز،کلم ، سبزیجات برگی ، کرفس، کلم سالادی ۷ روز،پامچال ، ترشک ۱۴ روز و هویج ۲۱ روز است

طریقه مصرف آفتکش :

میزان توصیه شده را در مقداری آب بخوبی حل نمائید.این محلول را در مخزن سمپاش که تا نیمه از آب پر شده است بریزید و در حالی که محلول سم را بهم می زنید، بقیه آب لازم را به آن اضافه کنید. همزن مخزن سمپاش در حین محلول سم و سمپاشی باید کار کند.

سازگاری و اختلاط :

از نظر سازگاری و قابلیت اختلاط با قارچکشها و حشره کشها، تاکنون عدم سازگاری آن به اثبات نرسیده است. همچنین دلتامترین فاقد خاصیت خورندگی می‌باشد.

احتیاطات :

از خوردن سم، تماس سم با پوست ، چشم و لباس ، در هنگام سمپاشی خودداری شود. در هنگام سمپاشی از لباس کار، کلاه، عینک، ماسک ، چکمه و دستکش پلاستیکی و غیر قابل نفوذ استفاده شود. بعد از خاتمه سمپاشی لباسها و بدن را شستشو دهید. از کشیدن سیگار، استنشاق ذرات سم، خوردن و آشامیدن در هنگام سمپاشی اکیداً خودداری کنید.

از مصرف مجدد ظروف سموم جدا خودداری شود. ظروف و بسته های خالی باید در یک محل دور از منابع آبی نگهداری شود و مطابق با ضوابط ملی نسبت به دفع زیست محیطی ظروف و بسته های خالی اقدام گردد. حمل و نقل این حشره کش بایستی طبق مقررات بین المللی مواد خطرناک صورت پذیرد.

سایر مطالب :

حشره کش استامی پراید (موسپیلان)

آشنایی با سم حشره کش اسپینوساد

سمیت برای محیط زیست :

حشره کش دلتامترین دسیس برای زنبور عسل بسیار خطرناک است از این روسم پاشی در زمان فعالیت زنبور عسل، گلدهی مزرعه و علف هرز نباید انجام شود. این حشره کش برای ماهی ها ودیگر موجودات آبزی نیز بسیارخطرناک می باشد. دام و طیور را قبل از سمپاشی از محل دور نمائید.

از چرای دام در نواحی تازه سمپاشی شده جداً خودداری نمائید. همچنین از آلودگی آبهای آشامیدنی جاری، راکد و زیر زمینی به سم و محلول سم اکیداً خودداری نمائید. از شستشوی دستگاههای سمپاشی نزدیک رودخانه و آ بهای جاری خودداری کنید.
این حشره کش از طریق جریان هوا تا فواصل ۱۸ متری منتقل می شود

علائم مسمومیت، کمکهای اولیه و پادزهر:

علائم مسمومیت شامل سردرد، سرگیجه، دل پیچه، دل درد، حالت تهوع، تنگ شدن مردمک چشم و اختلالات تنفسی می باشند. در صورت علائم مسمومیت به پزشک مراجعه گردد. برچسب سم را به پزشک نشان دهید.

درصورت ریختن سم روی بدن و صـورت، فوراً با آب و صابون چندبار شستشو نمائید. درصورت تماس با چشم، چشمها را چند دقیقه با آب تمیز و فراوان شستشو دهید. اگر سم خورده شده باشد، خوراندن چند بار ذغال طبی با آب فراوان توصیه می شود. پادزهر دلتامترین دیازپام است. دیازپام پادزهر واقعی نیست و فقط سیستم اعصاب مرکزی را تسکین می دهد.

شرایط نگهداری:

سم را دور از دسترس اطفال و حیوانات در بسته بندی اصلی ، در انبارهای دربسته، به دور از آفتاب، رطوبت و مواد غذایی انسان و دام نگهداری کنید. درجه حرارت نگهداری بین صفر تا ۳۵ درجه سانتی گراد میباشد. توجه : در صورت باز شدن درب سم زمان و دوام سم کاهش می یابد. از نگهداری سم بصورت محلول آبی خودداری نمائید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )