عارضه لکه زیتونی برگ انگور

0

لکه زیتونی برگ انگور بیشتر در مناطق دیم وجود دارد. بوته های انگوری که دارای کمبود و تنش هستند، بیشتر دچار این بیماری می-شوند.

عارضه لکه زیتونی برگ انگور

در این بیماری لکه های دایره ای شکل با حاشیه تقریبا روشن به رنگ سیاه مایل به زیتونی در دو طرف برگ ایجاد می-شود. با پیشروی بیماری این لکه ها به هم دیگر چسبیده و قارچ تمام سطح برگ را می پوشاند. درنهایت برگ ها خشک شده و می ریزند.

لکه زیتونی برگ انگور

نشانه های بیماری

نشانه های این بیماری به صورت لکه هایی فقط در برگ بوته های مو دیده می شوند. ابتدا، این الکدها تقریبا مدور به رنگ زیتونی و معمولا به قطر ۲ تا ۵ میلی متر هستند و حاشیه آنها خیلی مشخص نیست.

با گذشت زمان، حاشیه لکه ها متمایز و رنگ آنها تیره می شود و هاله ای روشن تر از رنگ متن پیرامون لکه ها پدیدار می گرد نشانه های بیماری بیشتر در برگهای بخشهای پایینی بوته های تاک بروز می کنند.

در شرایط مناسب، لکه ها وسیع می شوند، تعدادی از آنها در هم رفته، بخشهایی از برگ لکه دار می شوند و سپس می خشکند.

سایر مطالب:

درباره عارضه لکه برگی زیتون

عارضه برگ باد بزنی انگور

مزایای انجام هرس باردهی انگور

عامل بیماری لکه زیتونی برگ انگور

عامل بیماری بیمارگر لکه زیتونی مو در ایران Asperisporium vitiphyllum تشخیص داده شده است. در کالیفرنیا ایالات متحده آمریکا) نوعی لکه برگی مشابه با آنچه شرح داده شد.

همچنین در تاکهای کالیفرنیایی با عامل A . minutulum گزارش شده است.

در مورد عامل لکه زیتونی مو در ایران بررسی دقیقی به عمل نیامده است.

مبارزه

لکه زیتونی آنقدر شدید نیست که نیاز به مبارزه داشته باشد، در صورت ضرورت می توان اولا برگهای آلوده را جمع و منهدم ساخت و یا با شخم زیر خاک دفن کرد، ثانیا پوشش بوته های مو در بهار، موقع ظهور لکه ها در برگ با قارچ کش زینب به نسبت ۲ تا ۳ در هزار سمپاشی شود و در صورت نیاز ۱۵ تا ۲۰ روز بعد تکرار صورت گیرد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )