حشره کش استامی پراید (موسپیلان)

0

حشره کش استامی پراید (Acetamiprid) یک سم سیستمیک با اثرات تماسی- گوارشی است که برای مقابله با طیف گسترده ای از آفات گیاهی مورد استفاده قرار می گیرد.

این حشره کش با نام تجاری موسپیلان در بازار خرید و فروش می شود و قدرت نفوذ موضعی زیادی داشته و جزء سموم بسیار قوی دسته بندی می شود.

حشره کش استامی پراید

استامی پراید ، حشره کشی سیستمیک و نفوذی با فعالیت و تاثیر تماسی، گوارشی  هست. که این آفت ‌کش با نام تجاری موسپیلان Mospilan SP20% در بازار وجود دارد.

این حشره‌ کش جزء حشره ‌کش‌های شبه نیکوتینی (neonicotinoid) می‌باشد، که دارای اثر تماسی گوارشی و با خاصیت بسیار قوی سیستمیک و نفوذ موضعی زیاد است.

حشره کش استامی پراید

این ترکیب به صورت پودر قابل حل در آب (SP 20%) برای مبارزه با کلیه آفات مکنده و لاروها استفاده می‌شود. به ‌علت فشار بخار بالا (V.P.: 1×۱۰-۳ ) حالت تدخینی خوبی دارد، و روی آفات خاک‌زی اثر خوبی دارد.

دارای اثر خاصیت حشره‌ کشی با سرعت عمل بالا می‌باشد، ولی سمیت کم برای پستانداران دارد. استامی پراید در مقابل نور خورشید به سرعت تجزیه می شود. دز مصرفی موسپیلان بسیار کم هست، و با این دز مصرف روی زنبور عسل و سایر حشرات گرده افشان و شکارگر نیز کم خطر می‌باشد.

نحوه تاثیر حشره ‌کش استامی پراید

حشره کش استامی پراید به صورت سیستمیک از طریق ریشه جذب و به صورت برگی به واسطه محلول پاشی در گیاه منتشر شده. که این ترکیب با وجود اینکه در آب قابل حل می‌باشد، چربی دوست نیز هست.

چربی دوست بودن این ترکیب به آن خاصیت نفوذ به لایه موم (wax layer) سطح برگ را داده است. که حلالیت در آب نیز اجازه جریان در شیرۀ گیاه و سیستم آوندی برای سیستمیک بودن را فراهم می کند.

لذا بدین صورت اثر شویندگی باران پس از محلول‌پاشی، تاثیر کاهندۀ زیادی بر کارایی سم نداشته (عموماً ۸ -۴ ساعت ).

مطالب مرتبط:

آشنایی با سم حشره کش اسپینوساد

سم حشره کش ایمیداکلوپراید (کنفیدور)

حشره کش و کنه کش دیازینون

چگونگی تاثیر آن

این ترکیب موجب اختلال در سیستم عصبی حشرات می شود.

سپس بصورت مهار تقریباً کامل و غیر قابل برگشت در ناحیه پس سیناپسی در گیرنده‌های نیکوتینیک استیل کولین  Nicotinic Acetylcholin (Receptors)Achrnبروز می‌کند.

این گیرنده‌ها در محل اتصال عصب به ماهیچه (در ناحیه پس سیناپسی) وجود داشته، که استیل کولین خود واسطۀ شیمیایی انتقال پیام عصبی در سیستم مرکزی عصبی حشرات است.

سپس با آزاد شدن آن که توام با پلاریزه شدن عصب (قطبی شدن) است، عمل تحریک عصبی صورت گرفته، و پس از تحریک، آنزیمی بنام کولین استراز، استیل کولین را تجزیه می شود و تحریک عصبی قطع می‌شود.

با ورود استامی پراید به بدن حشره نوعی دپلاریزاسیون وابسته به دز (مقدار سم) در ناحیه پس سیناپسی ایجاد می شود. که در نتیجه تحریک عصبی مجدد صورت نمی‌گیرد، و حشره حالت فلج شدگی پیدا می‌کند.

حشره کش استامی پراید در صورت پاشش روی خاک به سرعت به اکسید کربن تجزیه می شود.

که در نتیجه اثرات مخرب جانبی آلودگی محیط زیست و آب‌های زیر زمینی را به حداقل می‌رساند.

موارد استفاده حشره کش استامی پراید

این سم برای کنترل طیف وسیعی از آفات بویژه آفات مکنده نظیر شته ها، پسیل‌ها، شپشک‌ها، زنجره‌ها و لارو بسیاری از پروانه‌ها، سخت بالپوشان، روی گیاهان جالیزی (سبزی و صیفی) و درختان میوه کاربرد دارد.

این سم در بافت گیاهان به تدریج تجزیه شده و به مدت ۵-۱۵روز اثر حفاظتی دارد، دوره کارنس آن نیز حدود ۲۵-۷ روز می‌باشد.

موارد استفاده در ایران

مینوز لکه گرد در سیب [۰/۵ در هزار] ، پسیل در پسته [۲۵۰- ۲۰۰ گرم در هزار لیتر آب] و کرم سیب [۰/۵ در هزار در مناطق کوهستانی برای مبارزه با نسل اول کرم سیب]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )