نحوه استفاده از برس زنبورداری

0

برس زنبورداری وسیله است نرم که برای دور کردن جمعیت زنبورعسل مستقر بر روی قابهای نوزاد یا عسل و یا اطراف کندو به کار میرود.

مزیت استفاده از برس زنبورداری

بعضی از زنبوردارها برای دور کردن زنبورها از روی قاب عسل از دود استفاده میکنند که این عمل سبب بو گرفتن عسل میشود که برای مشتریان  خوش ایند نیست.

با استفاده از برس می توان به ارامی جمعیت زنبوررا از روی قاب عسل دور کرد.یا هنگام بستن درب کندو  و در پایان کار بازدید،جمعیت در اطراف درب کندو ازدحام میکنند و اگر با یک برس دور نشوند کشته میشوند.

گاهی مواقع در برنامه های پرورش ملکه زنبورعسل ،اطراف قابهای پر از سلول سربسته ملکه را جمعیت کارگران جوان فرا گرفته  که در این حالت  نباید قاب را تکان داد،چون لاروهای داخل سلول ملکه از محل غذا به ته سلول افتاده و میمیرند.

بنابر این باید به اهستگی قابهای حاوی سلولها را بیرون اورده و زنبورهای روی ان را با برس نرم دور کرده و سپس به کار خود ادامه داد.در ضمن هیچ وقت جهت دور کردن زنبورها به انها فوت نکنید زیرا عصبانی شده و به شدت حمله میکنند.

سایر مطالب :

زنبورعسل و آشنایی با انواع آن ها

زنبورهای گرده افشان بامبل و نقش آن ها در گرده افشانی

انواع و کارایی برس زنبورداری

لوازم زنبورداری انواع گوناگونی دارد که برس زنبورداری یکی از پرکاربردترین آنهاست و تمام زنبورداران باید در هنگام کار و چک کردن کندوها از آن استفاده کنند.

از این وسیله بیشتر برای کنار زدن زنبورها از روی قاب های داخل کندو استفاده می شود، همچنین در مواقعی که زنبوردار کارش با کلونی تمام شده و می خواهد درب کندو را ببندد.

این کار باید به آرامی انجام شود که موجب تحریک زنبورها نشود.

این ابزار در دو مدل برس کندو چوبی و برس کندو پلاستیکی تولید می شود که هر دو نوع آن تولید می شود و برای خرید زنبورداران در دسترس است.

دسته این ابزار باید از جنس چوب و یا پلاستیک ساخته شود که پلاستیک مقاوم تر می باشد ولی چوب طبیعی می باشد.

به هر حال هر دو کارایی بالایی دارند و انتخاب هر یک از اینها سلیقه زنبوردار می باشد.

جنس موهای فرچه زنبورداری از پلاستیک (نایلون) می باشد که هیچ تاثیر بدی برای زنبور ندارد و از نظر فیزیکی نیز نرم هستند و به زنبورها آسیبی نمی رسانند.

همچنین موهای برس زنبورداری چوبی قابل شستشو هستند و بعد از آغشته شدن به مواد خارجی کندو می توانید آن را به راحتی بشوید.

نحوه استفاده

برای استفاده از برس زنبورداری چوبی باید این نکته را در نظر داشته باشید که به آرامی از آن استفاده کنید که زنبورها از بین نروند.

کارایی برس چوبی و پلاستیکی تقریبا یکی است و استفاده از آن بستگی به سلیقه زنبوردار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )