علایم و نشانه های بیماری برگ پیسه ای گیلاس

0

بیماری برگ پیسه ای گیلاس نوعی بیماری ویروسی است. که مهم ترین علائم ظاهری آن برروی برگ‌ها نمایان میشود. وجود این بیماری باعث دیررسی و کم شدن طعم گیلاس خواهد شد.

در کشورمان این بیماری اغلب برروی درختان گیلاس گزارش شده است.

بیماری برگ پیسه ای گیلاس

وجود بیماری و آفات در درختان باعث کاهش قدرت رشد درختان و تغییرات در کیفیت محصول دهی آنها خواهد شد.

میوه‌هایی با کیفیت پایین؛ بازار رقابتی را از دست داده و سوددهی کمی را برای باغدار به همراه دارند. بیماری برگ پیسه ای یکی از بیماری‌های ویروسی در درختان گیلاس است.

که اگر به سرعت با آن مقابله نشود. خسارات زیادی را به باغ گیلاس وارد میسازد. در این مطلب قصد داریم تا بیشتر درباره بیماری برگ پیسه ای گیلاس بدانیم.

نشانه های بارز بیماری در درختان گیلاس عبارت است از رنگ سبز روشن یا متمایل به سفید که بین رگبرگهای درجه دوم نفوذ کرده است و گذر از حالت کلروزی به سبز معمولی در این بیماری تدریجی است.

عامل این بیماری با کنه Eriophyse inaequalis منتقل میشود.  پیکره این ویروس RNA تک رشته ای است.تهیه پیوند و پیوندکهای عاری از ویروس بهترین راه مبارزه با این بیماری است.

بیماری برگ پیسه ای گیلاس

نشانه های بیماری برگ پیسه ای گیلاس

بارزترین علایم برگ پیسه­ای گیلاس، ظهور لکه­ های سبز در متمایل به سفید در بین رگبرگهای درجه­ دوم وبدشکلی برگها به ویژه برگهای انتهایی سرشاخه­ ها هستند.

در مواردی که بیماری شدید باشد، در برگهای مبتلا حالت تاولی وپفکی، پارکی لبه برگها و غربالی هم بروز کرده، اندازه برگها کوچکتر می شوند.

نشانه های مذکور بسته به نژادهای ویروس ورقم درخت تغییر می کنند میوه های درختان به شدت آلوده ، کوچک تر از اندازه  طبیعی، دیررس وکم طعم می شوند.

درختان مبتلا به این بیماری تا چند سال محصول اقتصادی می دهند. این درختها به دلیل  کاهش رشد سرشاخه ها وکوتاهی میانگرههای آنها سرانجام برگهای شاخه هایشان حالت وردمانی (رزت ) پیدا می کنند.

نشانه های تیپ بیماری در بهار روی سرشاخه های درخت به وضوح عیان هستند، ولی دمای بالا در تابستان موجب سرکوب بیماری می­شود ولذا ممکن است در تابستان علایم بارز بیماری در برگها دیده نشود.

سایر مطالب :

آفات گیلاس و آشنایی با چگونگی مبارزه با آن ها

عارضه پوسیدگی ریشه و طوقه در گیلاس

عامل بیماری

اخیراً موفق شده اند نوعی کلوستروویروس با طول ۷۶۰ وعرض ۲/۱۰ نانومتر دارای مارپیچهایی با پیچگام ۱/۳ نانومتر از درختان بیمار جدا کنند واز راه عصاره گیلاس بیماری به سلمک انتقال دهند.

پیکره این ویروس از نوع آر. ان. ای تک رشته ای با وزن مولکولی ۱۰۶×۲۷۹ است.

اموده های ویروس، بعد از مایه زنی به گیلاس رقم بینگ موجب ظهور نشانه های برگ پیسه ای شده است.

چرخه بیماری

بیماری برگ پیسه ای گیلاس با کوپیوند وچوپیوند(گرفته شده از درختان بیمار) به آسانی به میزبانهای حساس منتقل می شود.

نوعی کنه به نام Eriophyes inaequalis هم به عنوان ناقل ویروس تشخیص داده شده است.

اگر پیوندک به دست آمده از درختان مبتلا به این بیماری به گیاهان معرف سالم (مانند گیلاس رقم بینگ) پیوند شده شود نشانه های تیپ بیماری در ظرف مدت یکسال ظاهر می شود.

مبارزه و کنترل بیماری برگ پیسه ای گیلاس

مطالعات به عمل آمده در نهالستانهای شهریار نشان می دهند که این بیماری بیشتر با پیوندک آلوده به ویروس، به نهالهای پیوندی منتقل می گردد وانتشار بیماری در مناطق مختلف از راه استفاده از نهالهای بیمار است.

لذا برای کنترل بیماری استفاده از نهالهای سالم وعاری از بیماری واستفاده نکردن از پیوندک درختان مبتلا به این بیماری توصیه می شود.

چنانچه این بیماری درمنطقه ای شدت داشته باشد، انهدام درختان بیماری که دیگر محصول آنها اقتصادی نباشد توصیه می­گردد.

در این مناطق اگر نهالها ودرختان گیلاس از ارقام حساس- مانند ارقام بینگ، ناپلئون وسیاه مشهد- وجود داشته باشند به  محض بروز نشانه های بیماری روی آنها در هر مرحله ای که باشند باید آنها را منهدم کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )