کاهش چشمگیر تولید بلدرچین

0

در شرایطی که پرورش دهندگان طیور کشور با کمبود نهاده مواجه هستند، تولیدکنندگان بلدرچین می گویند: سویای وارداتی کم شده و کارخانجات روغن کشی نیز از تحویل دادن کنجاله سویا به پرورش دهندگان امتناع می کنند.

کاهش چشمگیر تولید بلدرچین با گرم شدن هوا

بر اساس این گزارش این کاهش تولیدهای ناشی از کاهش جوجه ریزی و مشکلاتی که در مسیر تامین نهاده های تولید وجود دارد، منحصر به تولید مرغ نیست و دیگر پرورش دهندگان از جمله پروش دهندگان بلدرچین، بوقلمون، کبک و غیره نیز با همین چالش ها روبرو هستند.

به طوری که «احمد بافکار» رئیس سابق اتحادیه بلدرچین و تولید کننده بلدرچین و کبک در گفتگو با بازار در خصوص شرایط حاکم بر تولید می گوید: بر خلاف مرغ که در هر فصلی مصرف دارد و تقاضا دارد، اصولا در فصل تابستان مصرف بلدرچین کم می شود چون گوشت بلدرچین به اصطلاح گرم و مقوی است و لذا تقاضا و مصرف در این فصل کمتر می‌شود.

بافکار افزود: به این ترتیب در حال حاضر، در سراسر کشور میزان تولید بلدرچین ماهانه تا ۳۵۰ تن است در حالی که در فصل زمستان که تقاضا بالا است تولید تا ۲ هزار تن هم می رسد.

نکته جالب توجه در مورد بلدرچین اینکه، علاوه بر تامین بازار داخل بخشی از تولیدات این بخش نیز راهی بازارهای صادراتی می شود. این پرورش دهنده در این خصوص نیز می گوید: در حال حاضر صادرات نداریم اما در زمستان به کشورهای اطراف بخصوص عراق و اقلیم اربیل داریم.

یکی از مسائل پیرامون تولید مرغ که موجب سردرگمی مرغداران نیز شده بحث گرانی و کمبود نهاده کنجاله سویا در بازار است که تولید کنندگان بلدرچین نیز درگیر آن هستند.

بافکار در این خصوص می گوید: همانطور که می دانید قیمت مصوب نهاده کنجاله سویا ۱۷۳۰۰ تومان است اما در بازار تا ۳۳ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

کارخانجات روغن کشی به سختی در تحویل کنجاله سویا همکاری نمی کنند

وی افزود: در واقع سویای وارداتی کم شده کمبود کنجاله سویا داریم؛ یعنی دانه سویا وارد می شود، به کارخانجات روغن کشی تحویل می دهند و آنها هم تفاله را تحویل طیور می‌دهند اما چون واردات کم شده، لذا الان قیمت بالا کشیده است.

ضمن اینکه کارخانجات روغن کشی در تحویل تفاله چندان با ما همکاری نمی‌کنند بطوری که ما دو ماه است پول داده ایم اما تحویل نداده اند.

بافکار افزود: بنابراین در تامین کنجاله سویا بسیار مشکل داریم آن هم در شرایطی که ما سهمیه دولتی هم برای تامین نهاده ها نداریم و کاملا وابسته به بازار آزاد هستیم.

سایر مطالب :

پرورش بلدرچین از نقطه شروع تا کسب درآمد

قیمت عمده فروشی و خرده فروشی بلدرچین

این پرورش دهنده بلدرچین و کبک همچنین در خصوص قیمت بلدرچین در بازار و نوساناتی که داشته است گفت: در حال حاضر قیمت بلدرچین در بخش عمده فروشی کیلویی ۱۸۰ هزارتومان است و در بخش خرده فروشی هم تا ۲۰۰ هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد.

بر اساس این گزارش یکی از دیگر مشکلاتی که پرورش دهندگان طیور این روزها با آن مواجه هستند بحث قطعی برق است که بر تولید تا حدودی تاثیر گذاشته است.

این پرورش دهنده بلدرچین و کبک در این خصوص نیز می گوید: قطعا قطعی برق بر تولید در این حوزه نیز آسیب زننده است.

البته واحدهای پرورشی که ژنراتور و به اصطلاح موتور برق دارند در رویارویی با قطعی برق به بن بست نمی رسند اما واحدهایی که از این امکانات ندارند قطعا مشکل دارند و بر تولید اثر می گذارد.

بافکار در پایان در خصوص آنچه می توان طی روزها و هفته های آتی برای تولید و بازار طیور به ویژه مرغ و بلدرچین پیش بینی کرد، گفت: به نظر بنده شرایط بازار مرغ بهتر از الان می شود به خصوص اینکه دولت پیگیر واردات نهاده است.

به این ترتیب برای حوزه بلدرچین و کبک و دیگر طیور نیز احتمالا در هفته های پیش رو دیگر مشکل تامین نهاده احتمالا نخواهیم داشت.

وی افزود: در بحث بازار بلدرچین نیز بر اساس آنچه هر سال تجربه می کنیم، از اوایل شهریورماه جوجه ریزی ها بیشتر می‌شود و آمار تولید بسیار بالاتر از سطحی که الان هست خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )