آشنایی با عوارض اختلالات فیزیولوژیکی گوجه فرنگی

0

از عوارض اختلالات فیزیولوژیکی گوجه فرنگی می‌توان ریزش گل، پوسیدگی گلگاه، آفتاب سوختگی، گربه سیمایی، ترک میوه، پف کردگی میوه، رسیدن لکه‌دار، زیپ میوه، رگه‌های زرد و سفید داخل میوه، پیچیدگی برگ، عوارض ناشی از علف‌کش‌ها و خسارت سرمازدگی را نام برد.

اختلالات فیزیولوژیکی گوجه فرنگی

گوجه فرنگی از محبوب‌ترین صیفیجات برای کاشت خانگی و یا گلخانه‌های تجاری است. گوجه فرنگی به طور گسترده رشد می‌کند و در معرض تعدادی بیماری و اختلالات فیزیولوژیکی قرار دارد و تنش‌های محیطی چندین اختلال فیزیولوژیکی رایج در گوجه فرنگی ایجاد می‌کند.

اختلالات فیزیولوژیکی گوجه فرنگی

مهمترین عوارض اختلالات فیزیولوژیکی گوجه فرنگی

ریزش گل

ریزش گل یکی از اختلالاتی است که نمی‌گذارد بوته به میوه‌دهی برسد.

دلیل: 

گرمای شدید و شرایط گرم وخشک است که باعث گرده افشانی ضعیف شده و در نتیجه گل‌ها بدون میوه دادن می‌ریزند. افتادن شکوفه  گوجه فرنگی زمانی اتفاق می‌افتد که دمای شب کمتر از ۱۳ درجه سانتی‌گراد یا بیشتر از ۲۴ درجه سانتی‌گراد باشد.

روش‌ کنترل: 

گیاهان را هفته ای یک بار در هوای خشک عمیق آبیاری کنید.  میوه باید با افزایش دما افزایش یابد. اسپری‌های هورمونی ، مانند “Blossom Set” ، ممکن است از افت شکوفه‌ها به دلیل دمای پایین جلوگیری کند. با این حال، میوه‌های بدست آمده، اغلب بد شکل هستند. اسپری‌های هورمونی به دلیل دمای بالا از ریزش شکوفه جلوگیری نمی‌کنند.

پوسیدگی انتهای شکوفه

 در این اختلال یک لکه قهوه‌ای یا سیاه در انتهای شکوفه میوه ایجاد می‌شود. ارگانیسم‌های ثانویه به بافت آسیب دیده حمله کرده و باعث پوسیدگی میوه می‌شوند. علتاین پوسیدگی کمبود کلسیم در میوه در حال رشد است.

دلیل: 

نوسانات گسترده در  رطوبت خاک باعث کاهش جذب کلسیم توسط سیستم ریشه می‌شود. وجود بیش از حد نیتروژن نیز ممکن است در این پوسیدگی نقش داشته باشد.

روش کنترل:

برای کاهش پوسیدگی انتهای شکوفه برای کنترل این بیماری، گیاهان و بوته‌هایی را که در مالچ کاشته‌اید را در هوای خشک برای حفظ سطح رطوبت خاک قرار دهید و از کوددهی بیش از حد با نیتروژن خودداری کنید.

آفتاب سوختگی

علائم اولیه این اختلال، سفیدی برخی نواحی و یا زرد براق شدن کناره‌های میوه‌ی در معرض آفتاب است. و پس از این اتفاق، بافت آسیب دیده خشک شده و فرو می‌ریزد و نواحی کمی فرو‌رفته و چروکیده می‌شود. ارگانیسم‌های ثانویه به مناطق آسیب دیده حمله کرده و باعث پوسیدگی میوه می‌شود.

دلیل: 

آفتاب‌سوختگی در میوه‌هایی که در معرض آفتاب قرار دارند در دمای بالا و گرمای شدید اتفاق می‌افتد.

روش کنترل:

گوجه فرنگی را در قفس‌های سیمی پرورش دهید. گیاهانی که در قفس‌های سیمی پرورش داده می‌شوند از شاخ و برگ خوبی برخوردار هستند. همچنین، بیماری‌هایی که نیاز به محلول پاشی دارند گوجه فرنگی را در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار می‌دهد، کنترل کنید.

سایر مطالب:

ترک خوردن گوجه فرنگی و راه حل آن

تَرَک‌های میوه‌ای

این تَرَک‌ها بصورت ترک‌های شعاعی و متحدالمرکز در انتهای ساقه میوه ایجاد می‌شود.

دلیل:

بارندگی شدید یا آبیاری به دنبال یک دوره خشکی طولانی مدت باعث رشد سریع در حین رسیدن می‌شود. این رشد منجر به ترک خوردگی شده. 

روش کنترل:

تأمین رطوبت یکنواخت، می‌تواند ترک خوردگی را کاهش دهد. در هوای خشک خاک گیاهان را با مالچ پوشش داده و آبیاری کنید. همچنین ، انواع مقاوم در برابر ترک را بکارید.

شما میتوانید انواع بذر گوجه فرنگی را از فروشگاه اینترنتی شاپ ثمر خریداری کنید.

Catfacing

انتهای شکوفه میوه پوک و زخم است.

دلیل:

هوای ابری و خنک در زمان شکوفه دادن ممکن است باعث شود تا شکوفه به میوه در حال رشد بچسبد و در نتیجه باعث Catfacing. این اختلا معمولاً در انواع میوه‌های بزرگ رخ می‌دهد. آسیب ناشی از علف‌کش ۲،۴- D ممکن است علائم مشابهی ایجاد کند.

روش کنترل: 

با ورود هوای گرمتر به گلخانه Catfacing قابل کنترل است .

پف کردن

در این اختلال ظاهر میوه سالم اما درون گوجه فرنگی توخالی است.

دلیل:

درجه حرارت بسیار بالا یا پایین، وجود بیش از حد ازُت و باران‌های شدید ممکن است در گرده افشانی طبیعی تداخل ایجاد کرده و منجر به میوه پف کرده شود. پف اغلب در میوه‌های زودرس اتفاق می‌افتد.

روش کنترل: 

کنترل دمای محیطی که گوجه فرنگی در آن کِشت می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )