کشت دیم کاملینا، راهکاری برای افزایش تولید دانه‌­های روغنی در کشور

0

سطح کشت دیم گیاه روغنی کاملینا در سال گذشته حدود سه هزار هکتار بوده و امسال به بیش از چهارده هزار هکتار افزایش یافته است.

گیاه روغنی کاملینا

در شرایط فعلی که عمده مصرف دانه‌های روغنی کشور وارداتی است و تنها درصد کمی از نیاز کشور در داخل تولید می‌شود، خوداتکایی در تولید روغن مصرفی از اهداف مهم اقتصادی است و برنامه‌هایی برای آن ارائه شده است.

افزایش تولید دانه‌های روغنی در کشور با کشت دیم کاملیناکاملینا گیاه روغنی پاییزه و هم‌خانواده کلزا است که دارای نیاز آبی بسیار کم، مقاومت خوب به سرما، تحمل بالا به خشکی و عموم آفات و با سیستم‌های بدون خاک ورزی و کم خاک ورزی سازگار است این محصول دارای ۲۸ درصد روغن است.

کاملینا در دهه اخیر وارد کشور شد و آزمایش‌های مکان‌یابی‌های برای آن انجام شده و کشت در ابعاد محدود به‌صورت پایلوت در استانها انجام و از دو سال پیش تاکنون به‌صورت وسیع تر در زمین‌های دیم کشور انجام شده است.

کشت این محصول در سال گذشته حدود سه هزار هکتار بوده که در سال جاری به بیش از چهارده هزار هکتار افزایش یافته است.

سایر مطالب:

بیماریهای مهم گلرنگ و چگونگی کنترل آن ها

عملکرد گیاه کاملینا

عملکرد گیاه کاملینا در شرایط مطلوب دیم بین ۱.۵ تا ۲ تن در هر هکتار است.

که در شرایط آب و هوایی نامساعد نیز تا ۵۰۰ کیلوگرم محصول تولید می‌کند که با توجه سطح زیر کشت ۱۴۰۰۰ هکتاری این محصول می‌توان بین ۲۸۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تن محصول تولید کرد و می‌توان با حمایت از این محصول بخشی از نیاز کشور به دانه‌های روغنی را کاهش داد و از خروج ارز از کشور جلوگیری کرد.

در شرایط فعلی محصول تولید شده کشاورزان برای فروش و تحویل متولی مشخصی ندارد و بخش دولتی برای خرید آن اقدام نمی‌کند و موضوع اصلی خرید محصول زارعان است که تولید شده و بلاتکلیف مانده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )