بیماری لهیدگی یا پوسیدگی نرم باکتریایی پیاز

0

بیماری لهیدگی یا پوسیدگی نرم باکتریایی پیاز یکی از بیماری های مخرب روی غده های رسیده پیاز و پیازچه است. عامل این بیماری می تواند به محصولات مختلفی از جمله هویج، سیر، سیب زمینی، کلم و کاهو حمله کند.

بیماری لهیدگی یا پوسیدگی نرم باکتریایی پیاز

باکتری های عامل بیماری فقط از طریق زخم های ایجاد شده توسط صدمات مکانیکی، نشاء کردن یا آفتاب سوختگی وارد می شوند. آفت مگس پیاز نیز به راحتی می تواند در زمان تغذیه این بیماری را منتقل کند.

همچنین بارش باران، آبیاری و سایر حشرات سبب انتقال بیماری می شوند. شرایط مساعد برای رشد این بیماری آب و هوای گرم و مرطوب و وجود زخم بر روی پیاز می باشد. دمای بهینه برای گسترش بیماری ۳۰-۲۰ درجه سانتی گراد است.

بیماری لهیدگی یا پوسیدگی نرم باکتریایی پیاز

علایم بیماری لهیدگی یا پوسیدگی نرم باکتریایی پیاز

به طور معمول آغاز چرخه بیماری گیاهی پوسیدگی نرم باکتریای پیاز، قبل یا در زمان برداشت محصول می باشد. علائم این بیماری ابتدا در قسمت بالایی غده و اطراف گردن قابل مشاهده است که به تدریج به سمت داخل غده گسترش می یابد. ظاهر قسمت مورد حمله به صورت بافت های آبسوخته و لکه های خاکستری یا زرد روشن مشاهده می شود.

با توسعه آلودگی لایه های غده نرم شده و علائم پوسیدگی را نشان می دهد. یکی دیگر از نشانه های بیماری روی غده، خروج مایع باکتریایی و بد بو از ناحیه گردن غده در زمان فشردن آن می باشد. برگ بوته های آلوده از پایین به رنگ زرد درآمده و در نهایت خشک می شوند.

عامل بیماری لهیدگی یا پوسیدگی نرم باکتریایی پیاز

عامل بیماری گیاهی پوسیدگی نرم باکتریای پیاز، باکتری Erwinia chrysanthemi می باشد. این بیماری روی پیازهای انباری و در حال جابجایی شیوع بسیار بیشتری دارد. شرایط آب و هوایی مرطوب و محدوده دمای ٢٢ الی ٢٨ درجه سانتی گراد تاثیر زیادی در رشد عامل بیماری دارد.

بقایای گیاهی داخل خاک نقش اصلی را در زمستان گذرانی عامل بیماری دارد. عامل بیماری توسط آبیاری پاششی یا بارانی، آبیاری غرقابی و حشرات منتقل می شود.

کنترل و مدیریت

کنترل ارگانیک

تاکنون روش کنترل بیولوژیکی برای پوسیدگی نرم باکتریایی معرفی نشده است.

سایر مطالب:

عارضه کلفتی گلوی پیاز

عناصر غذایی مورد نیاز گیاه پیاز

تفاوت غده ، پیاز و بنه در تکثیر گیاهان

کنترل شیمیایی

کنترل تلفیقی با رویکرد پیشگیرانه به همراه کنترل بیولوژیک (در صورت وجود) را همیشه در نظر داشته باشید. باکتری‌کش‌های مس مانند بردوفیکس، نوردوکس و اکسی کلرورمس به نسبت ۲ تا ۳ در هزار زمانی که قبل از مشاهده بیماری استفاده شوند، می توانند بیماری لهیدگی باکتریایی را کنترل کنند.

سمپاشی باید دو هفته قبل از تشکیل غده شروع شود و بسته به شرایط آب و هوایی در فاصله زمانی ۵ تا ۱۰ روزه اسپری ادامه یابد.

اقدامات پیشگیرانه

  • مهم‌ترین عامل در پیشگیری از بیماری جلوگیری از ایجاد زخم در پیاز در مراحل مختلف از جمله برداشت و انبار کردن محصول است.
  • باید دقت شود که اندام‌های هوایی گیاه قبل از برداشت کاملا رسیده باشند.
  • اگر دمای انبار صفر درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی ۷۰ % تنظیم گردد برای جلوگیری از گسترش بیماری مفید است.
  • کنترل همزمان آفات پیاز از جمله مگس پیاز اهمیت دارد.
  • اندام های هوایی پیاز باید قبل از برداشت کاملا رسیده باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )