تفاوت غده ، پیاز و بنه در تکثیر گیاهان

0

آیا میدانید تفاوت غده ، پیاز و بنه در چیست؟برای تکثیر گیاهان به جای کاشتن دانه، می توان آن ها  را به وسیله پیاز،بنه یا غده کثیر کرد. این ها قسمت هایی از گیاه اند که زیرزمین می رویند و مواد غذایی را برای رویش گیاه جوان ذخیره می کنند.

پیاز، نوعی ساقه و برگ زیرزمینی است. بنه، نوعی ساقه زیرزمینی است و غده، نوعی ساقه یا ریشه زیرزمینی است.

تفاوت غده ، پیاز و بنه

در باغبانی قطعاً اصطلاحات گیج کننده ای کمی وجود ندارد. به نظر می رسد اصطلاحاتی مانند پیاز (Bulb)، بنه (Corms)، غده (Tuber) و ریزوم (Rhizome) حتی برای برخی از متخصصان این زمینه گیج کننده باشد.

مشکل این است که کلمات پیاز، بنه، غده و حتی ریزوم گاهی به جای هم برای توصیف هر گیاهی استفاده می شود که دارای یک واحد ذخیره سازی زیرزمینی باشد که به گیاه در زنده ماندن در دوره های خواب کمک می کند.

تفاوت غده ، پیاز و بنه

تفاوت غده و پیاز در چیست؟

برای توضیح بیشتر، در این قسمت به توضیح هر یک از واژه ها می پردازیم.

غده چیست؟

غده ها نوع دیگری از ساقه متورم هستند. صفحه پایه وجود ندارد و قسمت بیرونی آن چرمی است. غده ها دارای چشم یا گره های رشد هستند که گیاهان جدید از آنها رشد می کنند.

برای تکثیر گیاهان ، تنها کاری که باید انجام دهید این است که گیاه را از خاک بیرون بیاورید و تکه های سالم غده را که هر کدام حدود سه چشم دارند، قطع کنید.

مونه هایی از غده ها شامل شقایق، سیکلامن، کالادیوم، گل صد تومانی، سیب زمینی شیرین و سیب زمینی است. ریشه های غده ای که شبیه غده های گیاهی هستند نیز ساقه های متورم هستند.

نکته: ریشه های غده ای نیز وجود دارد ، مانند بگونیا غده ای. درست مانند ساقه های متورم، این ریشه های متورم نیز غذای اضافی را برای گیاه ذخیره می کنند ، اما گیاه را تکثیر نمی کنند.

تفاوت غده با پیازهای واقعی 

بسیاری از پیازهای گلدار که در پاییز می کاریم پیاز واقعی است. یک پیاز واقعی یک ساقه زیرزمینی با لایه های گوشتی و مقیاس مانند است که یک جوانه مرکزی را احاطه کرده است.

فلس ها، پایه های برگ و ذخیره کننده مواد غذایی هستند و به آنچه که صفحه پایه نامیده می شود متصل می شوند (پایین پیاز که ریشه ها بیرون می آیند). جوانه مرکزی گل آینده است.

تولید پیازها با تشکیل نسخه های کوچکتر از خود، که به صفحه پایه متصل شده اند صورت می گیرد. برای ایجاد گیاهان بیشتر می توانید این پیازهای جدید را جدا کرده و بکارید.

دو نوع پیاز واقعی وجود دارد:

پیازهای Tunicate: دارای یک پوست خارجی کاغذی هستند که از فلس ها که منبع غذایی پیاز هستند محافظت می کند. پیاز و لاله هر دو پیاز تونیکت هستند.

پیازهای Imbricate: این پیازها پوشش کاغذی ندارند. آنها گوشتی و مرطوب هستند. پیاز گل سوسن نمونه خوبی از این نوع پیازهاست.

نمونه هایی از پیازهای واقعی شامل آلیوم، آماریلیس، گل نرگس، زنبق، پیاز و لاله است.

ریزوم

ریزوم ها نیز ساقه های زیرزمینی هستند، اما به صورت افقی (و اغلب سریع) رشد می کنند. بسیاری از گیاهان که فکر می کنیم گونه های تهاجمی هستند، مانند بامبو، توسط ریزوم ها رشد می کنند.

اما این مسئله همه گیاهان دارای ریزوم را با مشکل روبرو نمی کند. بهترین گزینه برای پرورش گیاهان ریزوم دار، نگهداری آنها در گلدان است.

نمونه هایی از ریزوم ها عبارتند از: بامبو، گل سوسن، پیچک زمینی و نیلوفر آبی.

بنه

بنه ها ممکن است شبیه تلی از سنگ باشند، اما بنه ها در واقع شباهت زیادی به پیاز واقعی دارند. درست مانند پیازها، آنها دارای ساقه های زیر زمینی متورم هستند که در طول خواب، غذا را برای گیاه ذخیره می کنند.

برخلاف پیازها، بنه ها سفت و سخت بوده و پوسته و برگ گوشتی ندارند. از آنجا که سفت هستند، جوانه در حال رشد، به جای اینکه مانند پیاز در مرکز فلس های پیاز باشد، در بالای بنه قرار دارد.

با رشد گیاه و استفاده از غذای ذخیره شده، بنه کوچک می شود و از بین می رود. خوشبختانه بنه جدیدی تشکیل می شود، اگرچه ممکن است چند سال طول بکشد تا ذخایر کافی برای شکوفایی مجدد ایجاد شود.

نمونه هایی از بنه ها شامل کروکوزمیا، کروکوس، فریزیا و گلادیولوس است.

سایر مطالب:

گل یاس ،معرفی انواع و چگونگی تکثیر آن

گل گندمی و چگونگی نگهداری و تکثیر آن

تشخیص تفاوت غده و پیاز

یکی از راه های آسان تشخیص و دانستن تفاوت غده و پیاز توجه به لایه های محافظ یا پوست است.

تفاوت غده ها از پیاز و ریشه های غده ای قطعا آسان خواهد بود اگر فقط بتوانیم نتیجه بگیریم که اگر شبیه پیاز باشد، یک پیاز است و اگر شبیه سیب زمینی باشد، غده است.

با این حال، گیاهانی مانند گل کوکب ریشه غده ای دارند. در حالی که “غده” و “ریشه غده” اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند که تا حدودی متفاوت هستند.

در حالی که می توان غده ها را برای تولید گیاهان جدید قلمه زد، ریشه غده ها معمولاً از طریق تقسیم تکثیر می شوند. عمر بسیاری از گیاهان غده ای کوتاه است، که خوب است، زیرا ما معمولا آنها را فقط برای برداشت غده های خوراکی گوشتی پرورش می دهیم.

ریشه های غده ای معمولا به صورت خوشه ای تشکیل می شوند و ممکن است در زیر سطح خاک به صورت عمودی رشد کنند. گیاهانی با ریشه غده ای ممکن است عمر طولانی داشته و بیشتر به عنوان گیاهان زینتی رشد کنند.

آنها معمولا هر سال یا ۲ سال برای تولید گیاهان بیشتر تقسیم می شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )