عارضه کوچک ماندن چغندر و دلایل آن

0

کوچک ماندن چغندر یکی از مشکلاتی هست که ممکن است برای خیلی از کشاورزان پیش بیاید و به جای چغندرهایی که به زیبایی شکل گرفته اند، چغندرهایی را برداشت کنند که کوچک هستند.

کوچک ماندن چغندر

چغندر یک محصول ریشه شگفت انگیز است که به راحتی می توانید آن را در مزرعه یا گلدان پرورش دهید. اما مانند همه محصولات، گاهی اوقات ما همیشه محصولی را که انتظارش را داشتیم برداشت نمی کنیم. گاهی اوقات به جای چغندرهایی که به زیبایی شکل گرفته اند، چغندرهایی را برداشت می کنیم که کوچک هستند و به طور کامل رشد نکرده اند. اگر تا به حال این اتفاق برای شما افتاده است، یا اگر می خواهید از کوچک ماندن چغندر جلوگیری کنید، در این مطلب ما ده دلیل کوچک ماندن چغندر را برای شما عزیزان ذکر می کنیم.

کوچک ماندن چغندر

دلایل کوچک ماندن چغندر

۱. وضعیت خاک

چغندر، مانند هویج، تربچه، و سایر محصولات ریشه ای، برای رشد به خاک سست نیاز دارد. اگر خاک فشرده باشد یا اگر حاوی سنگ یا شن درشت باشد، می تواند مانع رشد ریشه ها شود یا باعث تغییر شکل و کوچک ماندن چغندر شود. قبل از کاشت بذر، مطمئن شوید که خاکی که در آن بذرها را می کارید سست و عاری از موانع فیزیکی باشد. در صورت لزوم، کمپوست و کود پوسیده دامی به خاک اضافه کنید تا به سست شدن خاک کمک کند.

۲. مواد مغذی خاک که باعث کوچک ماندن چغندر می شوند.

همه گیاهان، از جمله چغندر، برای رشد مناسب به مقادیر زیادی نیتروژن نیاز دارند. اما اگر خاک نیتروژن بیش از حد داشته باشد، یا اگر گیاهان خود را با کودی که محتوای نیتروژن بالایی دارد کوددهی کنید، برگها رشد می کنند، اما چغندرها رشد نمی کنند.

به این دلیل که نیتروژن به گیاه می‌گوید انرژی خود را روی برگ‌های در حال رشد متمرکز کند، که اگر کاهو، اسفناج یا سبزی‌های برگ‌دار دیگر پرورش می‌دهید خوب است. اما برای محصولات ریشه مناسب نیست، زیرا “میوه” ریشه است. به جای داشتن چغندر سالم، در نهایت با سبزی های شاداب مواجه خواهید شد.

 برای کاهش نیتروژن بالای خاک، می‌توانید منطقه را به طور کامل آبیاری کنید. این کار باعث می‌شود نیتروژن موجود در عمق در خاک شسته شود. یا می‌توانید لایه‌ای خاک اره یا خرده چوب بدون مواد شیمیایی به آن اضافه کنید تا نیتروژن اضافی را جذب کند.

۳. pH خاک

چغندر به pH خاک بین ۶.۵ تا۷ نیاز دارد تا ریشه ها به خوبی رشد کنند. اگر pH کمتر از ۶.۵ باشد، فسفر موجود در خاک کمتر در دسترس گیاه قرار می گیرد و ریشه ها تحت تأثیر قرار می گیرند و باعث کوچک ماندن چغندر می شود. برای اینکه مطمئن شوید خاکی که در آن چغندر کاشته اید برای رشد چغندر مناسب است، باید pH آن را آزمایش کنید.

کیت آزمایش خاک می تواند علاوه بر نیتروژن، فسفر و پتاسیم (یا پتاس) pH را نیز آزمایش کند. اگر نتایج آزمایش نشان داد که خاک خیلی اسیدی است، می توانید آهک یا خاکستر چوب به خاک اضافه کنید. اگر خیلی قلیایی است، می توانید گوگرد اضافه کنید، که ممکن است تا شش ماه طول بکشد تا مشکل برطرف شود.

برای اینکه سریعتر این مشکل را برطرف کنید، می توانید قهوه ارگانیک تازه دم شده را که با مقدار مساوی آب رقیق شده است، به خاک اضافه کنید. اجازه دهید مخلوط قبل از افزودن به خاک خنک شود. این روش برای چغندرهایی که در گلدان کاشته اید بهتر جواب می دهد زیرا حجم خاک کمتر است.

۴. نور کم

چغندر به شش ساعت یا بیشتر آفتاب کامل نیاز دارد. اگر نور خورشید کافی دریافت نکنند، ممکن است برگ ها رشد کنند، اما ریشه ها رشد نمی کنند و باعث کوچک ماندن چغندر می شود. توجه داشته باشید که وقتی فصول تغییر می‌کند، میزان نور خورشید که باغ یا گلدان شما دریافت می‌کنند ممکن است تغییر کند زیرا زاویه تابش خورشید تغییر می‌کند. بنابراین، قبل از کاشت، الگوی خورشید را روی در نظر بگیرید تا بدانید بهترین مکان‌ها برای کاشت در کدام قسمت باغ قرار دارند.

۵. فاصله کاشت

دو روش در مورد چگونگی فضاسازی بوته های چغندر وجود دارد. کاشت بذر چغندر را با فاصله حداقل ۵ تا ۸ سانتی متری از هم و سپس تنک کردن چغندرهای ضعیف است. اگر این کار را انجام ندهید، فاصله کاشت نامناسب باعث کوچک ماندن چغندرها می شودف زیرا ریشه ها باید برای فضا رقابت کنند.

۶. آبیاری زیاد باعث کوچک ماندن چغندر می شوند.

گر خاک خیلی مرطوب باشد، می تواند رشد ریشه را مختل کند و باعث کوچک ماندن چغندرها شود. آبیاری بیش از حد نیز می تواند باعث پوسیدگی ریشه شود و بیماری هایی مانند لکه برگی را ایجاد کند. زمانی که ۲ سانتی متری بالای خاک خشک شد، گیاه را آبیاری کنید. مانند گوجه فرنگی، نوسان بیش از حد رطوبت خاک می تواند باعث ترک خوردن چغندر و چوبی شدن آن شود. بنابراین بهتر است در آبیاری برنامه منظمی داشته باشید.

۷. آفات و بیماری

زمانی که گیاه تحت تنش قرار می گیرد، به دلیل اینکه در حالت بقا قرار دارد، رشد خوبی نخواهد داشت. آفاتی مانند شته ها می توانند به برگ ها آسیب بزنند تا جایی که بر رشد چغندر تأثیر بگذارند و باعث کوچک ماندن چغندر شوند. بیماری هایی مانند لکه برگی Cercospora نیز می تواند بر گیاهان چغندر تاثیر گذاشته که به نوبه خود باعث می شود چغندرها کوچکتر از اندازه طبیعی باشند.

سایر مطالب:

بیماری سفیدک سطحی چغندرقند

پوسیدگی ریشه چغندر یا پوسیدگی ریزوکتونیایی چغندر

بیماری های مهم چغندر قند و معرفی آن ها

۸. دمای نامناسب

چغندر در هوای سرد بهتر رشد می کند. در مکانی که دمای آن  بین ۵۰ درجه فارنهایت تا ۶۵ درجه فارنهایت (۱۰ تا ۱۸ درجه سانتیگراد) باشد، بهترین رشد را دارد، اما می تواند تا حدودی شرایط سردتر یا گرمتر را تحمل کند.

با این حال، اگر بخواهید چغندر را در زمانی که هوا خیلی گرم یا خیلی سرد است پرورش دهید، به درستی رشد نخواهند کرد و باعث کوچ ماندن چغندر می شود یا از نظر بافت، چغندر چوبی و در نتیجه غیرقابل خوردن می شود. راه حل واضح برای این مشکل این است که چغندر را در زمانی که درجه حرارت برای کاشت مناسب است، بکارید.

۹. برداشت زود هنگام

به طور کلی، بسته به نوع چغندر بین ۵۰ تا ۶۵ روز طول می کشد تا بالغ شود. اگر آنها را قبل از تاریخ بلوغ آنها برداشت کنید، طبیعتاً اندازه آنها کوچک خواهد بود. اما برداشت زودهنگام همیشه هم بد نیست، زیرا چغندرهای جوان معمولا نرم تر و طعم شیرین تری از چغندرهای کاملا رشد یافته دارند. اما اگر تعجب می کنید که چرا چغندرهای شما کوچک هستند، ممکن است به این دلیل باشد که خیلی زود آنها را برداشت کرده اید.

۱۰. ارقام نامناسب

تعداد زیادی از ارقام چغندر وجود دارد. برخی از آنها محصول بزرگتری نسبت به بقیه ارقام دارند. اگر می‌خواهید چغندر بزرگ بکارید، حتماً رقمی را انتخاب کنید که بتواند انتظارات شما را برآورده کند و نه گونه‌هایی که چغندرهای کوچکی دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )