درباره عارضه آفتاب سوختگی در درختان میوه

0

آفتاب سوختگی در درختان و محصولات باغی با افزایش درجه حرارت و از طرفی افزایش شدت نور (افزایش طول روز و زاویه تابش) افزایش می یاید.

آفتاب سوختگی در درختان میوه

عارضه آفتاب سوختگی بر روی گیاهان خصوصاً تنه و شاخه درختان می‌تواند آسیب‌های جدی به آن‌ها وارد نماید، البته صدمات ناشی از آفتاب سوختگی معمولاً بلافاصله بر روی درختان قابل تشخیص نیست و به همین خاطر، معمولاً در زمان مناسب اقدام به درمان گیاهان صورت نمی‌گیرد.

اگر می‌خواهید درختان سالم و زیبا داشته باشید باید پیش بینی های لازم را انجام داده و از آسیب به درختان خود جلوگیری نمایید.

گاهی ممکن است ماه ها طول بکشد تا علائم آسیب‌دیدگی بر روی درختان مشخص شود، پوست ابتدا تغییر رنگ داده و به مرور خشک می‌شود، پوست پس از خشک شدن ترک می‌خورد و شروع به لایه برداری می‌کند.و علاوه بر آسیب مستقیم به بافت گیاه ممکن است به طور غیر مستقیم با جذب و افزایش آفات و بیماری ها، باعث صدمات شدید به گیاه شود.

علایم آفتاب سوختگی

تابش مستقیم آفتاب و دمای بالا سبب سوختگی و خسارت به گیاهان، درختچه ها و درختان می‌گردد. این عوامل سبب تغییر رطوبت در بافت گیاهان و پژمردگی تدریجی برگ‌های جوان می‌شوند. این برگ‌ها به تدریج رنگ پریده شده و بعد از گذشت ۲ الی ۳ روز، لکه‌های سوختگی در حاشیه و نوک آن‌ها پدید می‌آید که با گذشت زمان به سمت وسط پهنک برگ‌ گسترش می‌یابند.

ریزش برگ‌ها بدلیل تنش خشکی و یا حمله حشرات با از بین رفتن سایه انداز گیاه سبب سوختگی میوه‌ها و پوست درختان می گردد. همچنین در اثر آفتاب سوختگی، پوست درختان نیز دچار زخم و ترک شده که به تدریج سبب ایجاد نواحی مرده در تنه درخت می گردد.

علت ها

آفتاب سوختگی گیاهان و درختان در مناطقی با تابش زیاد آفتاب، دمای بالا و رطوبت کم بیشتر رایج می‌باشد. همچنین ارتفاع نیز در ایجاد علائم آفتاب سوختگی نقش دارد زیرا اشعه‌های UV در ارتفاعات بیشتر می باشد. علائم آفتاب سوختگی در برگ‌ها، میوه‌ها و تنه درختان قابل مشاهده بوده و ظهور و شدت آن به عواملی نظیر ارقام گیاهان، مرحله رشدی و رطوبت خاک نیز بستگی دارد.

شدت آفتاب سوختگی در مناطقی با دمای هوای بالا و ساعات آفتابی زیاد، در زمان رسیدن میوه‌ها بیشتر می باشد. تناوب رویدادهای آب‌وهوایی نیز مهم می‌باشد. از اینرو، بروز ناگهانی روزهای خنک یا ملایم بلافاصله پس از هوای آفتابی و دمای بالا می تواند سبب ایجاد خسارت گردد.

سایر مطالب:
آسیب آفتاب سوختگی در سطح سیب درختی و کنترل آن

اختلالات فیزیولوژیک در خیار

کنترل آفتاب سوختگی در درختان میوه

کنترل ارگانیک

پاشش رس سفید یا پودر تالک بر روی برگ‌ها و تنه‌ها سبب ممانعت فیزیکی در برابر نور آفتاب می گردد. این امر همچنین سبب کاهش دما بین ۵ تا ۱۰ درجه سانتیگراد می شود. محصولاتی با پایه کلسیم کربنات و یا سنگ آهک نیز توصیه می گردد. موم کارنوبا نیز نوعی عامل طبیعی برای محافظت گیاهان در برابر آفتاب می‌باشد.

کنترل شیمیایی

کنترل تلفیقی با رویکرد پیشگیرانه به همراه کنترل بیولوژیک (در صورت وجود) را همیشه در نظر داشته باشید. کاربرد آبسیزیک اسید به عنوان مکمل کودی سبب کاهش خسارت آفتاب سوختگی در میوه‌هایی مانند سیب و سایر محصولات می گردد. در برخی مطالعات، کاربرد محصولات ضدتعرق (مانند محصولات با پایه poly-1-P menthene) سبب کاهش تعرق و در نتیجه کاهش تلفات آب برگ ها شده و نتایج رضایت‌بخشی را در پی داشته است.

اقدامات پیشگیرانه

  • استفاده از ارقام مقاوم در برابر آفتاب سوختگی.
  • انجام آبیاری کافی با توجه به نیاز گیاهان.
  • انجام آبیاری قبل و یا در طول دوره گرما بمنظور جلوگیری از استرس و آفتاب سوختگی.
  • اجتناب از هرس شدید درختان در تابستان.
  • تهویه مناسب بین گیاهان.
  • استفاده از سیستم خنک کننده بارانی برای گیاهان و درختان و یا آبپاشی گیاهان.
  • استفاده از سایه‌بان و یا پوشاندن میوه‌ها در صورت نیاز.
  • استفاده از گیاهان پوششی در بین ردیف ها بمنظور حفظ رطوبت خاک (برای مثال کشت ذرت یا لوبیا در مزارع آناناس).

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )