گیاه سپر ایرانی و آشنایی با پرورش آن

0

گیاه سپر ایرانی ( Persian shield) درختچه است یک ساله و یا چند ساله از خانواده آکانتاسه است.برگهای این گل زیبا ظاهر سپرهای زرهی کوچکی را برای نبرد آماده کرده اند که به رنگین کمانی درخشان و ارغوانی و براق فلزی دیده می شود. که بومی مناطق گرمسیری آسیا و ماداگاسکار است.

گیاه سپر ایرانی

گیاه سپر فارسی یک نوع از ۳۵۰ گونه گلدار در خانواده آکانتاسه میباشد که جایزه سلطنتی باغبانی انگلستان را از آن خود کرده است.این گیاه امروزه در ایالات جنوبی آمریکا و برزیل به وفور کاشته میشود و بسیار مورد توجه است.

سپر فارسی را میتوان در گلدان، گلخانه، باغهای گرمسیری و نمیگرمسیری مورد استفاده قرار داد. البته در خارج از خانه به عنوان گیاه زیبا جهت مرزبندی استفاده می شود. این گیاه گیاهی همیشه سبز می باشد.

این گیاه دارای ریشه هایی بسیار نرم و طویل میباشد. از ترکیب رنگی برگهای آن میتوان به سبز تیره ، نقره ای، ارغوانی، صورتی و بنفش اشاره نمود.

حاشیه برگها دارای دندانه هایی کوچک هستند وگلهای این گیاه به رنگ بنفش کمرنگ بوده و در اواخر بهار تا اوایل تابستان شکوفا میشوند.( گل ها به مدت زمان کمی بر روی گیاه دیده میشوند.) گلهای این گیاه زیبا تبدیل به میوه میشوند.

گیاه سپر ایرانی

نیازهای محیطی سپر ایرانی

نور

بهتر است سپر ایرانی را در مکانی که نورگیر است قرار دهید زیرا دریافت نور باعث خوش رنگ شدن برگ ها می شود.

خاک

به عنوان یک گیاه گرمسیری، این گیاه به طور طبیعی به خاک غنی و مملو از مواد گیاهی فراوان که آب را در خود نگه می دارد عادت کرده است. برای شبیه سازی این مورد، باید خاک غنی و دارای زهکشی مناسب را انتخاب کنید.

برای کمک به مرطوب نگه داشتن آن، کمپوست اضافی، ورمیکولیت یا پیت ماس ​​را به خاک اضافه کنید.

سپر ایرانی در محدوده خنثی pH خاک به خوبی رشد می کند و می تواند خاک کمی اسیدی را تحمل کند. pH خاک را بین ۵.۵ تا ۷.۵ نگه دارید.

دما و رطوبت

سپر ایرانی نیاز به دمای گرم (بالای ۱۵ درجه سانتی گراد) و هوای مرطوب دارد. در مناطق گرم گیاه مقاومی است ، اما بیشتر در داخل خانه یا به عنوان یک گیاه آپارتمانی در آب و هوای سردتر رشد می کند.

اگر سپر ایرانی را در داخل خانه پرورش می دهید، مطمئن شوید که شرایط مرطوب وجود دارد. هوای خشک باعث خشک شدن و ریزش برگ ها می شود. غبارپاشی روزانه توصیه می شود، اما حتماً از آب بدون کلر استفاده کنید، زیرا کلر به برگها آسیب می رساند.

آب مورد نیاز

گیاهان سپر ایرانی به رطوبت ثابت نیاز دارند. دوبار در هفته آنها را کاملا آبیاری کنید. شش اینچ (۱۵ سانتی متر) بالای خاک باید دائما مرطوب باشد. اگر متوجه شدید بین دو آبیاری خاک خشک می شود، میزان آبیاری آن را افزایش دهید.

در صورت رشد گیاهان در فضای باز، مالچ می تواند به حفظ رطوبت کمک کند.

کود

اگر در خاک غنی با رطوبت فراواناین گیاه را پرورش می دهید، کوددهی باید هر دو هفته با یک کود مایع  NPK رقیق شده انجام شود، زیرا برای رشد نیاز به نیتروژن و بقیه عناصر برای ایجاد ساختار ریشه سالم و داشتن رنگ درخشان نیاز است.

هرچه آب گیاه سپر فارسی کمتر شود، به سایه بیشتری نیاز خواهد داشت. اگر آب کافی دریافت نکند، گیاه به سرعت از بین می رود.

سایر مطالب:

همه چیز در مورد گیاه گل محمدی

گیاه دارویی ختمی از کاشت تا برداشت

تکثیر سپر ایرانی

می توانید سپر ایرانی را از بذر یا قلمه تکثیر کنید. بذرها برای جوانه زنی به شرایط کمی گرم (۱۲ تا ۱۷ درجه سانتی گراد) نیاز دارند.

گیاهان را می توان به راحتی با قلمه گیری شروع کرد. استفاده از دماهای پایین قلمه ها را از پوسیدگی قبل از ایجاد ریشه باز می دارد. روزانه آب را عوض کنید. بهار و اوایل تابستان بهترین زمان برای قلمه گیری است.

هرس کردن گیاه سپر ایرانی

از آنجایی که سپر ایرانی برای شاخ و برگ آن رشد می کند و گلها چندان نمایان نیستند ، بسیاری دوست دارند برگها را هرس کنند تا یک گیاه کاملتر ایجاد شود. اگر سپر ایرانی به حال خود رها شود، ساقه ها بلند شده و آویزان می شوند و ظاهر جالبی به گیاه نمی دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )