آفت شته برگ ذرت ، علایم و چگونگی کنترل آن

0

آفت شته برگ ذرت با نام Rhopalosiphum maidis آبی رنگ یا مایل به سبز می باشد. این آفت دارای پاهای سیاه و سفید است و ممکن است دارای بال یا بدون بال باشد. شته برگ می تواند ناقل بیماری های ویروسی در گیاهان باشد.

آفت شته برگ ذرت

گونه غالب شته، در مزارع ذرت شته برگ ذرت، Rhopalosiphummaidis می‌باشد. به دلیل تنوع زیاد پارازیت‌ها و شکارچی‌ها در مزارع ذرت، معمولاً نیازی به مبارزه علیه شته‌ها نیست.

اما چنانچه به‌هر دلیلی جمعیت آفت بالا رفته و طغیانی گردد، می‌توان مبادرت به مبارزه شیمیایی نمود.

شته از شیره گیاهی تغذیه می کند و باعث انتقال ویروس ها می شود از علائم وجود شته تغییر رنگ و لکه در برگها و قرمز شدن پیچیده شدن برگها و زرد شدن می باشد.

آفت شته برگ ذرت

مشخصات ظاهری آفت شته برگ ذرت

شته بالغ بالدار و یا بدون بال، به رنگ آبی مایل به سبز با پاهای سیاه و سفید و دارای کورنیکول، پوره ها شبیه بالغین هستند اما کوچکترند و به رنگ سبز روشن و بدون بال میباشند .

نحوه خسارت آفت شته برگ ذرت

تغذیه شته ها سبب حذف رطوبت و مواد غذایی از سطح برگهای بالایی و گل آذین نر میشود. شته ها تولید عسلک میکنند.

همچنین ممکن است سبب انتقال ویروس شوند. برخی هیبریدها به خسارت این آفت حساستر میباشند .

جمعیت بالای شته سبب ایجاد لکه در برگ و تغییر رنگ آن میشود که قرمز شدن برگ از نشانه های حضور شته می باشد. تحت تنش خشکی خسارت ناشی از شته ها شدیدتر میشود .

سایر مطالب:

آفات و بیماریهای ذرت و چگونگی کنترل آن ها

بیماری سیاهک معمولی (گالی) ذرت و چگونگی کنترل آن

کنترل آفت شته برگ ذرت

شته برگ ذرت جز آفات اتفاقی در مزارع ذرت می باشد و بیشتر مزارع ذرت دیر کاشت که با تنش خشکی مواجه میشوند با احتمال خطر آسیب شته برگ ذرت روبرو هستند .

کنترل زراعی

رعایت اصول بهداشت مزارع و عاری بودن از علفهای هرز میزبان شته ها در مراحل اولیه رشد بوته های ذرت، از شدت حسارت شته ها در مزارع ذرت میکاهد.

کنترل بیولوژیک

دشمنان طبیعی شته ها از جمله بالتوری (Chrysoperla carnea (Stephens)(Neuroptera:Chrysopidae , لارو پشه های  Cecidomyiidae، مگسهای Syrphidae و سن (Orius niger (Wolff)(Hem., Anthocoridae نقش مهمی در کاهش طبیعی جمعیت شته ها دارند.

استفاده از این عوامل در قالب برنامه های کنترل بیولوژیک، میتواند نقش موثری در کنترل این آفت داشته باشد.

کنترل شیمیایی

کنترل شیمیایی شته Rhopalosiphum maidis  زمانی توصیه میشود که قبل از مرحله تاسل دهی %۵۰ بوته ها آلودگی به شته نشان دهند و یا %۳ بوته ها در مرحله تاسل دهی روی برگهای بالایی و گل آذین نر آلودگی شدید نشان دهند.

بدین منظور استفاده از حشره کش دیازینون EC 60% به میزان ۱.۵ لیتر در هکتار، فوزالن EC35% به میزان ۳ لیتر در هکتار و یا پریمیکارب WP 50% به میزان ۰.۸ تا ۱ کیلوگرم توصیه شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )