علت ریزش برگ و زرد شدن درخت خرمالو

0

ریزش برگ و زرد شدن درخت خرمالو

ریزش برگ و زرد شدن درخت خرمالو یکی از مهمترین مشکلات خرمالو ممکن است. گاهی اوقات این مشکلات به راحتی برطرف می شوند، اما در موارد دیگر، این مشکلات نتیجه فرایندهای طبیعی گیاه است.

برخی از شرایط حتی ممکن است ناشی از شرایط آب و هوایی باشد که در آن خرمالو رشد می کند.

دلایل ریزش برگ و زرد شدن درخت خرمالو

زرد شدن برگ ها ممکن است از pH بسیار بالای خاک باشد.همچنین ریزش برگ یا ریزش گل خرمالو ممکن است به دلیل نور نامناسب آفتاب، کمبود آب یا گرمای زیاد باشد.

البته آفات و بیماری ها در این اتفاق سهیم هستند گرچه خوشبختاته درخت خرمالو جز درختان کم آفت است.

 ریزش برگ و زرد شدن درخت خرمالو

قرار گرفتن در مرحله خاصی از رشد

برای خرمالو، ریزش میوه و برگ های زرد رنگ ممکن است در مراحل خاصی از رشد درخت طبیعی باشد. ریزش میوه به طور طبیعی کمی قبل از رسیدگی آن اتفاق می افتد.

این روش درخت برای خلاص شدن از شر میوه های اضافی است که قادر به حمایت از آن ها نیست. گاهی اوقات، دومین ریزش میوه ممکن است در نقاط مختلف در طول فصل اتفاق بیفتد.

برخی از انواع خرمالو در این مواقع بیشتر از بقیه مستعد ریزش میوه هستند، اما فقط به این دلیل که یک درخت خرمالو سالم در پاییز امسال میوه داده است، ممکن است پاییز آینده این کار را تکرار نکند.

برخی از افراد متوجه رنگ پریدگی برگ های جوان روی درخت خرمالو می شوند و می ترسند که مشکلی در درخت وجود داشته باشد زیرا برگ های جوان تقریباً در مقایسه با سبز تیره برگ های قدیمی تر رنگ زرد-سبز دارند.

این برگ ها به طور طبیعی تیره می شوند و به رنگ سبز سالم در می آیند. اگر رنگ زرد-سبز حتی روی تمام سطح برگ باشد، احتمالاً مشکلی ندارید. چند هفته منتظر بمانید تا ببینید آیا تیره رنگ می شوند یا نه؟

PH بالای خاک و کمبود آهن

ممکن است چند برگ سالم و قدیمی داشته باشید که هنوز سبز تیره هستند، اما برگ های جدید دارای رنگ سفید کم رنگ یا زرد هستند که هرگز به رنگ سبز تیره برگ های سالم و بالغ تیره نمی شود.

با گذشت زمان، برگهای زرد رنگ ممکن است قهوه ای شوند و از درخت بیفتند. علت اصلی این مسئله خاک با PH بیش از حد بالا است. در حالت ایده آل، pH خاک خرمالو باید بین ۶.۵ تا ۷.۵ باشد

pH خاک را آزمایش کنید، و در صورت نیاز به کاهش، گوگرد عنصری را به میزان ۶۰ گرم در ۰.۱ متر مربع برای خاک هایی با بافت شنی، ۲۸/۳۴ گرم برای خاک های سیلتی (بزرگتر از رس اما کوچکتر از شن و ماسه) و ۵۶/۶۹ گرم برای خاک های رسی به خاک مخلوط کنید.

گزینه دیگر اسپری کردن ترکیبی از ۳۵ تا ۷۰ گرم آهن کلات شده مخلوط با ۳/۵ لیتر آب و چند قطره صابون محلول پاشی ( برای تثبیت و اثرگذاری بهتر کود) است.

این محلول را روی برگ های درخت خرمالو در حالی که هنوز جوان هستند اسپری کنید و هنگامی که دوباره زردی را بین رگبرگ ها مشاهده کردید این کار را تکرار کنید. سمپاشی ممکن است به طور منظم در طول فصل رشد تکرار شود.

مقدار کود نامناسب

عدم استفاده کافی یا استفاده زیاد از کود می تواند برای خرمالو مشکل ایجاد کند. استفاده بیش از حد از کود نیتروژن درخت را تشویق می کند تا برگ های بیشتری تولید کند، که ممکن است منجر به ریزش میوه از درخت شود.

کود ناکافی باعث می شود رنگ برگ ها روشن تر از حد معمول شود، که باعث زرد و بعد قهوه ای شدن و ریزش برگ می گردد.

بهترین کود برای درخت میوه خرمالو در زمستان یا اوایل بهار کودهای  NPK با درصد عناصر متعادل مانند ۱۰-۱۰-۱۰ یا کود سه بیست است.

سایر مطالب:

بیماری اگزوکورتیس مرکبات

عارضه پفکی شده پوست میوه مرکبات

علت ریزش گل های خرمالو

میزان آفتاب و ابیاری ممکن است علت ریزش گل یا از بین رفتن میوه های خرمالو باشد. نور نامناسب آفتاب، به ویژه هنگام رشد میوه، ممکن است باعث شود درخت در اوایل تابستان میوه بدهد.

در این حالت  برگ و میوه تحت شرایط خشکسالی طولانی مدت قرار می گیرند.

خرمالو در مناطقی با گرمای زیاد تابستان نیز عملکرد خوبی ندارد. در این شرایط پوست و میوه ظاهری “آفتاب سوخته” به خود می گیرد. خرمالو سالانه فقط بین ۹۱۵ تا ۱۲۱۹ میلی لیتر آب نیاز دارد.

در آب و هوای معتدل و مرطوب تابستانی، شما فقط باید هر شش هفته یکبار به درخت آب بدهید. اما آب و هوای گرم و خشک ممکن است نیاز به آبیاری دو تا سه بار در هفته داشته باشد.

از آبیاری بیش از حد خرمالو خودداری کنید. زیرا می تواند منجر به زرد شدن برگ ها در اثر غیر قابل درسترس شدن آهن و کمبود آهن شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )