بیماری اگزوکورتیس مرکبات

0

بیماری اگزوکورتیس مرکبات یکی از مهمترین بیماری های مرکبات در دنیا می باشد. ارقام پیوند شده روی پایه پونسیروس یا بعضی از هیبریدهای آن به بیماری حساس هستند و علائم بیماری در آنها ظاهر می شود. اگزو کورتیس یکی از بیماریهای مهم شبه ویروسی مرکبات در شمال ایران است.

بیماری اگزوکورتیس مرکبات

بیماری اگزوکورتیس مرکبات یکی از مهمترین بیماری های مرکبات محسوب می شود. این بیماری در شمال کشور بیشتر دیده شده و در مازندران تکثیر شده است. یکی از نشانه های مهم این بیماری، کم رشدی شدید و پوسته پوسته پایه ها بوده که سبب ایجاد مشکلات زیادی در برگ گیاه می شود.

این بیماری بر روی پرتقال و نارنگی بیشترین اثر بد را می گذارد. در صورتی که گیاه درگیر پیچیدگی های شدید برگ حول محور اصلی به سمت پایین باشد باید به بیماری اگزوکورتیس مرکبات  مشکوک شد.

بیماری اگزوکورتیس مرکبات

عامل بیماری اگزوکورتیس مرکبات

عامل بیماری ویرویید اگزوکورتیس مرکبات است.این ویرویید از طریق پیوندک آلوده و به صورت مکانیکی با ابزار باغبانی قابل انتقال می باشد.

علایم بیماری

در درخت های بیمار توقف رشد و شیارهای طولی و یا پوسته شدن نواری پوست تنه در قسمت پایه دیده می شود. این علایم ۳تا ۸ سال پس از پیوند ارقام آلوده مرکبات روی پایه های حساس به ویژه پونسیروس و تعدادی از دو رگ های آن مانند سیترنج ها ایجاد می گردد.

برخی دیگر از ارقام نظیر لیمو شیرین،لمون و بالنگ نیز به این بیمار حساسند ولی شدت علایم تنه در آنها خفیف تر است.اگر ارقام آلوده به بیماری روی پایه های متحمل پیوند شوند،ممکن است حالت پا کوتاهی و کاهش رشد درخت مشاهده گردد. در هر صورت عامل بیماری در چنین ارقامی (حتی بدون وجود علایم)قادر به تکثیر بوده و میتواند به عنوان منابع آلودگی عمل نماید. شناسایی بیماری با ایندکس بر روی گیاهان محک امکان پذیر می باشد.

روش های درمان بیماری اگزوکورتیس مرکبات:

هر نوع آفتی هر چقدر هم که خطرناک باشد حتی اگر به طور کامل نتوان نسبت به از بین بردن آن اقدام کرد می توان آن را کنترل نمود. مخصوصا اگر بیماری در مراحل ابتدایی پیش روی خود باشد به راحتی قابل کنترل و مهار می باشد. چنانچه اقدامی به موقع انجام نگیرد محصول از بین رفته و خسارت شدیدی وارد خواهد نمود و اما روش های درمان بیماری اگزوکورتیس:

استفاده از پایه های مقاوم و سالم

اولین و راهگشا ترین روش،انتخاب رقمی است که سلامت آن تضمین شده باشد،و نسبت به برخی بیماری و آفات نیز مقاومت داشته باشد و این توجه در نهایت سلامت باغ را در بر خواهد داشت.

سایر مطالب:

عارضه پفکی شده پوست میوه مرکبات

پیچ خوردن برگ درختان مرکبات دلایل و راههای پیشگیری

عدم استفاده از میزبان های حساس

برخی پایه های پیوند نسبت به بیماری و آفات حساسیت بالایی دارند و این موجب می شود زودتر از ارقام دیگر درگیر بیماری شوند و در معرض نابودی قرار گیرند. برخی باغداران از پیوند های آزمایش شده برای کاشت استفاده می کنند زیرا درصد آلودگی در چنین ارقامی تقریبا صفر می باشد و در سلامت باغ و تولید محصول بیشتر نیز موثر است.

ضدعفونی کردن ادوات باغداری

استفاده از محلول هیپوکلریت سدیم جهت ضدعفونی کردن اداوات باغداری موثر می باشد. که این اقدام در کاهش انتقال بیماری تاثیر گذار خواهد بود . البته باید به این نکته توجه ویژه داشت که  چاقوی باغبانی و اره هرس‌ خیلی بیشتر در معرض آلودگی بیماری اگزوکورتیس قرار میگیرند.

به طوری که در برخی موارد حتی حرارت دادن این ادوات نیز آلودگی را از بین نمی برد. و برای از بین بردن آلودگی باید حتما ضدعفونی کننده قوی ای باشد. زیرا ضدعفونی کننده های معمولی نیز قادر به از بین بردن آلودگی نمی باشند. به همین دلیل استفاده از  هیپوکلریت سدیم یک نیاز ضروری می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )