عارضه لکه زاویه ای برگ لوبیا

0

عارضه لکه زاویه ای برگ لوبیا در سال ۱۸۷۸ در ایتالیا دیده شد و هم اکنون در بسیاری از کشورهای تحت کشت لوبیا گزارش شده است و بخصوص در کشورهای گرمسیری مخرب می‌باشد. بیماری لکه زاویه‌ای از استرالیا، ژاپن، ایران، هندوستان و اروپا گزارش شده است.

لکه زاویه ای برگ لوبیا

این بیماری به طور غالب قسمت های هوایی گیاه به خصوص برگ و غلاف بوته را مورد حمله قرار می دهد. عامل این بیماری علاوه بر لوبیا باعث آسیب به گیاهان دیگری از جمله بامیه و حبوبات دیگر می شود.

 لکه زاویه ای برگ لوبیا

علائم بیماری

لکه‌های بیماری روی برگ‌های اولیه ظاهر می‌گردد. اما معمولا بیماری تا اواخر دوره گلدهی و مرحله ابتدایی تولید غلاف شیوع پیدا نمی‌کند. لکه‌ها کوچک، زاویه‌دار و قهوه‌ای تیره هستند و غالبا تعداد آن‌ها خیلی زیاد است و برگ‌ها را به صورت شطرنجی در می‌آورد. لکه‌ها به هم متصل شده و در نتیجه قسمت زیادی از برگ نکروز و زرد می‌شود. روی غلاف نیز لکه‌هایی بوجود می‌آید.

عامل بیماری

عامل بیماری قارچ Isariopis griseola می‌باشد که Cercospora columnaris نیز نامیده می‌شود. این قارچ دارای کنیدیوفورهای طویل، صلیبی شکل و قهوه‌ای تیره است که بصورت خوشه‌ای متراکم دیده می‌شود.

سایر مطالب:

همه چیز در مورد آنتراکنوز لوبیا

همه چیز در مورد گیاه لوبیا سبز

نحوه انتشار و چرخه زیستی لکه زاویه ای برگ لوبیا

عامل بیماری گیاهی لکه زاویه ای برگ لوبیا، قارچ Phaeoisariopsis griseola است. شرایط آب و هوایی مرطوب و محدوده دمای ٢۰ الی ٢۶ درجه سانتی گراد تاثیر زیادی در رشد عامل بیماری دارد.

زمستان گذرانی عامل این بیماری روی بقایای گیاهی آلوده و علف های هرز است. عوامل تکثیری این قارچ توسط باد یا ذرات باران جابجا می شوند.

بافت مردگی ساقه و برگ و ریزش برگ ها باعث پر شدن ناقص غلاف های لوبیا و کاهش کیفیت بذور می شود.

کنترل و مدیریت بیماری

  1. تناوب زراعی برای حداقل مدت ۲ سال
  2. کاشت بذر عاری از آلودگی
  3. کاشت بذر عاری از علف‌هرز
  4. دفن بقایای گیاهی
  5. ضدعفونی بذر با سموم زینب ، بنومیل ، تیوفانات متیل ، مانب ، مانکوزب و زیرام
  6. استفاده از ارقام مقاوم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )