همه چیز در مورد گیاه لوبیا سبز

0

لوبیا سبز انواع مختلفی دارد که تشخیص آن ها از یکدیگر آسان است. شما می ‎توانید لوبیا سبز را در حجم بالا در فضای محدودی پرورش دهید.

لوبیا سبز غالبا لوبیای رشته ای نامیده می‎شود و بیشتر از سایر انواع لوبیا ها در پخت و پز و مصرف روزانه کاربرد دارد.

نحوه کاشت و پرورش گیاه لوبیا سبز

لوبیا به طور کلی در باغ کاشته می ‎شود و مهم ترین نکته در مورد کاشت لوبیا سبز این است که این گیاه جزء گیاهان فصل گرم محسوب می ‎شود.

لوبیا سبز نسبت به سرما و یخبندان کاملا حساس است بنابراین بهتر است که گیاه را در خاک گرم و پس از گذشت فصل سرما بکارید.

لوبیا سبز

شرایط محیطی موردنیاز

خاک  مناسب :

لوبیا سبز در هر نوع خاک رشد می‌کند بهترین خاک برای لوبیا سبز، خاک‌های رسی شنی می‌باشد pH بین ۵.۵ تا ۵.۶ را می‌پسندد.

کود‌های آلی و شیمیایی برای زمین لوبیا مناسب هستند میزان مصرف کود‌های حیوانی برای لوبیا سبز تا ۴۰ تن در هکتار می‌باشد که قبل از آماده شدن زمین به زمین اضافه می‌کنند.

کود‌های شیمیایی که دارای فسفر و پتاسیم باشند برای لوبیا لازم است و آن‌ها باید قبل ازکشت به زمین اضافه شوند.همچنین برای کاشت در گلدان و یا در خانه میتوان از ترکیب کوکوپیت + پیت ماس + خاک باغچه استفاده کرد.

نور مورد نیاز :

لوبیا سبز به نور زیاد برای رشد نیاز دارد و قرار گرفتن در سایه باعث کوتولگی و کاهش عملکرد می‌گردد، بنابراین برای کاشت لوبیا سبز در گلدان و در محیط آپارتمان آ نرا در پرنور ترین قسمت مانند تراس و پنجره جنوبی قرار دهید.

دمای مناسب :

دمای مناسب برای رشد و نمو کافی گیاه بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد و برای جوانه زدن ۱۵ درجه سانتی‌گراد است.

مطالب مرتبط:

درباره عارضه پوسیدگی فوزاریومی ریشه لوبیا یا زردی

شرایط کاشت و داشت گیاه لوبیا چیتی

بیماریهای لوبیا و آشنایی با مهمترین آن ها

آبیاری :

آبیاری منظم به رشد مناسب بوته‌هایکمک زیادی می‌کند. در هنگام آبیاری توجه داشته باشید که خاک گلدان حالت غرقابی و ایستابی پیدا نکند چرا که گیاه حساسیت زیادی به آب ایستادگی در پای ساقه و ریشه دارد.

روش کاشت لوبیا سبز در گلدان

مراحل کاشت در گلدان به شرح زیر هست:

  1. گلدان مناسبی را انتخاب و آن را با خاک حاصلخیز و کود چندمنظوره پرکنید. توجه داشته باشید که خاک از زهکش مناسب برخوردار باشد، به این منظور مقداری ماسه نیز به خاک اضافه کنید.
  2. بهترین زمان برای کاشت اوایل بهار است. البته در محیط کاشانه به دلیل شرایط ثابت محیط ازنظر دما کاشت این گیاه در مواقع دیگر سال نیز ممکن است.
  3. در خاک گلدان حفره‌هایی به عمق ۳ تا ۴ سانتیمتر ایجاد کنید. سوراخ‌ها باید حداقل ۲ سانتی‌متر باهم فاصله داشته باشند.
  4.  بذر را در حفره‌ها بکارید و سپس روی آن را با ملایمت با خاک پرکنید و بلافاصله آبیاری کامل انجام دهید.
  5. گلدان را  بر روی لبه پنجره‌ای که آفتاب‌گیر است، قرار دهید تا جوانه بزند.
  6. بعد از تقریباً ۳ هفته میتوانید جوانه‌های گیاه خود را مشاهده کنید. در  این زمان گیاه آماده انتقال به گلدان بزرگ‌تر است.
  7. پس از رشد نسبی بوته‌ها ، گیاهان کوچک‌تر و ناسالم را از گلدان حذف کنید.
  8. بعد از مدتی لازم است از یک قیم برای گیاه استفاده کنید. به این منظور یک حصار و یا داربست در کنار بوته‌ها قرار دهید. آن‌ها زمانی که شروع به رشد می‌کنند، به پایه نیاز دارند.
  9. در حدود ۵۰ تا ۶۰ روز بعد از کاشت در گلدان، شما می‌توانید محصول خود را برداشت کنید.
  10. با توجه به اینکه اکثر افراد از غلاف‌های تازه استفاده می‌کنند بنابراین دقت کنید زمانی که غلاف‌ها به رشد نهایی خود ازنظر طولی رسیدند، برداشت گیاه را شروع کنید که این زمان حدوداً ۱۰ تا ۱۴ روز بعد از گلدهی گیاه است.
  11. می‌توانید برداشت را در چندین مرحله به فاصله ۳ تا ۵ روز انجام  دهید. غلاف‌های این گیاه را باید در اوایل صبح یا عصر بدون ضربه و آسیب برداشت کنید.

فاصله کشت لوبیا سبز :

فاصله دو بوته در ارقام پاکوتاه ۱۰ سانتی متر و فاصله دو خط حدود ۹۰ سانتی متر در نظر گرفته میشود در ارقام پا بلند فاصله دو بوته ۴۰-۳۰ سانتی و فاصله در خط کشت از یکدیگر ۹۰ سانتی متر می‌باشد.

روش کاشت لوبیا سبز :

برای جوانه زدن لوبیا نیاز به دمای بیش از ۱۵ درجه سانتی گراد است.

لوبیا در بهار بعد از رفع یخبندان زمانیکه دمای خاک حدود ۱۲ تا ۱۶ درجه سانتی گراد می‌باشد کاشته می‌شود در مناطق جنوبی کشور مانند خوزستان در اوایل بهار کاشته می‌شود.

کشت آن بصورت ردیفی انجام می‌گیرد. عمق کاشت بذر آن در حدود ۲ تا ۳ سانتی متر می‌باشد.

معمولاً ارقام پاکوتاه نسبت به ارقام پابلند زودتر میوه می‌دهند و این زمان حدود ۵۰ تا ۶۰ روز از زمان کاشت تا موقع برداشت طول می‌کشد، ولی دوره میوه دهی آن‌ها کمتر است برای این که برای یک مدت طولانی محصول داشته باشیم کشت آن هر ۲ تا ۳ هفته تکرار می‌شود.

مراقبت‌ها و نگهداری :

بلافاصله پس از پاشیدن بذر مبارزه شیمیایی برای از بین بردن علف‌های هرز آغاز می‌شود. باید توجه داشت که هنگام سمپاشی زمین قدری مرطوب باشد.

آفات و بیماری‌های لوبیا را می‌توان با اقداماتی از قبیل، تناوب، استفاده از بذر مرغوب، کاشت انواع مقاوم و ضد عفونی نمودن بذر جلوگیری کرد.

بیماری لکه سیاه لوبیا را می‌توان طبق دستورالعمل فوق از بین برد. شته لوبیا را باید توسط سمپاشی با سموم گیاهی از بین برد.

روش برداشت :

بخش خوراکی لوبیا سبز غلاف نارس آن می‌باشد زمان برداشت آن وقتی است که بذر در داخل غلاف نارس تشکیل شده باشد و قبل از اینکه رنگ غلاف به سفیدی بگراید، برداشت شوند.

بعضی معتقدند برداشت آن زمانی است که بذور تشکیل شده در داخل غلاف نارس حدود ۲۵ درصد اندازه واقعی خود را داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )