عارضه لکه برگی زیتون

0

بیماری لکه طاووسی زیتون ، لکه چشم پرنده ای یا لکه برگی زیتون یک بیماری مهم در تمام مناطق زیر کشت این محصول است. شدت این بیماری رابطه مستقیمی با افزایش سن درختان داشته و به طور غالب با افزایش سن گیاه شدت اثرگذاری بیماری افزایش می یابد.

بیماری لکه طاووسی زیتون

در اثر این بیماری درختان ممکن است دچار برگ ریزی شده و در حالت شدید بیماری، مرگ سرشاخه‌ها رخ دهد. بیماری در نهایت سبب ریزش شکوفه ها و کاهش قابل توجه محصول می‌گردد.

بیماری لکه طاووسی زیتون

علایم بیماری لکه طاووسی زیتون

علائم روی برگ، دمبرگ، میوه و دم میوه بروز میکند، ولی بیشتر در پهن برگها پیدا می شود، لکه ها در اغاز نامشخص و بسیار سطحی اند و پس از مدتی محدوده لکه مشخص می شود.

لکه ها ابتدا بژ هستند ولی بعدا به رنگ زیتونی مایل به تیره در میآیند. قطر لکه بین ۲ تا ۱۰ میلی متر متغیر است،  برگ هایی که تعداد زیادی لکه دارند به رنگ زرد در می آیند لکه های تیره به هاله ای زرد رنگ در متن برگهای متمایل به زرد، شبیه لکه های دم طاووس هستند به همین دلیل به آن لکه طاووسی میگویند.

عامل بیماری

بیمارگر لکه طاووسی زیتون Spilocaeae oleaginea است. میسلیوم ای قارچ از ریسه های بند دار و بسیار منشعب تشکیل شده، در بین سلولهای اپیدرم یا زیر کوتیکول برگ زیتون مستقر میشوند. دمای مناسب برای تندش کنیدی ها ۲۱ درجه سانتی گراد است. در هوای خشک و گرم کنیدی ها جوانه نمیزنند.

سایر مطالب:

آفت پسیل یا عسلک زیتون

آشنایی با انواع آفت ها و بیماری های زیتون

کنترل و مدیریت بیماری لکه طاووسی زیتون

کنترل ارگانیک

محلول پاشی برگ‌ها با ترکیبات مسی مانند مخلوط بردو بعد از برداشت میوه‌ها در پاییز و تکرار آن در اواخر زمستان (در صورت بارندگی زیاد در پاییز) موثر می باشد.

کنترل شیمیایی

کنترل تلفیقی با رویکرد پیشگیرانه به همراه کنترل بیولوژیک (در صورت وجود) را همیشه در نظر داشته باشید. محلول پاشی برگ‌های درخت با ترکیباتی مسی (هیدروکسید مس، اکسی کلرید مس، سولفات مس و اکسید مس) بعد از برداشت میوه‌ها در پاییز و تکرار آن در اواخر زمستان (در صورت شرایط آب و هوایی خیلی مرطوب و بارانی) توصیه می شود.

اقدامات پیشگیرانه

  • پایش منظم باغ به منظور بررسی علائم بیماری.
  • اجتناب از کمبود کلسیم و عدم استفاده بیش از اندازه از کودهای ازته.
  • استفاده از ارقام مقاوم و یا متحمل در صورت دسترسی در منطقه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )