کیفیت خاک در کشاورزی

0

کیفیت خاک در کشاورزی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چون به عبارتی می توان گفت که سلامت خاک باعث سلامت گیاهان و سلامتی گیاهان باعث سلامتی انسانها می شود پس موضوع بسیار حائز اهمیتی است.

کیفیت خاک در کشاورزی

گیاهان مواد غذایی و معدنی خود را از خاک می گیرند و از آن تغذیه می کنند و هر عاملی که باعث افزایش مواد الی موجود در خاک شود سبب حاصلخیزی خاک می شود.

برای کشاورزی و کشت گیاهان لازم است که آنها را در مناطقی که خاک حاصل خیزی دارند بکارید چون در صورت حاصل خیزی خاک، محصول با کیفیت تر و انبوه تری تولید می شود و با راه های افزایش مواد معدنی خاک به صورت همیشگی می توان زمین همیشه باروری داشته باشید.

در ادامه با ما همراه باشید تا اهمیت خاک با کیفیت در کشاورزی را به شما عزیزان معرفی کنیم و اگر قصد ورود به شاخه کشاورزی را دارید با آگاهی بیشتر وارد شوید.

کیفیت خاک در کشاورزی

چه عوامل انسانی به خاک ضربه می زند؟!

در گذشته های دور قبل از اینکه انسان از گیاهان بهره برداری بکند گیاهان طی یک چرخه مواد معدنی لازم را از خاک دریافت می کردند که بعدها با بهره برداری انسان از گیاهان این چرخه به هم خورد و روز به روز شاهد فرسایش هرچه بیشتر خاک ها شدیم که با استفاده از روش هایی مثل کودهی و مواد شیمیایی موفق به بازگرداندن مواد معدنی خاک برای کشاورزی شدیم.

سایر مطالب:

تاثیر کودها در اسیدی کردن خاک

خاک هوموس دار چیست؟

تاثیر گوگرد مایع در رفع شوری خاک

چه کارهایی ممکن است باعث از بین رفتن خاک شود؟!

در جواب باید گفت که هر روش کشاورزی اگر اشتباه انجام شود به ضرر خاک و گیاه است و به آنها ضربه می زند پس باید با آگاهی کامل اقدام به این کار نمایید.

الف) یکی از کارهایی که به شدت به خاک ضربه می زند شخم زدن اشتباه و همچنین شخم زدن بی رویه آن است.

ب) مورد بعدی آبیاری نامناسب و یا استفاده از آب نامناسب برای آبیاری است که می تواند برای خاک بسیار مضر باشد.

ج) افزودن مقدار زیاد و بی رویه مواد شیمیایی جهت کنترل علف های هرز و آفات و همچنین مواد غیر ضروری برای باروری خاک.

د) یکی از اشتباهات رایجی که کشاورزان انجام می دهند برداشت تمامی محصولات زمین است و زمین را موقع برداشت خالی می گذارند در حالی که باید مقداری از گیاهان در زمین باقی بمانند که خود خاک از آنها برای تامین مواد معدنی و مورد نیاز خود استفاده می کند.

ذ) دیگر از عواملی که به خاک ضربه می زند موقعیت نامناسب زمین کشاورزی است که اگر نزدیک به کارخانه جات باشد سموم حاصل از آنها وارد زمین ها کشاورزی شده و هم محصولات و هم خاک را از بین می برد.

ر) ریختن زباله ها و جمع آوری نکردن زباله های پلاستیکی و… می تواند به شدت به خاک و زمین کشاورزی آسیب بزند و همچنین کربن مونو اکسید حاصل از دستگاه های کشاورزی و موتورها در اطراف زمین هوا را آلوده کرده و باعث آسیب رساندن به خاک و حاصل خیزی آن می شود.

ز) رد شدن بیش از حد وسایل نقلیه روی خاک باعث کاهش باروری آن می شود.

راه های افزایش باروری و حاصل خیزی خاک!!

+ یکی از راه های مدیریت حاصل خیزی خاک آبیاری مناسب است که در صورت آبیاری بیش از حد و یا کمتر از حد نیاز، باعث ضربه وارد شدن هم به گیاه و هم به خاک می شود چون بعضی از گیاهان نیاز به آبیاری زیاد و بعضی به آبیاری کمتر نیاز دارند که این موضوع بستگی به نوع گیاهی است که کشت می کنید.

+ مورد بعدی که باید به آن توجه زیادی داشته باشید مقدار پی اچ خاک است که میزان دسترسی گیاه به مواد معدنی موجود در خاک را تعیین می کند که مقدار طبیعی آن برای کشاورزی بین ۵-۵ تا ۷ می باشد و برای ثابت نگه داشتن پی اچ خاک روی این اعداد به نکات زیادی نیاز دارد که باید در مورد آنها تحقیق کنید چون مقدار پی اچ خاک به معنای مقدار اسیدی بودن خاک زمین است.

+ یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید استفاده از مواد ارگانیک می باشد چون مواد ارگانیک می تواند به صورت نیتروژن و فسفر در اختیار خاک قرار بگیرد و به صورت مواد معدنی برای خاک باشد و در نهایت مواد آلی خاک را افزایش می دهد و باعث باروری و حاصل خیزی هرچه بیشتر خاک می شود.

+ استفاده از کود های شیمیایی که باید به مقدار مشخص و در نوع مشخص با توجه به نوع خاک و مقدار حاصل خیزی آن و همچنین با توجه به نوع گیاهی که کشت می کنید استفاده شود که در صورت استفاده مناسب و صحیح می تواند برای افزایش باروری بسیار مفید واقع شوند.

اهمیت خاک در کشاورزی

شاید برایتان سوال باشد که با وجود تمام نکات ذکر شده این باشد که چرا خاک این قدر از اهمیت ویژه در کشاورزی برخوردار است؟!

در جواب باید گفت که از آنجا که ریشه گیاهان در خاک قرار دارد و ریشه هم وسیله جذب مواد غذایی می باشد باید به اهمیت خاک در کشاورزی پی برده باشید چون گیاهان مواد غذایی خود را از خاک می گیرند و تمام مواد معدنی که برای رشد گیاهان و تولید هرچه بیشتر و با کیفیت تر گیاه کمک می کند در خاک قرار دارد. و در صورت کم شدن و یا آسیب رسیدن به خاک به صورت مستقیم به خود گیاه آسیب می رسد.

در نهایت باید سعی کنید که تمامی راه های محافظت از باروری خاک زمین مورد نظر و همچنین عواملی که با آن آسیب می رساند را بدانید تا به محصولاتتان آسیب نرسد و محصولاتی با کیفیت و اورگانیک تولید کنید و توجه داشته باشید گاهی حتی موقعیت جغرافیایی زمین تاثیر زیادی دارد چون شرایط آب و هوایی شرایط رفت و آمد و…  تا چه حد زیادی باعث آسیب رسیدن به خاک می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )