آفت پسیل یا عسلک زیتون

0

آفت پسیل یا عسلک زیتون به نام آفت برفک هم شناخته می‌شود. در ایران آلودگی شدید آفت در مناطقی از باغات مشاهده می‌شود که با توجه به عدم کنترل مطلوب و به موقع در زمان فعالیت، عملکرد درخت کاهش می‌یابد.

آفت پسیل یا عسلک زیتون

آفت پسیل زیتون با تغذیه ی شیره ی گیاهی، ماده ای به اسم عسلک را تولید میکند. این امر نیز موجب جذب گرد و  خاک  و مانع از تنفس و فتوسنتز برگ  می گردد در نهایت سبب افت عملکرد کمی و کیفی درختان زیتون می شود. نام های دیگر آفت پسیل،‌ عباراتی مانند سفیدک،‌ برفک و عسلک زیتون می باشد.

شکل ظاهری پسیل زیتون،‌ نوعی حشره ی کوچک و جهنده است که به رنگهای قهوه ای ، سبز و خاکستری دیده می شود. نقطه های سیاه رنگی نیز در بال های این حشره موجود می باشد. دلیل نام گذاری این آفت به عبارات ذکر شده این است که از دهان آنها ترشحات رشته های مومی سفید رنگی خارج می گردد. مقدار این ترشحات بسیار زیاد است به طوری که حشره در زیر این مواد ترشح شده،  اقدام به فعالیت می کند اما دیده نمی شود.

آفت پسیل یا عسلک زیتون

محل انتشارآفت پسیل یا عسلک زیتون :

این آفت در برخی نقاط کشور مانند استان گیلان، زنجان، کرمان، فارس و کرمانشاه، جیرفت و …. گزارش شده است. اما در خیلی از مناطق کشور در حال توسعه هست.

نحوه خسارت:

گاهی زیر درختان زیتون به واسطه آلودگی شدید کاملا سفید شده و باغداران رغبتی به مبارزه آفت نشان نمی‌دهند. این آفت با مکیدن شیره گیاهی باعث ریزش گل آذین و کاهش قابل توجه جوانه‌های گل وکاهش تلقیح گل می‌گردد و نه تنها سبب کاهش تشکیل میوه می‌شوند بلکه باعث ریزش میوه‌های جوان نیز می‌شود.

علایم آفت پسیل یا عسلک زیتون :

پسیل زیتون در اوایل بهار مصادف با رویش شاخه‌های جوان و بازشدن گل‌های زیتون بیشترین خسارت را باعث می‌شود. در این زمان حشره با ترشح مواد مومی سفید رنگ در محل اتصال شاخه‌ها و روی خوشه‌های گل، به راحتی شناخته می‌گردد.

علت گسترش سریع:

اگرچه پسیل زیتون سال‌هاست که خسارت می‌زند ولی متاسفانه به علت عدم آشنایی باغداران با روش های صحیح کنترل آن، سال به سال بر دامنه گسترش و خسارت آن افزوده شده است.

سایر مطالب:

آشنایی با انواع آفت ها و بیماری های زیتون

صفر تا صد کاشت و پرورش درخت زیتون

مبارزه با آفت پسیل یا عسلک زیتون

مبارزه زراعی با پسیل زیتون:

هرس بهاره:

 آفت پسیل در فصل بهار در مرحله ی تخم قرار دارد. با هرس کردن بهاره بخش زیادی از آفت نابود می گردد. برای اینکه بخواهید حشرات نر و پاجوش ها را حذف کنید باید در فصل تابستان، پاییز و زمستان اقدام کنید.

پاشیدن روغن:  

روغن های امولسیون شونده،‌ در ماه بهمن، به نسبت دو درصد در نابودی آفت ها تاثیرگذار است. زمانی که درختان زیتون با آفت درگیری بیشتری دارند می توانید در ماه بعدی یعنی اسفند ماه با نسبت یک درصد روغن پاشی را تکرار کنید.

استفاده از کودهای تقویتی: 

کودهای حاوی سیلیس، پتاس و کلسیم به تقویت دیواره ی سلولی گیاه کمک می کند و در نتیجه مقاومت آن را در برابر آفت پسیل زیتون نیزبالا می برد.

ردیابی و پیشگیری: 

در ماه های فروردین، اردیبهشت و مهر ماه زمان خوبی است که به کند و کاو درختان زیتون تان بپردازید تا از پیشروی آفت و بوجود آمدن زیان اقتصادی جلوگیری کنید.

مبارزه شیمیایی با پسیل :

اگر از طریق کنترل زراعی موفق به از بین بردن آفت نشدید روش شیمیایی را امتحان کنید در این روش با استفاده از مواد زیر اقدام به سمپاشی می کنید. قبل از سمپاشی حتما با مشاور گیاه پزشم مشورت کرده و از آفت مطمئن شده و سپس اقدام به سمپاشی کنید و از سمپاشی بی رویه جلوگیری کنید.

  • پالیزین به نسبت ۲ در هزار
  • مالاتیون ۵۷ درصد EC  دو در هزار
  • دیازینون ۶۰ درصد EC  یک در هزار
  • کلرپیریفوس ۴۰.۸ درصد EC یک و نیم در هزار

نکته : برای این که آفت کش های فوق کارایی بالایی داشته باشند می توانید در سمپاشی زمستانه با روغن ولک دو درصد که نوعی روغن مخصوص کنترل حشرات می باشد، ترکیب گردد. در سمپاشی بهاره نیز به منظور مبارزه با پوره ها با روغن ولک یک درصد ترکیب شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )