بیماری لکه برگی سپتوریا پسته

0

بیماری لکه برگی سپتوریا پسته یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین بیماری‌هایی است که درخت پسته را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری نشانه‌های مشخصی روی برگ‌ها و سایر اجزای گیاه نشان می‌دهد و می‌تواند به‌صورت گسترده در باغات پسته باعث خسارت و ضرر بزرگی شود.

بیماری لکه برگی سپتوریا پسته

بیماری های برگی به آن دسته از امراض گیاهی گفته می شود که عامل بیماری یعنی باکتری یا قارچ به برگ ها حمله می کند و موجب آسیب به برگ ها می شود.

علاوه بر بیماری های برگی، آفات برگی هم در درختان پسته وجود دارند که موجب خسارت به برگ ها می شوند از جمله آفات برگ خوار در درختان پسته، پروانه برگخوار پسته می باشد.

بیماری ها و آفات برگی نهایتا موجب ایجاد آسیب به برگ ها شده و گاها موجب برگریزی می شوند و درختی که برگ خود را در بهار و تابستان از دست بدهد طبعا بازدهی مناسبی نخواهد داشت.

بیماری های برگی در بسیاری از نقاط پسته خیز ایران بیماری های مهمی نیستند چون اساسا بیماری های برگی در درختان پسته نیاز به رطوبت نسبتا بالا برای رشد و توسعه دارند که در شرایط خشک باغات پسته ایران در بسیاری از مناطق این امر اتفاق نادری است.

این احتمال وجود دارد که در سال هایی که باران های بهاره متعدد و تراکم بالای درختان وجود داشته باشد و مشکل عدم تهویه مناسب ایجاد شود امراض برگی قارچی در پسته بروز نماید و با مهیا شدن شرایط رشد و گسترش بیماری، این امراض برگی به بیماری های مهمی در درختان پسته تبدیل شوند.

نکته کلیدی در مورد توسعه بیماری های برگی از جمله بیماری spot leaf Septoria در درختان پسته، وجود رطوبت فوق العاده در شروع فصل رشد در بهار است.

بیماری لکه برگی سپتوریا پسته

علائم

شروع علایم لکه برگی سپتوریایی پسته در ماه های اولیه فصل بهار در فروردین و اردیبهشت ماه بصورت ایجاد لکه های سیاه رنگ متعدد و ریز روی برگهاست که به مرور این لکه ها بزرگتر شده و در مراحل پیشرفته آلودگی، برگها فرو می افتند.

معمولا لکه ها ابتدا قهوه ای رنگ هستند. این لکه ها، محدود به میان رگبرگها هستند و زاویه دارند. به مرور لکه ها گسترده شده و ممکن است سطح وسیعی از برگها را درگیر کنند. لکه ها ممکن است روی میوه ها و دانه ها هم مشاهده شوند و گسترش پیدا کنند و موجب نابودی و فاسد شدن میوه و افتادن آن شوند.

لکه های ایجاد شده در اثر بیماری سپتوریوز در درختان پسته معمولا دارای حاشیه قرمز رنگ هستند. علاوه بر برگها ممکن است بیماری به جوانه ها هم سرایت کند و موجب آلودگی شود.

علت

قارچ عامل بیماری لکه برگی سپتوریایی پسته Septoria pistacina است. زمستان گذارانی عامل بیماری سپتوریوز پسته در برگهای فروریخته شده موجود در کف باغ است.

در اوایل فصل بهار و مهیا شدن شرایط از نظر رطوبت و دما اسپورهای عامل بیماری از برگهای ریخته شده در کف باغ رها شده و موجب گسترش آلودگی در باغ می شود. باد توام با بارندگی نقش مهمی در توسعه بیماری دارد.

سایر مطالب :

بیماری لکه برگی شلغم

کرم پوست خوار پسته یا کراش

بیماری آلترناریایی یا لکه برگی ،نشانه ها و مبارزه با آن

کنترل ارگانیک

قارچ‌کش ارگانیکی که در برابر لکه برگ سپتوریا موثر می‌باشد، قارچ‌کش مس است. بسیاری از اسپری‌های قارچ‌‎کش مبتنی بر مس در بازار وجود دارد.

کنترل شیمیایی لکه برگی سپتوریا پسته

کنترل تلفیقی با رویکرد پیشگیرانه به همراه کنترل بیولوژیک (در صورت وجود) را همیشه در نظر داشته باشید. از قارچکش‌هایی مانند آزوکسی استروبین، تری فلوکسی استروبین، هیدروکسید مس، بی کربنات پتاسیم، کلروتالونیل به محض مشاهده علائم بیماری لکه سپتوریایی پسته می توان استفاده کرد.

اقدامات پیشگیرانه

    • استفاده از ارقام مقاوم.
    • جمع آوری و معدوم کردن برگها و شاخه های خشکیده.
    • هرس مناسب برای جلوگیری از بالا رفتن رطوبت نسبی در باغ و لابلای شاخ و برگ درختان.
    • پرهیز از آبیاری بیش از حد و ایجاد زهکش مناسب در خاک به منظور جلوگیری از جمع شدن آب در سطح کف باغ.
    • کنترل علف های هرز باغ.
    • رعایت فاصله کشت بین درختان به منظور تهویه بهتر کانوپی.
    • بازدید منظم از باغ به منظور شناسایی اولین علائم بیماری.
    • استفاده از آبیاری قطره ای به جای آبیاری غرقابی به منظور کاهش میزان رطوبت در باغ.
    • اجتناب از آبیاری بیش از حد.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )