آفت شب‌پره (کرم غلاف‌خوار) کنجد

0

آفت شب‌پره (کرم غلاف‌خوار) کنجد در تمام مراحل رشد گیاه کنجد و همچنین به همه اعضاء شاخه های برگها، گلها و غلافهای بذر می تواند حمله نماید و باعث خسارت گردد.

آفت شب‌پره (کرم غلاف‌خوار) کنجد

این حشره در اغلب مناطق کشت کنجد در دنیا شیوع دارد و خسارت اقتصادی آن در ایران بسیار قابل‌توجه است. اندازۀ حشرۀ بالغ با با‌ل‌های باز در حدود ۲۲ تا ۲۸ میلی‌متر است و رنگ آن از سفید مایل به قرمز تا قهوه‌ای و سیاه متغیر است.

این شب‌پره در هنگام پرواز به رنگ سفید شیری دیده می‌شود. طول بدن ماده‌ها از نرها بیشتر است. نرها ۸ تا ۵/۸ میلی‌متر و ماده‌ها ۱۱ تا ۱۲ میلی‌متر طول دارند. تخم‌های این حشره به‌صورت تکی است و بیشتر در قسمت‌های غلاف، زیر برگ و شاخه‌ها دیده می‌شود.

لارو این حشره ۵ سن دارد. لاروهایی که تازه از تخم خارج شده‌اند با خراش دادن اپیدرم برگ با قطعات دهانی خود از آن تغذیه می‌کنند. لاورهای سن اول از بافت درون برگ تغذیه می‌کنند و تار تولید می‌کنند. لارو سن سوم و چهارم از قسمت‌های نرم شاخه و غلاف و گل تغذیه می‌کنند.

این حشره از تمامی اندام‌های گیاه بجز ریشه‌ها تغذیه می‌کند. آلودگی در مراحل اولیۀ رشد می‌تواند منجر به ازبین‌رفتن گیاه پیش از تولید ریشه و ساقه شود. یک عدد لارو می‌تواند به‌تنهایی ۲ تا ۳ گیاه را نابود کند. آلودگی‌هایی که در مرحلۀ گل‌دهی رخ‌می‌دهند، تولید گل را متوقف می‌کنند.

نحوه خسارت

شدت خسارت در ارقام مختلف کنجد متفاوت است. در ارقامی که برگ‌ها پرز بیشتری دارند، تخم‌ریزی بیشتر است. این آفت میزبان‌های محدودی دارد.

زمستان‌گذرانی حشره به‌صورت لارو در بقایای گیاهی انجام می‌شود. تعداد تخم‌های این حشره ۱۵ تا ۳۰ عدد است و در شرایط مختلف آب‌وهوایی ۲ تا ۷ روز زمان لازم است تا تخم‌ها تفریخ شوند.

بیشترین خسارت شب‌پره در اواخر فصل و بر روی غلاف‌ها رخ‌می‌دهد. این آفت در سال بین ۴ تا ۵ نسل دارد.

سایر مطالب :

همه چیز در مورد آفت زنجره کنجد

درباره بیماری گل سبزی یا فیلودی کنجد بیشتر بدانیم!

کنترل آفت شب‌پره (کرم غلاف‌خوار) کنجد

کنترل زراعی این آفت شامل کشت به‌موقع کنجد، کشت کنجد همراه با بقولات، جمع‌آوری و ازبین‌بردن لاروها و تقویت دشمنان طبیعی مانند کفشدوزک، سن‌های شکارچی و عنکبوت است.

مبارزۀ شیمیایی با این حشره بر اساس آستانۀ خسارت اقتصادی انجام می‌گیرد. براین‌اساس آلودگی ۱۰ درصدی بوته‌ها و یا وجود ۲ لارو در هر مترمربع استفاده از حشره‌کش‌های گیاهی و کم‌خطر را ضروری می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )