درباره بیماری گل سبزی یا فیلودی کنجد بیشتر بدانیم!

0

بیماری گل سبزی یا فیلودی کنجد یکی از مسایل و مشکلات مهم زراعت کنجد در اکثر مناطق به خصوص نواحی گرمسیری کشور است که می تواند موجب کاهش شدید عملکرد کنجد شود.

بیماری گل سبزی یا فیلودی کنجد

این بیماری در سالهای اخیر خسارت جبران ناپذیری را متوجه زارعین نموده است و یکی از عوامل اصلی کاهش سطح زیر کشت این محصول می باشد.

با توجه به گسترش زیاد بیماری در استان یزد و کاهش شدید عملکرد کنجد در اثر این بیماری لازم است نسبت به ارایه راهکارهای پیشگیری از وقوع بیماری و کاهش خسارت ناشی از آن اهتمام لازم به عمل آید.

 بیماری گل سبزی یا فیلودی کنجد

عامل بیماری گل سبزی یا فیلودی کنجد

عامل بیماری یک فیتوپلاسما (Phytoplasma) می باشد که در برش عرضی از بخش های آلوده و رنگ آمیزی دینس و بررسی با میکروسکوپ نوری، به صورت نقاط آبی تیره رنگ در سلول های آوندهای آبکش مشاهده می شود. برای تشخیص دقیق تر می توان از میکروسکوپ الکترونی استفاده نمود.

در گزارشی از عمان یک فیتوپلاسما از گروه ۱۶SrII به عنوان عامل فیلودی گزارش شده است . فیتوپلاسماها پروکاریوت های فاقد دیواره سلولی و غیر قابل کشت می باشند و تا بحال به عنوان عامل همراه با صدها بیماری در بسیاری از گونه های گیاهان شناسایی شده اند.

این بیماریها عوامل محدود کننده تولید بسیاری از محصولات کشاورزی می باشند و در گیاهان باعث بروز علایمی همچون ریز برگی ، زردی ، کوتولگی ، گل سبزی ، برگسانی و جاروک شده و در نهایت منجر به مرگ گیاه می شوند. فیتوپلاسماها محدود به اوند آبکش گیاهان می باشند.

شما میتوانید جهت خرید و مشاوره بذر کنجدناشکوفا به سایت فروشگاهی شاپ ثمر مراجعه نمایید.

علائم بیماری گل سبزی یا فیلودی کنجد

آلودگی بوته های کنجد در مراحل اولیه رشدی منجر به کاهش فاصله میانگره ها ، کاهش اندازه برگ ، کوتولگی و سبزردی میشود. گاهی اوقات تعدادی گل های ناقص تشکیل میشود که تولید کپسول های کوچک حاوی بذور دژنره میکند.

سایر مطالب:

همه چیز در مورد آفت زنجره کنجد

علایم بیماری در مراحل بعدی رشد عبارتند از گل سبزی (Virescence) ، برگسانی ( Phyllody) ، رشد جوانه های داخل گل ( Floral proliferation) ، رشد بیش از اندازه جوانه های جانبی ساقه و در نتیجه حالت جارویی در انتهای ساقه (Witches broom) و عقیمی گیاه.

شکاف خوردن طولی کپسولهایی که قبل از آلودگی تشکیل شده بودند و سبز شدن بذور داخل آنها و وجود ترشحات سیاهرنگ روی برگ و شاخه از علایم دیگر بیماری می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )