آشنایی با قارچ کش ایپرودیون کاربندازیم

0

قارچ کش ایپرودیون کاربندازیم در بازار با نام تجاری رورال ـ تی اس Rovral-TS (WP 52.5 %) موجود است. این ترکیب از دو جزء قارچکش، یکی حفاظتی (ایپرودیون %۳۵) و دیگری سیستمیک (کاربندازیم%۱۷٫۵) تشکیل شده . طیف اثر گسترده‌ای علیه اکثر قارچ‌ها داشته و با اثر سیستمیک و تماسی  برای کنترل بیماری‌های بذر زاد و خاک‌زی کاربرد دارد.

قارچ کش ایپرودیون کاربندازیم

ایپرودیون از خانواده دی کاربوکسیمیدها می‌باشد. که به صورت تماسی اثر حفاظتی و معالجه‌ای دارد. ایپرودیون به علت متابولیسم سریع، به سرعت از بدن موش و نشخوار کنندگان حذف می‌شود، در خاک نیز با متابولیسم سریع و تشکیل گازکربنیک تجزیه می‌شود. 

کاربندازیم نیز از خانواده بنزیمیدازول­ها می‌باشد. که به صورت سیستمیک، با اثر محافظتی و معالجه‌ای عمل می‌کند. بقای این سم ۳۲-۸ روز است و در تماس با رطوبت هیدرولیز می‌شود.کنترل بیماری‌های بذر زاد یکی از اقتصادی‌ترین روش‌های مبارزه می باشد. زیرا از خسارت بیماری قبل از ظهور علائم و آسیب جلوگیری می‌نماید.

قارچ کش ایپرودیون کاربندازیم

نحوه تاثیر قارچ کش ایپرودیون کاربندازیم

قارچکش ایپرودیون کاربندازیم با دو خاصیت تماسی و سیستمیک به صورت دوگانه و با دو مکانیسم اثر عمل می‌کند. کاربندازیم قارچ‌کشی سیستمیک از گروه بنزیمیدازول بوده و از طریق جلوگیری از سنتز بتاتوبولین و در نتیجه  ممانعت از  تقسیم میتوز، مانع از رشد قارچ می‌شود. ایپرودیون مانع رشد هیف و جوانه زنی اسپور می‌شود. این قارچ‌کش از باروری اسپورها و رشد میسیلیوم قارچ جلوگیری می کند.

موارد استفاده  قارچکش ایپرودیون در ایران

سوختگی غلاف در برنج، خشکیدگی سرشاخه در توت، لکه قهوه‌ای نواری در جو و زردی در نخود و بیماری‌های قارچی پس از برداشت در مرکبات.

راهنمای مصرف:

•سوختگی غلاف برنج: یک کیلوگرم در هکتار از طریق محلول‌پاشی.

•خشکیدگی سرشاخه توت: محلول‌پاشی به نسبت ۱ در هزار.

•لکه قهوه‌ای نواری جو: ضدعفونی بذر به میزان ۱ در هزار.

•زردی نخود: ضدعفونی بذر به میزان ۲ در هزار.

•بیماری‌های پس از برداشت مرکبات: اندود کردن میوه مرکبات با اسفنج آغشته به قارچ‌کش با غلظت یک در هزار.

موارد استفاده قارچکش ایپرودیون در سایر کشورها

ایپرودیون کاربندازیم روی بسیاری از پاتوژن‎‌های قارچی خطرناک موثر است مثل قارچ‌های بوتریتیس، مونیلیا، فوزاریوم، اسکلروتیوم، آلترناریا و … و در کشت‌های آفتابگردان، غلات، درختان میوه، کلزا، برنج، صیفی‌جات (شامل خیار، گوجه‌فرنگی، خربزه، کدو، هندوانه، فلفل و غیره) قابل استفاده است.

کاربندازیم نیز معمولاً برای ضدعفونی بذر غلات و سایر گیاهان به منظور کنترل سیاهک‌ها و بیماری‌های ناشی از فوزاریم، ورتیسیلیوم و غیره استفاده می‌شود. همچنین برای کنترل بسیاری از بیماری‌های شاخ و برگ مانند لکه سیاه سیب و سوختگی غلاف برنج می‌توان از کاربندازیم استفاده کرد.

اختلاط این دو قارچ‌کش اثربخشی آن‌ها را افزایش داده و موجب کاهش خطر بروز مقاومت اکتسابی در برابر این ترکیبات می‌شود. رورال تی‌اس در انگلیس، برای کنترل فوزاریوم و آنتراکنوز در چمن توصیه شده است.

موارد توصیه ایپرودیون کاربندازیم در محصولات کشاورزی به شرح جدول زیر می‌باشد:

نام محصولنام بیماریمقدار مصرف
گندم و جولکه قهوه‌ای نواری جواسکب (فوزاریوم) خوشه۱ در هزار
برنجشیت بلایت (سوختگی غلاف برگ)۱ کیلو در هکتار محلولپاشی یا ۱۵۰ گرم برای ضدعفونی ۱۰۰ کیلو بذر
سبزیجاتریزوکتونیا، بوتریتیس، آلترناریا، فوما و اسکلروتینیا۲۵۰ تا ۵۰۰ گرم برای ضدعفونی ۱۰۰ کیلو بذر
توتخشکیدگی سرشاخه توت۱ در هزار
نخودزردی نخود۲ در هزار
انگورپوسیدگی خاکستری۱٫۵ در هزار
مرکباتپوسیدگی سبز (پنیسیلیوم)فرو بردن میوه‌ها در محلول دو در هزار

سازگاری و اختلاط:

ایپرودیون کاربندازیم با اکثر حشره کش­ها، کنه‌کش­ها و قارچکش­ها قابل اختلاط است در مصرف این ترکیب روی شاخ و برگ باید دقت نمود چون تحت شرایط مختلف مثل تنش‌های محیطی، حمله آفات و بیماری‌ها و … روی گیاه ایجاد حساسیت می‌نماید.

سایر مطالب:

موارد استفاده و کاربرد قارچ کش تری دمورف (کالکسین)

قارچ کش بردوفیکس

آشنایی با روش مصرف سم قارچ کش بنومیل

سمیت 

این ترکیب برای زنبور عسل غیر سمی است.

برای ماهی‌ها و سایر آبزیان خطرناک است، لذا باید از آلوده کردن آب‌های سطحی و انهار با این ماده شیمیایی یا ظرف سم اجتناب گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )