موارد استفاده و کاربرد قارچ کش تری دمورف (کالکسین)

0

قارچ کش تری دمورف (کالکسین) قارچ ‌کشی حفاظتی و معالجه‌ای با اثر سیستمیک می‌باشد. که در بازار با نام تجاری کالکسین Calixin 75% EC وجود دارد. این قارچ‌کش بسیاری از بیماری‌ها خصوصا سفیدک‌های سطحی را کنترل می‌کند.

کاربرد قارچ کش تری دمورف (کالکسین)

تری دمورف که با نام تجاری کالکسین نیز شناخته می شود یک قارچ کش سیستمیک با اثرات حفاظتی و درمانی است. این قارچ کش متعلق به گروه مورفولین ها بوده و برای کنترل بسیاری از بیماری ها خصوصا سفیدک سطحی بسیار موثر است.

تری ‌دمورف (کالکسین)  قارچ‌کشی از گروه مورفولین  (Morpholine) می‌باشد.که توسط برگ و ریشه جذب و به تمام بافت های گیاهی هدایت شده و عمل محافظتی در گیاه انجام می‌دهد.

نیمه عمر این قارچ کش در خاک ۱۴ تا ۳۴ روز اندازه‌گیری شده است. برای زنبور عسل بی‌خطر است.

قارچ کش تری دمورف (کالکسین)

نحوه تاثیر قارچ کش تری دمورف (کالکسین)

قارچکش تری‌دمورف (کالکسین) بازدارنده احیای استروئیدها می‌باشد. این قارچ‌ کش به صورت ممانعت از کاهش استروئید و یکنواختی عمل می‌کند.

تری‌دمورف از کاهش استروئیدها و ایزومری شدن جلوگیری می‌کند. تری‌دمورف توسط برگ ها و ریشه‌های گیاه جذب شده و به صورت سیستمیک عمل می کند و به همراه شیره نباتی به نقاط مختلف گیاه می‌رسد.

به علاوه در قسمت‌هایی که پس از سمپاشی تشکیل می‌شوند( رشد و جوانه) نیز جریان یافته و آن ها را در مقابل بیماری حفاظت می‌کند. این قارچ‌کش دارای اثر ریشه‌کن کننده نیز می‌باشد.

مطالب مرتبط:

کاربردها و روش مصرف سم قارچ کش بنومیل

قارچ کش بردوفیکس

موارد استفاده قارچکش کالکسین

این قارچ‌کش دامنه وسیعی از قارچ‌ ها از رده‌های Ascomycetes, Basidiomycetes, Deuteromycete را کنترل کرده و معمولاً قبل از آغاز آلودگی استفاده می‌شود.

 این قارچ کش به خصوص بر روی سفیدک‌های سطحی موثر می‌باشد. Oidium spp .Erysiphe spp .Monilia spp علیه سفیدک سطحی چغندرقند، سفیدک سطحی سبزی­ها و جالیز و نیز در غلات و چای استفاده می‌گردد.

میزان مصرف این سم برای کنترل سفیدک پودری چغندر قند به محض مشاهده اولین علائم بیماری به صورت محلول پاشی ۲ الی ۳ نوبت به فاصله ۲۰ روز با دوز ۰/۷۵ لیتر در هکتار می باشد.

برای کنترل سفیدک پودری کدوییان و سبزیجات نیز به محض مشاهده اولین علائم بیماری باید این قارچکش را به صورت محلول پاشی به میزان ۰/۷ لیتر در هکتار استفاده کرد.

محصولبیماریمیزان مصرف
چغندرقندسفیدک سطحی   0/75 سی سی در هکتار از اوایل تیرماه به بعد
سبزی ها و جالیزسفیدک سطحی۰/۷ لیتر در هکتار با دیدن اولین اثر بیماری در برگ ها

اختلاط قارچ کش تری دمورف (کالکسین) با سموم دیگر

قارچکش تری دمورف همراه با کاربندازیم برای افزایش طیف مصرف آن در کنترل بیماری‌های غلات استفاده می گردد.

همچنین همراه با قارچ‌کش‌های فن‌پروپی مورف، فن‌بوکونازول، سیپروکونازول، فلوزیلازول، پروپیکونازول، تبوکونازول و تریادیمنول می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

سمیت 

میزان سمیت (LD50) این قارچکش برای پستانداران ۴۸۰ میلی گرم بر کیلوگرم است و برای زنبور عسل بی خطر می‌باشد.

زمان مصرف این سم برای پیشگیری از مسمومیت باید از تجهیزات حفاظتی مانند ماسک ، دستکش و عینک استفاده شود و در صورت آلوده شدن پوست با این سم فورا محل را با آب و صابون شستشو دهید.

نحوه ی استفاده 

میزان سم توصیه شده را داخل سمپاش ریخته و با مقدار کمی آب رقیق کرده و سپس در حالی که همزن سمپاش کار می کند بقیه آب لازم به آن اضافه شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )