تله های فرمونی مورد استفاده در کشاورزی

0

تله های فرمونی درخیلی از موارد از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار بوده و گاهی به عنوان تنها وسیله مطمئن در جهت تعیین ظهور و تراکم جمعیت آفات قبل از وارد کردن خسارت جدی به شمار می روند.

معرفی تعدادی از تله های فرمونی مورد استفاده در برنامه ردیابی و شکارآفات

تله های فرمونی مورد استفاده در ردیابی آفات

۱- تله دلتا (Delta trap)

این تله به نحوی تا خورده می شود که تله به شکل مثلث در می آید. سپس دو سیم مجزا که در انتهای سیم نگهدارنده وجود دارد در داخل سوراخهای تعبیه شده در قسمت بالائی تله قرار داده می شوند به نحوی که تله توسط سیم نگهدارنده قابل نصب باشد.

صفحات چسبناک به طور مجزا در قسمت انتهائی تله قرار داده می شود.بعضی از انواع تله دلتا یک تکه بوده و به منظور بر رفع آلودگی محیطی یا مشکل جدا شدن کپسول ،فرمون در داخل تله ترکیب شده و آماده مصرف می باشد.

تله های فرمونی

۲- تله بالی (wing trap)

تله بالیwing trap نیز از نظر کاربرد مانند تله دلتا بوده و به عنوان جایگزین تله های دلتا معرفی شده ا ست.

این تله از دو صفحه تشکیل شده که صفصه زیرین چسبدار بوده و توسط یک رشته سیم به نحوی در کنار هم قرار می گیرند که تله حالت بالی به خود می گیرد. کپسول فرمون در روی صفحه چسبدار زیرین یا با سیمی در قسمت بالا قرار می گیرد.

۳- تله قیفی(funnel trap)

تله فونل معمولا به رنگ سبز بوده که از سه قسمت تشکیل شده و شامل یک بدنه سطل مانند در قسمت پائین و یک قسمت قیف مانند و یک صفحه صاف در قسمت بالای آن می باشد.

قسمت قیفی شکل در داخل بدنه سطلی قرار می گیرد و در نهایت صفحه صاف روی پایه های تعبیه شده در قسمت بالا قرار می گیرد. سبد مخصوص قرار گرفتن فرمون در سوراخی که در قسمت بالاهی کلاهک تعبیه شده قرار داده می گیرد.

برای جمع آوری حشرات از آب یا آب خلوط با پروپیلن گلیکول یاDDVP در قسمت سطلی شکل استفاده می شود.

۴- تله دام (Dome trap)

این تله از دو قسمت پلاستیکی درست شده است که پس از روی هم قرار گرفتن تله شگل گنبدی به خود می گیرد. در قسمت بالایی آن محفظه ای جهت قرار دادن سبد مخصوص فرمون تعبیه شده است.

کپسول فرمون در فضای خالی سبد قرار داده می شود. برای جمع آوری حشرات از آب یا آب مخلوط با پروپیلن گلیکول یا DDVPاستفاده می شود.

۵- تله مکفیل(Mc phail trap)

این تله از نظر ساختاری مشابه تله دام بوده با این تفاوت که حالت گنبدی ندارد. این تله همراه با پروتئین هیدرولیزات یا نمک های آمونیوم برای رد یابی مگس های زیتون و همراه با متیل اوژنول جهت شکار مگس هلو بسیار کاربرد دارد.

شعاع تاثیر تله های مکفیل با پروتئین هیدرولیزات نزدیک به ۲۰ متر است و در فاصله ۴۰ متری این تاثیر کاهش می یابد و این تاثیر با رطوبت نسبی کم و دمای بالا، افزایش می یابد. نسبت جنسی مشاهده شده در تله مکفیل همرا با پروتئین هیدرولیزات معمولا ۱:۱ است.

۶- تله سرا ترپ (cera trap)

این تله مخصوص مایع سراترپ بوده و جهت شکار مگس های مدیترانه به کار برده می شود. این تله از دو قسمت بدنه و درپوش تشکیل شده است که در قسمت بدنه سه سوراخ دایرهای شکل جهت قرار گرفتن سه تیوپ پلاستیکی تعبیه شده است.

طراحی تله به گونه ای است که مگس ها به راحتی وارد تله شده و در داخل مایع مخصوص سراترپ می افتند. تراکم تله در هر هکتار از باغات مرکبات جهت شکار انبوه ۷۰-۱۰۰ عدد می باشد. میزان مصرف مایع سراترپ ۲۰۰ سی سی در هر تله می باشد.

سایر مطالب:

آفت مگس جالیز ،علایم و چگونگی کنترل آن

انواع (کارتها ی رنگی) تله های فرمونی در کنترل و شکار حشرات

کارت ها و نوار های رنگی

یکی از عوامل مکانیکی موثر در کاهش جمعیت آفات در چهار چوب مبارزه تلفیقی ،استفاده از تله ها ی رنگی چسبنده می باشد. به طور کلی حشرات به رنگهایی که طول موج آن ها بین ۶۵۰- ۳۰۰ نانومتر می باشد عکس العمل نشان می دهند.استفاده از تله های چسبنده یکی از ایمن ترین کم هزینه ترین روشهای مبارزه با آفات می باشد.

از کارت ها و نوار های زرد و آبی به تعداد محدود می توان برای رد یابی و به تعداد زیاد تر برای شکار انبوه آفات به خصوص در محیط های بسته مانند گلخانه هااستفاده کرد.

۱-کارت ها ی زرد چسبدار (Yellow sticky traps)

کارت های زرد در ابعاد مختلف وجود دارد و نزدیک به تاج گیاه یا محلی که بیشترین جمعیت فعال آفت حضور دارد نصب و استفاده می شود. از کارت های زرد چسبنده برای کنترل آفاتی نظیر سفید بالک ها، مگس های مینوز، شته های بالدار ، مگس قارچ، زنجرک ها و پسیل ها استفاده کرد.

زمانی که از کارت زرد جهت کنترل مگس های مینوز استفاده می شود بهتر است که به صورت افقی نصب شود. جهت ردیابی تعداد کارت مورد استفاده۱ عدد در هر ۲۰۰ مترمربع و جهت شکار انبوه آفات تعداد کارت زرد نصب شده ۱ عدد در هر ۱۰ مترمربع تا حداکثر ۱عدد در هر ۲ مترمربع می باشد. در گلخانه ها همزمان با رشد گیاه کارت ها بالا کشیده می شوند.

۲- کارت ها ی زرد همراه با ماده جلب کننده مخصوص شکار مگس گیلاس(cherry fruit fly trap)

این تله در حقیقت کارت های زرد عمودی چسبدار می باشد که با کاربرد نمک آمونیوم به عنوان ماده جلب کننده جهت شکار مگس های گیلاس مورد استفاده قرار می گیرند.

زمان نصب تله قبل از ظهور حشرات کامل در طبیعت می باشدکه بسته به شرایط منطقه ای و اقلیمی متفاوت بوده و غالبا مقارن ماه های اردیبهشت و خرداد می باشد.

تله ها در ارتفاع ۲-۵/۱ متری از سطح باغ درون تاج درخت وبه سمت حاشیه ها و با فاصله ۵۰ متر از یکدیگر نصب می شوند. تعداد تله مورد استفاده جهت ردیابی آفت مذکور ۱ تله در هر هکتار و در هر ایستگاه کمتر از ۲ تله نباید باشد.

در صورت استفاده جهت شکار انبوه آفت به ازای هر درخت یک تله توصیه شده است.

۳- کارت های آبی چسبدار (Blue stickytraps)

از کارت های آبی جهت کنترل تریپس ها استفاده می شود. محل نصب کارت آبی نزدیک به تاج گیاه می باشد که همراه با رشد گیاه بالا کشیده می شود.

جهت رد یابی آفت ۱ عدد کارت در هر ۲۰۰ متربع توصیه شده است. وجهت شکار انبوه درمناطق آلوده با تراکم پایین جمعیت آفت ۱ عدد کارت در ۲۰ مترمربع و در مناطق خیلی آلوده ۱ عدد کارت در هر ۲ متر مربع توصیه شده است.

در باغات حداقل یک کارت به ازای هر درخت نصب می شود. محل نصب کارت در فاصله بین تنه و سر شاخه ها می باشد.

۴- نوارهای زرد و آبی (yellow Sticky rolls trap & blue sticky rolls)

کار ت های زرد و آبی به صورت رول یا نوار های ۱۰۰متری جهت استفاده راحت تر بین ردیف های کشت به خصوص در گلخانه ها قبل از کشت یا بلافاصله بعد از کشت در بالای ردیف ها و یا دور تنه و شاخه در ختان کشیده می شود.

ازنوار های زرد جهت کنترل زنجره خرما و پسیل پسته و سایر آفات توضیح داده شده در مباحث بالا استفاده می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )