آفت کرم سفید ریشه و روش های مبارزه با آن

0

آفت کرم سفید ریشه در اکثر نقاط کشور و بیشتر در نواحی سردسیر در خاک یافت می شود که از ریشه ی گیاهان تغذیه میکنند، از این جهت می توان به نهال گیلاس ، سیب، گلابی، به، هلو، گوجه، آلو، زردآلو، انارو…به عنوان محل مناسب برای تغذیه ی کرم های سفید ریشه اشاره کرد.

آفت کرم سفید ریشه

این آفت از نوع سپر داران و سخت پوستان می باشد و حدود ۳ سال طول نسلشان را طی میکنند این آفت زمستان را در خاک میگذراند.

در بهار سال سوم در محفظه ی گلی که برای خود درست کرده است وارد شفیرگی میشود و در یک دوره ی ۱۷ الی ۲۴ روزه به بلوغ میرسد.

آفت کرم سفید ریشه

لارو کرم سفید ریشه

لارو این حشرات اسکارابیفرم می باشد . به این گونه که دارای پاهای سینه ای نسبتا قوی و بدن خمیده هستند. شفیره در نزدیکی سطح شکل میگیرد و لاروهای بالغ گهواره ای از گل در تزدیکی سطح خاک درست می کنند.

دوره ی جنینی این آفت ۲ تا ۳ هفته است و لارو ها پس از خروج از تخم وارد خاک می روند و به تغذیه ی ریشه مشغول می شوند در سنین پایین در نزدیکی سطح خاک زندگی می کنند.

از ریشه های باریک و تازه استفاده مینند ، اما در سنین بالا تر از ریشه های ضخیم تر و اصلی تر استفاده می کنند.

پس از تخم گذاری لاروهای جوان اغلب ریشه ی گیاهان را هدف تغذیه ی خود میدانند لاروهای دو و سه ساله درختان را هدف قرار می دهند .

از پوست و شاخه های درخت تغذیه کرده بدین ترتیب جریان شیره نباتی درخت قطع می شود و خیلی زود درخت خشک می شود.

راههای مبارزه با کرم سفید ریشه

جمع اوری و از بین بردن حشرات کامل

جمع اوری سوسک های بالغ به این علت که از تخم ریزی انها جلوگیری میشود بسیار مفید متواند باشد.

از بین بردن کرم های در خاک

به دو روش این کار انجام می شود. روش اول بیل زدن باغ در بهار است که فواید زیادی دارد که یکی از این فواید مبارزه با این کرم ها است، به این صورت است که این کرم ها یا با ضربه های بیل از بین میروند یا توسط پرندگان از روی سطح خاک شکار میشوند.

روش دوم مسموم کردن کرم های درون خاک است که در قسمت مبارزه ی شیمیایی توضیح خواهیم داد.

از بین بردن علف های هرز یک ساله به این علت که منبع غذایی خوبی برای این لارو ها هستند.

شخم زمستانی و جمع آوری لارو ها در اسفند ماه

ریختن شن در اطراف ریشه ی درخت

مبارزه ی شیمیایی

مبارزه ی شیمیایی با این افت یک دوره ی سه ساله است و به این صورت است که محلول سم را به صورت ابمال استفاده کرده و سه تا پنج روز بعد یک آبیاری بسیار سبک انجام میشود تا سم به صورت یک نواخت تر در اعماق زمین پخش شود.

باید توجه کرد که محلول سمی باید ۱۰ الی ۱۵ سانتیمتر داخل خاک نفوذ کند، پس بهتر است زمین الوده قبل از سمپاشی بخوبی ضد عفونی شود تا سم به خوبی به اعماق خاک نفوذ کند.  (برای مطالعه مقاله بهترین روش برای آبیاری کلیک کنید)

برای ضد عفونی کردن خاک اطراف درخت را به شعاع نیم متر تا یک متر کنار میزنند و ایجاد تشنگی میکنند سپس ریشه های اصلی را با سم لیندین یا دیازینون به خوبی خیس میکنند و بعد خاک ها را بر میگردانند.

هدف اصلی از سم پاشی شیمیایی از بین بردن لارو ها می باشد . سم مورد استفاده برای این لارو ها دیازینون است که به صورت مایع و گرانوله در بازار موجود میباشد بهتر است سم دیازینون را در ماه بعد هم تکرار کرد.

سایر مطالب:

آفت شب‌پره (کرم غلاف‌خوار) کنجد

آفت کرم مفتولی هویج (کرم سیمی هویج)

کرم پوست خوار پسته یا کراش

نتیجه گیری

آفت کرم سفید ریشه به شرح زیر زمستان را پشت سر می‌گذارد:

این حشره زمستان گذرانی خود را به صورت لارو می‌گذراند. حشره ماده پس از تخم ریزی می‌میرد. تخم‌ها در زیر خاک در عمق ۷ تا ۱۰ سانتی‌متر هستند. دوره جنینی حشره ۲ تا ۳ هفته و در مناطق سردسیر تا ۳۵ روز طول می‌کشد. سپس دستجات ۶ تایی تخم تفریخ می شود و لاروها وارد خاک می‌شوند.

لارو های سنین اول جثه کوچکی دارند که نزدیک سطح خاک زندگی می‌کنند. لاروهای سنین اول از ریشه های سطحی و علف‌های‌هرز تغذیه می‌کنند. بعد از وارد شدن به سنین بالای لاروی به عمق بیشتری از خاک نفوذ می‌کنند.

در بهار سال دوم یا سال سوم یک لانه گلی برای خود می‌سازند و در داخل آن تبدیل به شفیره می‌شود. دوره شفیرگی هم ۱۷ الی ۲۴ روز طول می‌کشد. بعد آن دوباره ظهور حشرات بالغ را به دنبال دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )