آفات و بیماری‌های تره فرنگی

0

آفات و بیماری‌های تره فرنگی

آفات و بیماری‌های تره فرنگی متأسفانه تاثیر زیادی در پیاز تره‌فرنگی قرار دارد که باعث افت شدید در کیفیت و عملکرد آن میشود.همچنین بذر تره فرنگی نیز دچار بیماری و آفات متعددی می شود.

آفات و بیماری‌های تره فرنگی

مدیریت آفات و بیماری‌های تره فرنگی

مدیریت آفات

مگس مینوز برگ (Lyromiza spp)

این مگس‌های ریز حدود ۴ سانتیمتر طول دارند و معمولاً زرد، خاکستری تیره یا سیاه یا ترکیبی از آن هستند. آن‌ها مسیرهای باریک، سفید و مارپیچی را بر روی برگ‌ها ایجاد می‌کنند. همچنین ممکن است لکه‌های سفید را روی برگ‌ها مشاهده کنید.

مگس تخم خود را در برگ می‌گذارد و لاروها از قسمت داخلی برگ تغذیه می‌کنند. لارو بالغ برای گذراندن مرحله شفیرگی از برگ به داخل خاک می‌افتد.

کل چرخه عمر در هوای گرم می‌تواند حداقل ۲ هفته طول بکشد. حشرات ممکن است در هر سال ۷ تا ۱۰ نسل تولید کنند.

آلودگی زودهنگام باعث کاهش عملکرد می‌شود. نشاها را قبل از کاشت جهت علائم ناشی از آسیب مگس مینوز بررسی کنید. بلافاصله پس از برداشت، گیاهان را از خاک خارج کنید.

تنها زمانی که آسیب مینوز شناخته شده است از حشره‌کش استفاده کنید زیرا پاشش غیر ضروری جمعیت دشمنان طبیعی را کاهش می‌دهد. برای خلاص شدن از شر این آفات از روغن neem استفاده کنید.

کرم پیاز (Delia antiqua) Onion maggot

مگس‌های ریز به رنگ قهوه‌ای خاکستری و طول ۵ تا ۷ میلی‌متر با لاروهای ریز سفیدرنگ به طول حدود ۶ میلی‌متر که از تخم‌های سفیدی که روی برگ‌های تره‌فرنگی یا در خاک در اطراف پایه گیاه گذاشته می‌شوند، ظهور می‌کنند.

با قلاب‌های تغذیه‌ای حدود ۱ سانتیمتر طول دارند. حشرات ماده می‌توانند در طول عمر ۲-۴ هفته‌ای خود چند صد عدد تخم بگذارند. حشرات به‌صورت شفیره در خاک زمستان گذرانی می‌کنند.

این حشره از ریشه و پیاز و برگ گیاهان تغذیه می‌کند. همچنین گیاهان آسیب‌دیده مستعد ابتلا به سایر عوامل بیماری‌زا مانند باکتری‌ها هستند.

نهال‌های آلوده از رشد باز می‌مانند یا پژمرده می‌شوند. نهال‌ها در صورت تلاش برای بیرون آمدن از خاک در سطح خاک می‌شکنند. برگ گیاهان آسیب‌دیده زرد و ساقه‌ها دچار پوسیدگی می‌شوند.

اگر آلودگی هنگام تشکیل بالب گیاهان رخ دهد، بالب‌ها تغییر شکل داده و مستعد ابتلا به پوسیدگی پس از برداشت می‌شوند.

پیشگیری – ازجمله از طریق تناوب زراعی- بهترین راه برای جلوگیری از آلودگی است. مدیریت مگس پیاز به شدت وابسته به رعایت بهداشت زراعی است. تمام بالب‌ها باید در پایان فصل رشد برداشت شوند زیرا مگس‌ها بدون منبع غذایی می‌میرند.

تولیدکنندگان تجاری غالباً باید به کاربرد حشره‌کش‌های گرانوله مناسب تکیه کنند و در برخی موارد اسپری حشره‌کش‌ها نیز لازم است. کشت ردیف شناور با جلوگیری از تخم‌گذاری حشرات ماده در اطراف گیاهان تره‌فرنگی می‌تواند مؤثر باشد.

تریپس (Thrips tabaci)

تریپس‌ها حشرات بالدار کوچکی هستند که با مکیدن شیره گیاهی به گیاهان آسیب می‌رسانند. نقاط زرد یا سیاه روی گیاهان ممکن است علامت تریپس باشد. نشانه دیگر آن برگ‌هایی است که نقره‌ای یا خاکستری می‌شوند، یا پیچ‌وتاب می‌خورند و می‌میرند.

تریپس شرایط گرم و خشک را دوست دارد و سریعاً در برابر حشره‌کش‌ها مقاوم می‌شود. آن‌ها را با صابون حشره‌کش، روغن neem یا spinosa (یک سم دفع آفت بیولوژیکی) کنترل کنید.

سایر مطالب:

زردشدن برگ‌ گیاهان ، آشنایی با مهمترین علت ها و درمان آن

بیماری‌ها

تره‌فرنگی ممکن است توسط تعدادی از قارچ‌ها آلوده شود که همه آن‌ها با قارچ‌کش‌های تجاری قابل‌درمان هستند. گردش مناسب هوا و روش‌های مناسب کاشت و آبیاری و همچنین از بین بردن علف‌های هرز می‌تواند به محافظت از گیاهان کمک کند.

پژمردگی بوتریتیسی برگ (Botrytis Squamosa)

این قارچ به وسیله ضایعات کوچک سفید که با یک حلقه‌ی سبز روشن احاطه شده‌اند تشخیص داده می‌شود. ظهور بیماری در رطوبت بالا و درجه حرارت گرم بیشتر است. قارچ بر روی بقایای زراعی یا در خاک زنده می‌ماند.

برگ‌های مسن نسبت به برگ‌های جوان‌تر به این بیماری حساس‌ترند. جهت پیشگیری از این بیماری حداقل ۳۰ سانتی‌متر فاصله بین گیاهان برای افزایش گردش هوا و خشک شدن سریع شاخ و برگ‌ها پس از آبیاری و باران در نظر گرفته شود.

هنگامی‌که گیاهان حداقل پنج‌برگ واقعی و علائم اولیه بیماری را دارند، از اسپری‌ قارچ‌کش‌های مناسب استفاده کنید.

بوته میری (Fusarium spp)

بوته میری یک قارچ خاک زاد است که نهال‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث پوسیدگی ساقه و ریشه در زیر و روی سطح خاک در گیاهان جوان می‌شود. این بیماری طیف گسترده‌ای از سبزیجات و گل‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

نهال‌هایی که به آرامی رشد می‌کنند و بعدازآن پژمرده می‌شوند و می‌میرند، ممکن است نشانه‌ای از بوته میری باشد. گیاهان آلوده معمولاً با موفقیت جوانه می‌زنند و خوب ظاهر می‌شوند، اما بعد از چند روز روی خط خاک می‌افتند.

ریشه گیاهان آسیب دیده ممکن است زرد، قهوه‌ای مایل به زرد، سیاه یا صورتی باشد.

برگ‌ها، ریشه‌ها و ساقه جوانه‌های تازه ظهور شده همه مستعد ابتلا به عفونت هستند. قارچ در خاک زنده می‌ماند و ظهور بیماری در خاک مرطوب و خیس و فاقد زهکشی مناسب، بیشتر است.

فقط بذور عاری از بیماری بکارید. قبل از کاشت بذرها را با قارچ‌کش تیمار کنید؛ چرخش محصولات زراعی با غلات یا گراس‌ها برای کاهش سطح عامل بیماری‌زا در خاک را رعایت کنید.

همچنین ضدعفونی خاک با استفاده از بخار می‌تواند به کاهش سطح فوزاریوم در خاک کمک کند.

سفیدک دروغی Downy mildew (Peronospora Parasitica)

رشد کرک بنفش-خاکستری در سطح برگ احتمالاً نشانه سفیدک دروغی است. ممکن است لکه‌های کم‌رنگ روی برگ‌ها مشاهده کنید، به دنبال آن، زردی گسترده برگ و سقوط نوک برگ مشاهده می‌شود.

در شرایط آب و هوایی مرطوب، توده‌های قارچی سفید که مانند کپک است در قسمت زیرین برگ‌ها ایجاد می‌شوند. با پیشرفت بیماری، نواحی زرد در برگ‌های فوقانی دیده می‌شوند.

ضایعات بزرگ‌تر و مراکز آن‌ها قهوه‌ای مایل به زرد می‌شوند و ظاهری کاغذی به خود می‌گیرند. در عفونت‌های شدید، تمام برگ می‌میرد. علاوه بر این، قارچ می‌تواند به تاج گیاه و به سمت پایین نیز حمله کند.

جهت پیشگیری و مبارزه از کاشت بذر یا نشاهای آلوده خودداری کنید. محصولات زراعی را به مدت ۳-۴ سال به گونه‌های غیر آلیوم بچرخانید. در خاک با زهکشی مناسب کشت کنید.

از کشت با تراکم بالا خودداری کنید. تمام بقایای زراعی آلوده را از بین ببرید. قارچ‌کش‌های مناسب برگ اعمال کنید.

ریشه صورتی (Phoma terrestris)

گیاهان کوتاه با محور رشد کوچک‌تر از حد معمول ممکن است نشانه ریشه صورتی باشد، همچنین باعث می‌شود رنگ ریشه‌ها صورتی روشن و سپس بنفش تیره شوند. ممکن است ریشه‌ها شفاف و آبکی شوند. قارچ از نوک ریشه، گیاه را آلوده می‌کند.

قارچ می‌تواند تا عمق ۴۵ سانتی‌متر در خاک زنده بماند. بیماری هنگامی‌که آلیوم ها به‌طور مداوم یا در یک تناوب ۱ ساله کاشته می‌شوند، شدیدتر می‌شود، رعایت تناوب ۳-۶ ساله جهت جلوگیری از ریشه صورتی مناسب است.

ارقام مقاوم‌تر به بیماری را بکارید. ضدعفونی خاک توسط خورشید یا بخار آب می‌تواند به کاهش سطح عوامل بیماری‌زا در خاک کمک کند.

لکه ارغوانی (Alternaria porri)

لکه‌های بنفش با مرکز سفید بر روی برگ‌ها یا ساقه با ضایعات کوچک و آبکی از علائم بیماری می‌باشد. این لکه‌ها بزرگ شده و به لکه‌های قهوه‌ای یا بنفش، با لبه‌های زرد تبدیل می‌شوند. شاخ و برگ ممکن است بمیرد.

ظهور بیماری توسط شاخ و برگ مرطوب حمایت می‌شود. اسپور قارچ در طول شب و در دوره‌هایی از رطوبت بالا تولید می‌شود.

کنترل‌های زراعی شامل چرخش‌های طولانی با غیر میزبان‌ها، کاهش رطوبت برگ‌ها با کاشت در خاک با زهکشی مناسب و اصلاح زمان‌بندی آبیاری برای خشک شدن مناسب گیاهان در طول روز است.

برخی از قارچ‌کش‌ها در کنترل بیماری مؤثر هستند اما برای کنترل بهینه باید قار چکش‌ها به صورت متناوب استفاده شوند.

پوسیدگی سفید (Sclerotinia cepivorum)

پوسیدگی سفید می‌تواند باعث از رشد بازماندن و زرد شدن برگ‌ها و مرگ نهایی همه شاخ و برگ‌ها شود. ممکن است رشد کرکی سفید را در پایه گیاه ببینید.

قارچ می‌تواند به مدت ۲۰ سال در خاک زنده بماند و یکی از مضرترین بیماری‌های محصولات آلیوم در سراسر جهان است و باعث از بین رفتن عمده محصول می‌شود.

درمان با قارچ‌کش ممکن است در شرایط کنترل پوسیدگی سفید تحت شرایطی که برای رشد و توسعه قارچ‌ها مساعد است لازم باشد.

همچنین باید به روش‌های زراعی مانند جلوگیری از انتقال خاک یا مواد گیاهی آلوده بین مزارع، تیمار بذرها با آب گرم قبل از کاشت، استفاده از تناوب‌های طولانی‌مدت با محصولات غیر آلیوم تکیه کنید. در صورت وجود بیماری قارچ‌کش مناسب اعمال کنید.

زنگ (Phragmidium spp)

زنگ‌زدگی یک بیماری قارچی است که به‌صورت جوش‌های نارنجی روی برگ‌ها ظاهر می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )