بیماری سفیدک داخلی یا سفیدک دروغی یونجه

0

بیماری سفیدک داخلی یا سفیدک دروغی یونجه یکی از بیماری های مهم یونجه بوده که در سالهای اخیر در بعضی از یونجه کاری های اصفهان و شیراز دیده شده خسارت آن قابل توجه است.
ضمنا در دماوند، تبریز، قزوین، اهواز و کرج و احتمالا در سایر نقاط کشور از جمله کرمان وجود دارد.

بیماری سفیدک داخلی یا سفیدک دروغی یونجه

سفیدک داخلی یونجه می‌تواند به‌صورت سیستمیک در تمامی اندام‌های گیاه پخش شده و باعث قطور شدن ساقه‌ها و کوتولگی گیاه شود. برگ‌های تازه‌تشکیل‌شده‌ای که به این قارچ آلوده می‌شوند حالت لوله‌ای به خود گرفته و در هم می‌پیچند.

استفاده از ارقام مقاوم بذر یونجه ایتالیایی GEA منطقی‌ترین راه کنترل بیماری است اما استفاده از سموم مانکوزب و متالاکسیل نیز می‌تواند باعث تخفیف میزان بیماری گردد. برداشت زودتر از موعد نیز کمک می‌کند تا بیماری به پیک خسارت‌زای خود نرسیده و در چین‌های بعدی کمتر بروز پیدا کند.

بیماری سفیدک داخلی یا سفیدک دروغی یونجه

عامل بیماری سفیدک داخلی یا سفیدک دروغی یونجه

عامل بیماری قارچ Peronospora aestivalis است. در آب‌وهوای مرطوب و خنک به‌ویژه در ابتدای فصل این بیماری مشهودتر بوده و به‌صورت لکه‌های رنگ‌پریده روی تمامی برگ‌ها نمایان می‌شود. این لکه‌ها بعد از مدتی زردرنگ شده و بار قارچ در زیر برگ مشاهده می‌شود.

سایر مطالب:

بیماری لکه قهوه ای یونجه و چگونگی مدیریت آن

سرمازدگی در مزارع یونجه

علایم بیماری

نشانه های این بیماری بصورت لکه های زرد یا سفید رنگ در سطح برگ ها است. در پشت برگ ها در محل لکه ها پوشش سفید مایل به خاکستری قارچ تشکیل می گردد.
فواصل میان گره ها روی ساقه کم شده و برگ های جوان پیچیده و لوله ای می شود.
چنانچه بیماری بصورت سیستمک در آید ساقه های متورم، کوتاه و برگ ها تغییر رنگ و بنفش روش می شوند.
برگچه های تازه آلوده در انتهای شاخه ها به سمت پشت پیچیده و تا شده و لکه های سبز روشن روی آنها تشکیل می گردد. گیاهچه هایی که در پاییز آلوده می گردند در زمستان میمیرند.

زیست شناسی

این بیماری در ماه های بهار و پاییز که هوا سرد و مرطوب است ظاهر می شود. علائم در مدتی که هوا گرم و خشک است ناپدید می شود.
قارچ عامل بیماری زمستان را بصورت اووسپور روی نسوج مرده و یا تشکیل میسلیوم روی ساقه ها و جوانه های محل طوقه یونجه بسر می برد.
گاهی میسلیوم ها نیز امکان دارد از راه بذر بهتر منتقل شود. در اثر تندش اوردسپورها و رشد در بهار سبب آلودگی های اولیه گردد.
آلودگی های ثانوی و انتشار قارچ توسط کنیدی ها بوده، که در تمام فصل رویش و حتی در بعضی مناطق در تمام سال انتشار دارد.

مبارزه با بیماری سفیدک داخلی یا سفیدک دروغی یونجه

چون محصول یونجه را هر ۱۵-۲۰ روز بایستی برداشت نمود ، لذا توصیه می نماید برای جلوگیری از گسترش  بیماری سفیدک داخلی یونجه چین های بهاره یونجه به موقع و حتی کمی زودتر برداشت نمایند . تا بدینوسیله کانون آلوده از زمین خارج گردد .

بدیهی است چناتچه سمپاشی ضرورت نماید ، می توان از قارچ کشها مانند دیتان ام – ۴۵ (مانکوزب) به نسبت دو در هزار استفاده نمود و سمپاشی را در سه نوبت نیز تکرار نمود . بهتر است ابتدا چین را برداشت کرد و سپس اقدام به سمپاشی نمود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )