اسیدیته خاک و راه های افزایش آن

0

اسیدیته خاک از نظر بافت و وجود عناصر مغذی گیاه از محلی به محل دیگر متفاوت است و این تغییرات بر اسیدیته یا قلیایی بودن نسبی خاک تأثیر می گذارد. درجه بندی مقیاس pH از ۰ تا ۱۴ است.

عدد ۷ نشان دهنده یک سطح خنثی، اعداد کم تر از ۷ اسیدی و اعداد بالاتر قلیایی هستند. pH خاک در توانایی گیاه برای جذب مواد مغذی مورد نیاز از خاک تاثیر گذار است.

اسیدیته خاک

برای مثال آهن از جمله عناصری است که میزان جذب آن با اسیدیته خاک در ارتباط است. برخی گیاهان در شرایط اسیدی رشد بهتری دارند. با ما همراه باشید تا با روش های افزایش اسیدیته خاک بیشتر آشنا شوید.

گیاهانی که در خاک اسیدی رشد بهتری دارند

pH ایده آل خاک برای اکثر گیاهان در حدود ۶/۵ است. اما برخی گیاهان وجود دارند که برای رشد به خاک اسیدی تری نیاز دارند.

در اینجا برخی از گیاهانی که به خاک اسیدی نیاز دارند برای مثال اکثر درختچه ها و درختان همیشه سبز، راش، بلوط، بگونیا، جعفری، فلفل، انواع سیب زمینی، تربچه، ریواس، بلوبری، زغال اخته و انگور فرنگی.

گیاهانی که نیاز به خاک اسیدی تر از خاکی که در آن رشد می کنند نیاز دارند، معمولاً با ایجاد کلروز (کمبودی که باعث زرد شدن رگهای برگ یا کل برگ ها می شود) کمبود آهن را بروز می دهند.

اگر کلروز در گیاهان شما دیده شود بنابراین نیاز دارید که بیش از پیش به اسیدیته خاک و مواد مغذی مورد نیاز گیاه خود دقت کنید.

موادی برای افزایش اسیدیته خاک

برای افزایش اسیدیته خاک می توان با افزودن مواد زیر به خاک این کار را انجام داد.

گوگرد

استفاده از گوگرد برای کاهش pH خاک، مدتی زمان می برد، بنابراین باید یک سال قبل از کاشت به خاک اضافه شود.

اگرچه از بسیاری جهات افزودن گوگرد بهترین گزینه است به دلیل اینکه این ماده سال ها در خاک دوام می آورد و عملکرد اسیدی شدن را نسبت به سایر مواد بهتر انجام می دهد.

بهتر است قبل از فصل کاشت (بهار بعدی)، گوگرد را در تابستان یا پاییز استفاده کنید و آن را در عمق خاک حفر کنید. برای تعیین مقدار گوگرد برای رسیدن به pH مورد نظر، باید آزمایش خاک انجام دهید.

سولفات آهن

سولفات آهن pH را کاهش می دهد اما برای رسیدن به نتیجه مطلوب، همانند گوگرد به حجم بسیار بیشتری نیاز دارید. این ماده اغلب برای درمان علائم خاص کمبود آهن استفاده می شود.

سولفات آهن نتایج سریعتری نسبت به گوگرد (در طی سه یا چهار هفته) ارائه می دهد اما در صورت استفاده بیش از حد می تواند به گیاهان آسیب برساند.

می توان آن را به صورت پودر در خاک در داخل گودالی به کار ببرید یا به صورت محلول روی برگها استفاده کنید.

پیت ماس خزه ای

هنگامی که به مقدار زیاد به عنوان اصلاح کننده خاک از پیت ماس استفاده کنید، علاوه بر اینکه ​​خاک را کمی اسیدی می کند در عین حال مواد آلی را نیز به خاک اضافه می کند.

هنگام آماده سازی خاک برای کاشت، ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر پیت ماس را روی سطح خاک قرار دهید و آن را به عمق ۱۵ سانتی متری از خاک ببرید. پس از گذشت ۲ سال خاک اسیدی خواهد شد.

سایر مطالب:

بهترین pH برای محیط کاشت هیدروپونیک

دوره کارنس(PHI) کشاورزی چیست؟

سولفات آلومینیوم

سولفات آلومینیوم پودر شده یک افزودنی استاندارد برای باغبانانی است که زغال اخته و بسیاری از گیاهان دیگر آن را می پسندند. با این حال، نگرانی های در مورد سمیت آلومینیوم وجود دارد، که مکن است برای کودکان مضر باشد.

آلومینیوم می تواند از آب آشامیدنی جذب شود و استفاده بیش از حد از سولفات آلومینیوم به عنوان یک ماده اصلاح کننده خاک می تواند به آلودگی منابع آب زیرزمینی منجر شود.

بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند که سولفات آلومینیوم فقط در گیاهان گلدانی و به خصوص در گلهای زینتی استفاده شود، که آلومینیوم به ایجاد رنگ آبی روشن کمک می کند.

برای سایر گیاهان، گزینه های ایمن تری مانند سولفات آمونیوم می توانید استفاده کنید.

برای خرید بهترین PH سنجهای آب و خاک کشاورزی با شماره ۰۹۱۲۰۴۳۶۸۹۰ تماس حاصل فرمایید .

سولفات آمونیوم

یک گزینه مناسب برای جایگزینی با سولفات آلومینیوم است. می توان آن را در خاک اطراف گیاهان و در گودال حفر شده استفاده کرد. با این وجود باید دقت کنید تا مقدار آن بیش از اندازه نباشد. زیرا با افزایش سریع سطح اسید می تواند گیاهان را بسوزاند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )