راهکارهای عملی و موثر برای افزایش ریشه‌زائی

0

افزایش ریشه‌زائی ریشه به عنوان بزرگترین منبع تامین کننده مواد اولیه گیاه نقش بسیار مهمی در عملکرد گیاه در تمامی کشتهای باغی، گلخانه ای و کشت های فضای باز دارد.

افزایش ریشه‌زائی

هر چقدر حجم ریشه بیشتر باشد میزان جذب مواد هم بیشتر خواهد بود.

ما در این مقاله سعی خواهیم کرد شما را با عوامل و عناصری کودی که بیشترین تاثیر را در ریشه زائی دارند آشنا کرده و بسته به نوع کشتی که شما دارید برنامه کودی مناسب برای شما ارائه دهیم.

 افزایش ریشه‌زائی

راهکارهای عملی و موثر برای افزایش ریشه‌زائی

فلور یا چیدمان خاک

هرچقدر فلور یا همان چیدمان خاک متناسب با نوع کشت باشد به همان میزان ریشه زائی بهتر و بیشتر خواهد بود. بصورت عمومی خاکهای بسیار سفت و یا خاکهای بسیار سست گزینه های مناسبی برای ریشه زائی مناسب نیستند .

چرا که در خاکهای سفت به دلیل تراکم بسیار بالای ذرات تشکیل دهنده خاک ریشه رشد و توسعه خوبی نخواهد داشت .

در خاکهای خیلی سست به دلیل درشت بودن ذرات تشکیل دهنده خاک و پایین بودن قدرت نگهداری آب و مواد ارگانیک ریشه قدرت ایجاد ارتباط بالائی با خاک اطراف خود را نداشته.

به نوعی ارتباطی که ریشه با خاک ایجاد می کند با کوچکترین استرس محیطی برهم خورده و از بین خواهد رفت. قطع ارتباط ریشه با خاک اطراف هم باعث عدم رشد و توسعه ریشه در اینگونه خاکها خواهد شد.

شما می توانید بذر هندوانه سوپر دراگون و همچنین انواع کود را از طریق فروشگاه های اینترنتی شبکه آفتاب و شاپ ثمر خریداری کنید.


میزان مواد ارگانیک خاک

به جرات می توان گفت که میزان مواد ارگانیک خاک بیشترین و مهمترین نقش را در افزایش ریشه زائی بازی می کند.

هر چقدر میزان مواد ارگانیک در خاک اطراف ریشه بیشتر باشد به همان میزان امکان ایجاد ارتباط ریشه با خاک اطراف خود بیشتر شده و ریشه زائی توسعه یافته تر خواهد شد.


میزان رطوبت خاک

رطوبت به عنوان یکی از موثرترین عوامل در توسعه ریشه به حساب می آید. اگر میزان رطوبت خاک متناسب و پایدار باشد به همان میزان رشد و توسعه ریشه بیشتر و بهتر خواهد بود.

تنظیم میزان رطوبت خاک اطراف ریشه رابطه مستقیمی با شرایط محیطی و احتیاجات گیاه دارد. به عنوان مثال میزان نیاز آبی در اوج باردهی در کشتها با میزان نیاز آب در زمان گلدهی کاملا متفاوت است.

اگر در زمان تامین آب مورد نیاز به این موارد دقت شود خود آبیاری درست و به موقع می تواند نقش بسیار مهمی در افزایش ریشه زائی داشته باشد ولی اگر آبیاری بر مبنای این اصولی نباشد می تواند حتی باعث عدم ریشه زایی مناسب شود.

کودهای حاوی اسید هیومیک و فولویک

کودهای حاوی اسید هیومیک و فولویک می توانند بصورت مستقیم روی ریشه زائی در انواع کشتها تاثیر مناسبی داشته باشند،.

چرا که این عناصر به دلیل تامین قسمتی از احتیاجات کودی ریشه از یک طرف و اصلاح شرایط محیطی در خاک اطراف ریشه از طرف دیگر، ریشه گیاه را به افزایش ریشه زائی تشویق می کنند.

سایر مطالب:

کاربرد هورمون ریشه زایی در تکثیر قلمه ها

اهمیت ریشه در درختان میوه


عنصر فسفر

در میان عناصر پایه عنصر فسفر (P) بیشترین نقش را در افزایش ریشه مخصوصا در ابتدای دوره بازی می کند، به همین دلیل است که شما باید در ابتدای دوره نسبت به تامین این عنصر اقدام کنید.

البته باید به این نکته مهم دقت داشته باشید که به دلیل حساس بودن ریشه و بالا بودن احتمال اوردز در نشاء و نهال باید عنصر فسفر را از منابع سهل الجذب و با حداقل پسماند یا بدون پسماند تامین کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )