نقش کنجاله سویا در تغذیه دام

0

کنجاله سویا یکی از بهترین منابع تامین کننده پروتئین در حیوانات به خصوص نشوارکنندگان محسوب می شود که هم حاوی مقدار پروتئین و هم انرژی بالایی بوده و ساختار اسید امینه آن در وضعیت مناسبی برخوردار است .

آشنایی با کنجاله سویا

این محصول منبع غنی از اسید امینه لیزین بوده ولی از از نظر متیونین کمبود دارد و استفاده از ان همراه ذرت که کمبود لیزین دارد می تواند این اسید آمینه را پوشش دهد.

بازدارنده های کنجاله سویا آنتی تریپسین و هماگلوتینین بر اثر حرارت از بین رفته و کنجاله سویا بدون پوسته درصورت کیفیت عالی دارای ۴۸ و با پوسته در حدود ۴۴ درصد پروتئین دارد.در نظر داشته باشید در صورت کاهش کیفیت این اعداد به طبع کاهش می یابد.

کنجاله سویا

جایگزین های کنجاله سویا

این محصول یکی از بهترین منابع تامین کننده پروتئین می باشد ولی درصورت عدم وجود آن در بازار و یا قیمت نجومی آن می می توان از کنجاله کلزا ، و یا کنجاله تخم پنبه و یا پودر ماهی نیز استفاده کرد که البته مورد اخر قیمت بالایی دارد.

مزایای تغذیه ای

همانطور که گفته شد نقش آن در تامین پروتئین دام و طیور بسیار موثر بوده و این محصول دارای انرژی و پروتئین بالایی می باشد. دارای لیزین بالا و متیونین کم می باشد و حدود ۹۰ درصد از ازت ان از نوع حقیقی بوده و می توان در اکثر حیوانات از آن استفاده کرد.نقش اصلی ان در جیره غذایی تامین پروتئین می باشد .

قیمت و درصد استفاده آن در جیره

با توجه به کیفیت و نوع آن دارای قیمت های مختلفی می باشد ولی به طور کل یکی از گرانترین اقلام مورد استفاده در جیره می باشد که متاسفانه اغلب دامداران سنتی از ان استفاده نمیکنند.

درصد استفاده از کنجاله در جیره

در پرواربندی بره و گوساله حداکثر ۲۰ درصد / در پرورش گاو شیری حداکثر ۳۵ درصد /  شیر خوارگی ۲۰ درصد  / جوجه گوشتی ۳۰ درصد می توان در جیره متراکم استفاده کرد.البته با توجه به قیمت آن اکثر کارخانه های خوراک به تامین پروتئین از روش های ارزانتر اکتفا کرده و درصد کمتری از کنجاله سویا استفاده می کنند.

سایر مطالب:

مهم‌ترین آفات و بیماری های سویا

شرایط آب و هوایی مورد نیاز پرورش گیاه سویا

انواع کنجاله سویا 

کنجاله سویا در بازار به شکل های ورقه ای ، پلت ، فشنگی  و پودری  وجود دارد.جهت استفاده در خوراک دام بهتر است از نوعی استفاده شود که در کنساتره به طور کامل مخلوط شده و قابل انتخاب و جداکردن توسط دام نباشد.

نقش کنجاله سویا در تغذیه دام

کنجاله سویا محصولی فرعی از تولید روغن می باشد ، روغن موجود در لوبیای سویا استخراج شده و با مواد باقی مانده حرارت دیده و عمل اوری می شود و کنجاله سویا را تشکیل می دهد. یکی از موثرترین و بهترین منابع پروتئینی جهت تامین پروتئین مورد نیاز دام و طیور را می توان به کنجاله سویا اشاره کرد که به طور میانگین ۴۴ درصد پروتئین داشته و بسیار خوش خوراک بوده که در سراسر جهان استفاده می شود.

هم اکنون سالانه نزدیک به ۲.۵ میلیون تن از آن در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد که بخش قابل توجه آن در بخش خوراک طیور و دام به کار گرفته می‌شود.


سویا از خانواده دانه‌های روغنی است و تقریبا ۵۵ درصد تولید کل دانه های روغنی را به خود اختصاص داده است. این محصول در حال حاضر مهم‌ترین دانه روغاست که در سراسر جهان تولید می‌شود .

از فرآیند‌ استحصال روغن از دانه سویا، به دست می‌آید. سویا گیاهی است که به خاطر دانه خوراکی آن کشت می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )