آفت پسیل گلابی

0

آفت پسیل گلابی یکی از آفات درجه اول درختان گلابی در ایران است. محل تغذیه و خسارت در درجه اول برگها می باشند ولی آفت می تواند از میوه ، دمبرگ و حتی پوست شاخه و تنه نیز تغذیه کند .

آفت پسیل گلابی

پسیل گلابی با نام علمی Cacopsylla pyricola  یکی از مهمترین آفات مشکل زا در گلابی است. این آفت به میزان زیادی در دنیا پراکنده شده است، نسل‌ها و مراحل زندگی متعدد دارد، به صورت غیرطبیعی نسبت به حشره‌کش‌ها مقاومت نشان می‌دهد و در صورت عدم کنترل، مقدار زیادی عسلک ترشح می کند که باعث رشد قارچ کپک دوده‌ای شده و میوه را غیرقابل فروش می کند.

آفت پسیل گلابی

نشانه های آفت پسیل گلابی

تغذیه‌ی پسیل گلابی منجر به توقف رشد و بدفرم شدن برگ‌ها و میوه‌ها می‌شود. آلودگی شدید درخت گلابی به این آفت می‌تواند منجر به ریزش برگ‌ها و همچنین افتادن میوه‌ها از درخت قبل از رسیدن گردد. گل‌هایی که توسط نسل اول آفت مورد حمله قرار می‌گیرند قهوه‌ای شده و از بین می‌روند. 

تعذیه‌ی آفت در آخر فصل ممکن است میزان محصول سال بعد را با ضعیف کردن درخت و همچنین از بین بردن جوانه‌های میوه، تحت تاثیر قرار دهد. پسیل گلابی به میزان زیادی عسلک ترشح می‌کند. کپک دوده‌ای که اغلب روی این عسلک‌ها رشد می‌کند می‌تواند روی شاخه‌ها، برگ ها و میوه های در حال رشد لایه‌ی سیاه چسبناکی را تشکیل دهد. 

چرخه زندگی آفت پسیل گلابی

لاروهای پسیل گلابی ۲ تا ۳ میلی متر طول داشته و به رنگ نارنجی مایل به قرمز تا سیاه می‌باشند. این آفت به صورت حشره‌ی بالغ و در زیر پوست درختان زمستان‌گذرانی می‌کند. بالغین در بهار زمانی که دما از ۱۰ درجه سانتی‌گراد بالاتر می‌رود فعال شده و شروع به تغذیه از برگ‌های جدید و گل‌ها می‌کنند. 

تخم‌ها در شکاف‌های پوست شاخه‌ها قرار داده می‌شوند و بعد از گذشت سه هفته تفریخ می‌گردند. این آفت ۵ سن نیمفی دارد که از ساقه‌ها و شاخه‌ها تغذیه می‌کنند. با توجه به شرایط آب و هوایی پسیل گلابی ۳ نسل و یا بیشتر در سال دارد. 

خسارت آفت به درختان گلابی به صورت های زیر انجام می گیرد .

۱ . مکیدن شیره گیاهی و ضعیف شدن درختان .

۲ . ترشح شیره بر سطح برگها و میوه ها اختلال در تنفس و فتوسنتز گیاه و تمرکز اشعه خورشید درمحل شیره که حالت ذره بینی دارد و موجب سوختگی برگها و ریزش آنها می شود .

۳ . بدشکلی ، کوچک شدن و بد طعم شدن میوه ها .

۴ . پسیل گلابی انتقال دهنده بیماری فتوپلاسمایی بوده که زوال و مرگ تدریجی درختان گلابی را موجب می گردد.

مطالب مرتبط :

بیماری لکه سیاه گلابی ، علایم و کنترل آن


کنترل آفت پسیل گلابی

  • رعایت فاصله درختان در موقع کشت (۸*۸) و هرس و آرایش آنها در پایین آوردن جمعیت آفت بسیار موثر می باشد .
  • ایجاد پوشش گیاهی در سطح باغ نظیر کشت یونجه و شبدر مانع از بالا رفتن درجه حرارت و افزایش رطوبت نسبی گردیده و مانع از افزایش جمعیت آفت می شود .
  • لازم به ذکر است که حتی الامکان سپاشی در ساعات خنک (صبح زود و بعدازظهر) و در زمانی که باد نمی آید انجام گیرد .
  • تغذیه متعادل گیاهی : کمبود و زیاد بودن عناصر غذایی پرمصرف ( ازت ، فسفر و پتاس) و کم مصرف (روی ، بر ، آهن ، منگنز و منیزیوم ) علاوه بر بروز بیماریهای فیزیولوژیک زمینه گسترش آفاتی چون پسیل را فراهم می آورد .
  • مصرف بیش از حد ازت موجب رشد برگی گیاه و حمله و تغذیه آفات مکنده ای چون پسیل را فراهم می کند . در مورد پسیل باید از مصرف بیش از حد کودهای ازته خودداری و نقش حساس پتاسیم را در ایجاد مقاومت در نظر داشت .
  • آبیاری : پسیل گلابی حشره ای خشکی دوست وده و خسارت آن درباغ های کم آب بیشتر است . پس حتی المقدور با توجه به شرایط خشکسالی چنانچه باغدار بتواند آبیاری کافی و منظمی را انجام دهد شرایط برای طغیان پسیل فراهم نمی شود .
  • حشره‌کش هایی از قبیل ایمیداکلوپراید ۲۵۰ سی سی در هزار، استامی پراید ۲۵۰ گرم در هزار، لامبدا سای هالوترین ۲۵۰ سی سی درهزار، پرمترین ۵۰۰ سی سی در هزار، دیازینون ۱ لیتر در هزار لیتر، مالاتیون ۲ لیتر در هزار لیتر و فوزالون ۱.۵ لیتر در هزار لیتر آب می‌توانند در کنترل این آفت موثر باشند. 


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )