آشنایی با گاو نژاد جرسی

0

گاو نژاد جرسی جزو خالص ترین نژاد گاوهای جهان است که اصالت آن به بیش از ۱۵۰۰ سال می رسد و جزو گاوهای پر شیرده جهان است که درصد چربی بالای دارد.

مشخصات ظاهری گاو نژاد جرسی

گاو نژاد جرسی دارای بدنی به رنگ زرد است که ممکن است قهوه ای و یا به سیاه هم تغییر کند. همچنین لکه های سفید دارد که به صورت تکه هایی پیوسته و یا جدا می باشند. رنگ پوزه گاو سیاه با حلقه موی کم رنگ می باشد.

سر این گاو کوچک است و بین چشم ها حالتی فرو رفته دارد که می تواند با تمام آب و هواها سازگاری داشته باشد. تحمل کردن گرمای این حیوان نسبت به گرما بسیار عالی می باشد.

گاو نژاد جرسی می تواند به راحتی با هرگونه آب و هوای مختلفی خود را وفق دهد و از گاوهای شیری اصیل وحشی تر می باشد. این گاو به حرکات محیطی بسیار حساسیت دارد و سیستم عصبی قوی را دارد که به اطراف واکنش نشان می دهد. در مناطق استوایی کارایی این نژاد از سایر نژادها بهتر می باشد.

گاو نژاد جرسی

مشخصات تولید محصولات گاو نژاد جرسی

گاو نژاد جرسی از کوچک ترین نژاد های با اصالت شیری در جهان می باشند که با داشتن چربی زرد جهت تولید نمودن گوشت قرمز و گوشت گوساله بی ارزش می باشد. شیر گاو جرسی در قیاس با دیگر نژادها دارای درصد چربی بالاتر و مواد جامد بدون چربی می باشد.

گاو جرسی از سایر گاوهای شیری بالغ دیرتر به بلوغ می رسد و تولید شیر آن از در زمان کوتاه تری از سایر نژاد ها صورت می گیرد. از اصلی ترین فرآورده های شیری گاو جرسی کره می باشد که پافشاری بیشتری بر تولید گاوها با چربی بالا می گردد. شیر این گاو به دلیل داشتن کاروتن بالا رنگی زرد داشته و می تواند کاروتن را به ویتامین آ بالاتر از نژادها تبدیل کند. در کشور انگلستان شیر این نژاد به نام گلدتاپ میلک عرضه می شود.

مزیت گاو نژاد جرسی

مزیت این گاو تولید شیر زیاد می باشد که می توان گفت میانگین تولید شیر این نژاد در هر دوره در حدود ۴ هزار لیتر با مقدار چربی ۴.۲ درصد و همچنین ۳.۶ درصد پروتئین می باشد.

توقع دامداران از گاوهای ماده جرسی سالانه ۱۰ برابر وزن خود می باشد که با ۴.۵ درصد چربی همراه باشد.

ویژگی های تولید مثل گاو نژاد جرسی

اولین زایمان این گاو در سن ۱۹ ماهگی می باشد که از این لحاظ در بین نژادهای دیگر زودتر بالغ شده و بارور می گردند. گاوهای نژاد جرسی گاوهایی می باشند که کوچک هستند ولی شیری با چربی و کره زیادی تولید می کنند. می توانند بسیار زود چاق شوند و در هوای گرم بسیار تحمل دارند. گاوهایی که نژاد اصیل دارند نوارهایی سفید در اطراف پوزه دارند. از لحاظ اخلاقی گاوهای نرجرسی بسیار خشن بوده ولی برعکس آن ها گاوهای ماده بسیار آرام می باشند.

سایر مطالب:

معرفی گاو نژاد سیمنتال و آشنایی با ویژگیهای آن

همه چیز درباره گاو نژاد مونت بلیارد

طریقه نگه داری از گاو نژاد جرسی

هزینه نگه داشتن و مراقبت از گاو جرسی در قیاس با گاوهای دیگر خیلی کم می باشد. این گاوها از لحاظ هیکلی خیلی کوچک بوده ولی قدرت باروری بالایی را دارند و می توانند گوساله ها را به راحتی به دنیا بیاورند. تولید شیر گاو جرسی در حال حاضر در آمریکا هم بسیار زیاد شده است.

 باید دقت شود که گاوهای نژاد جرسی می تواند بیماری برفک را پس از تولد به راحتی بگیرند پس باید در صورت مشکوک بودن گاوها به سرعت بیماری آن ها درمان گردد.

وزن گاو جرسی

وزن گوساله آن در حدود ۲۶ کیلوگرم، وزن گاو نر این نژاد در حدود ۶۸۰ کیلوگرم،وزن گاو ماده آن در حدود ۴۵۰ کیلوگرم می باشد و به قد گاو نژاد جرسی بالغ در حدود۱/۱۵ متر است.

مقدار شیری که روزانه می توانند تولید کنند در حدود ۲۰ الی ۲۴ کیلوگرم است و دارای پروتئین ۶.۳ درصدی و همچنین چربی ۹.۴درصدی هستند که ارزش شیرشان را بسیار بالا کرده ولی ارزش گوشتشان پایین می باشند.

پرورش گاو جرسی در ایران

پرورش گاو نژاد جرسی در ایران هم با توجه به مقاومت خوب آب و هوایی که این نژاد دارد می تواند انجام شود و در حال حاضر هم در بخش هایی از استان های اصفهان، هرمزگان و … در حال پرورش می باشد.

با اینکه این گاو از لحاظ اندازه کوچک است ولی بهترین فرآورده های شیری را در اختیار دارد و می تواند بازدهی بسیار عالی در شیری با کیفیت بالا داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )