تاثیر گوگرد مایع در رفع شوری خاک

0

گوگرد مایع در اراضی شور و قلیایی باعث می شود علاوه بر عناصر موجود در کود سایرعناصر غذایی مورد نیاز گیاه موجود در خاک نیز حل شده و گیاه آنها را جذب نماید .باعث اصلاح خاک های شور یا شور قلیایی می شود.

گوگرد مایع

یکی از مهمترین عناصر کود گوگرد مایع کلاسترهای محلول آهن است و چهار نوع آنزیم موجود در این ماده مغذی اسید آمینه های Taunine Cysteine Methionine Homocysteine است که آن را به ماده حیات بخش برای سلول های زنده تبدیل کرده و موجب فعال شدن هورمون های زایشی، رویشی، جوانه زنی و گل دهی مجدد و در نهایت افزایش باردهی، ارتقاء تولید و مقاوم کردن گیاهان به سرما در محصولات کشاورزی می شود. گوگرد مایع موجب میکروب زدایی، ضدعفونی خاک و اثرگذاری بر روی کنه ها، شته ها، قارچ ها، انگل های بیماری زا و رفع سفیدک ها نیز کارآمد و اثبات شده است.

گوگرد مایع

اصلاح خاک شور با گوگرد مایع

بارها در مقالات قبل به اهمیت گوگرد برای گیاهان اشاره کردیم. گوگرد مایع میتواند به

  • افزایش چشمگیر جذب عناصر مغذی مانند نیتروژن
  • بهبود تنفس اصلاح تهویه خاک
  • فعالسازی بسیاری از آنزیمهای خاک
  • پروتئین سازی
  • دفع حشرات
  • افزایش مقاومت گیاه در برابر بیماریها

کمک شایانی کند. حال به تمامی موارد بالا اصلاح شوری خاک را نیز بی افزایید.

حضـور گـوگرد در سـاختمان بتـامین، بیـوتین ، اسـیدهای آمینـه گوگردار، موجب نقش کلیدی این عنصر در فعال کردن بسیاری از آنزیم ها، پروتئینسازی و تعدیل سمیت بعضی عناصـر سنگین در گیاهان شده است.  گوگرد علاوه بر تغذیه گیاهان، روی اصلاح خاک تاثیر بسیاری مهمی دارد.

بنابراین استفاده از گوگرد مایع در زمینهای زراعی علاوه بر بهبود قدر جذب عناصر مغذی بر اصلاح خاک نیز تاثیر بسزایی دارد. حال نحوه تاثیر گوگرد مایع بر رفع شوری خاک را توضیح میدهیم.

سایر مطالب:

مزایای کود گوگرد مایع در کشاورزی

انواع کودهای اسید آمینه

نحوه تاثیر گوگرد مایع بر رفع شوری خاک

در خاکهای قلیای مکانیسم جذب عناصر توجه گیاه با مشکل روبرو میگردد. برای مثال عناصر ریزمغذی (آهن، بور، مس، منگنز) که گیاه به سطح کمتری از آنها نسبت به عناصر مغذی اصلی (نیتروژن، فسفر، پتاسیم) نیاز دارد، در خاکهایی که با شوری دست و پنجه نرم میکنند، به سختی جذب گیاه میگردند. یعنی همان مقدار اندک نیز بدرستی در دسترس گیاه قرار نمیگیرد.

خاکهایی که دچار شوری سدیمی هستند، ساختار بهمریخته ای داشته و تنفس گیاهان در آنها با مشکل روبرو میگردد. در این نوع شوری خاک با افزودن گوگرد مایع، عملیات اکسیداسیون گوگرد در خاک رخ میدهد. با توجه به افزایش سطح H+ در خاک، حلالیت آهک خاک افزایش یافته و سدیم در خاک جای خود را به کلسیم پیوندی داده و شوری خاک شما از بین خواهد رفت.

بدین ترتیب عنصر سدیم که عامل اصلی شوری بوده، توسط آبشویی به اعماق زمین حرکت میکند.

چرا تاثیر گوگرد مایع بر رفع شوری خاک بهتر است؟

یکی از مراحل شیمیایی که باید طی شود تا سدیم از ترکیبات شیمیایی خارج شود، سولفاته شدن گوگرد است. این عملیات همان اکسیداسیون گوگرد است. حال استفاده از آن موجب میشود که شما این مرحله را به خودی خود طی کرده باشید. با توجه به این توضیح ساده میفهمیم که گوگرد مایع سرعت بسیار بالاتری از گوگرد پودری یا عنصری در رفع شوری خاک دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )