بیماری زنگ درخت هلو

0

بیماری زنگ درخت هلو انتشار جهانی دارد و بیشتر در مناطق گرم که اقدام به کاشت درختان میوه هسته دار می شود شیوع دارد. این بیماری در ایران از مناطق گنبد، گرگان، اردبیل، لاهیجان، آستارا، رشت، بابل، آمل، کرج، بابلسر، بندر انزلی، همدان، اطراف تهران و اصفهان گزارش شده است.

بیماری زنگ درخت هلو

این بیماری از اکثر نقاط هلوکاری دنیا گزارش شده است و در برخی از سال ها طغیان می کند.

این بیماری، علاوه بر برگ و میوه، می تواند بافت ساقه ی درختان هلو را که مهم ترین منبع انتشار آلودگی در بهار هستند، نیز آلوده کند.

بیماری زنگ درخت هلو

دو گونه قارچ عامل بیماری زنگ در درختان جنس prunus یافت می شود:

  • Tranzcshelia discolor : انتشار جهانی دارد و عامل شایع زنگ درختان میوه زراعی است.
  • pruni-spionosae (Pers.:Pers.) Dietel : در اروپا و بعضی از مناطق دیگر یافت می شود و معمولاً به گونه های غیر زراعی حمله می کند.

این بیماری موجب ریزش گل ها شده و عملکرد را به شدت کاهش می دهد. علائم روی میوه های نارس و سبز، به صورت لکه هایی به قطر ۲ تا ۳ میلی متر و روی میوه بالغ به صورت آبله می باشند.

سایر مطالب:

بیماری پیچیدگی برگ (لب شتری) درخت هلو

علایم بیماری زنگ درخت هلو

نشانه های بیماری زنگ درخت هلو در همه درختان میوه هسته دار شبیه هم هستند. شروع بیماری همراه با پیدایش لکه های سبز متمایل به زرد کم رنگ در دو سطح برگ است. لکه ها کم و بیش زاویه دار هستند و رنگشان زرد براق می شود.

روی لکه های واقع در سطح زیرین برگ، جوشهای تیپ مولد یوریدیوسپور به رنگ قهوه ای نارنجی تشکیل می شوند.

گاهی تلیوسپورهای سیاه رنگ این بیماری می آیند و این به نوع میزبان و فصل بستگی دارد آلودگی سرشاخه به زنگ، در همه انواع درختان میوه هسته دار واضح و نمایان نیست، ولی وقوع آلودگی سرشاخه ها در هلو نسبت به آلو و گوجه بیشتر و رویت آنها آسان تر است.

در آغاز سرشاخه های آلوده کمی آبگز ومتورم می شوند. سرانجام جوشهای یوریدیوم، پوست را پاره می کنند و یوریدیوسپورها نمایان می گردند. به تدریج که سرشاخه به رشد خود ادامه می دهند و یا رشد خود را در بهاره دوباره آغاز می کنند.

پوست سرشاخه های بیمار به طور طولی ترک می خورد و یوریدیوسپورهای بیشتری به وجود می آیند و نمایان می شوند. زخمهای سرشاخه ها سطحی بوده، به خودی خود اثر مخرب ندارند، ولی ممکن است از کانون های مهم زمستان گذرانی مایه، به حساب آیند.

مبارزه با بیماری

بیماری زنگ درخت هلو که یکی از انواع آفت ها و بیماری های نهال هلو است را در صورت لزوم می توان با سمپاشی حفاظتی مهار کرد.

در نواحی ای که بروز زود هنگام زنگ معمول است، سه دفعه درختان را تیمار می کنند. در مناطقی که بیماری زنگ شدت ندارد و یا بیماری دیر هنگام بروز می کند. توصیه می شود که درختان بعد از برداشت محصول سمپاشی شوند.

شخم زمین باغ در اول زمستان سبب دفن برگ ها در خاک و فاسد شدن مقدار زیادی از تلیوسپورها می گردد.خسارت بیماری معمولا کم و قابل ملاحظه بوده و در صورتی که بیماری شدید باشد استفاده از قارچ کش های آلی مانند زینب یا تیورام در ماه های اردیبهشت و خرداد توصیه شده است.

همچنین سم پاشی درختان در اوایل پاییز با محلول لایم سولفور ۶ درصد و تکرار آن در بهار به نسبت یک درصد توصیه شده است .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )