کود فروت ست ،آشنایی با مزایا و معایب استفاده از آن

0

کود فروت ست عبارتی رایج بین کارشناسان و کشاورزان است که به گوش می‌خورد. این روزها که به اواخر دوره رشد درختان میوه در باغات نزدیک می‌شویم، بسیاری از کشاورزان به فکر تغذیه باغات خود بعد از برداشت میوه‌ها هستند .

معمولا برای این‌کار از کود فروت ست استفاده می‌کنند. دسته دیگری از این عزیزان بعد برداشت میوه، باغ را به حال خود رها می‌کنند.

کود فروت ست

امروزه برای تغذیه بعد برداشت میوه، کودهای مخصوص اینکار با عنوان کود فروت ست تولید و به بازار عرضه می‌‌‌شود که معمولا حاوی عناصر نیتروژن، روی و بور هستند. در واقع چند عنصر غذایی داخل یک بطری گنجانده شده است.

این کودها در برندهای مختلف موجود هستند.

کود فروت ست

برنامه کودی فروت ست

در این حالت، به‌جای استفاده از کود فروت ست، چند عنصر غذایی بصورت انتخابی و جداگانه در قالب یک برنامه کودی در باغات میوه جهت تقویت جوانه‌ها استفاده می‌شود.

در واقع در این برنامه چند کود به عنوان مثال کود ازت، کود پتاسیم، کود روی و … جداگانه تهیه شده و مصرف می‌شوند.

معایب کودهای فروت ست

همانطور که در بالا اشاره شد، همه عناصر غذایی مورد نیاز، داخل یک بطری و تحت عنوان کود فروت ست به فروش می‌رسد. با علم به این موضوع می‌توان معایب زیر را برای چنین کودهایی متصور شد.

کارایی جذب کودهای فروت ست پایین است : همانطور که گفتیم این کودها چندین عنصر را بصورت یکجا در خود جای داده‌اند.

زمانی که کود فروت ست بصورت یکجا و در یک مرحله مصرف می‌شود، برگ‌ها فرصت کافی برای جذب چند عنصر غذایی بصورت همزمان را ندارند و این موضوع باعث کاهش کارایی جذب کود توسط برگ‌ها می‌شود.

حاوی تمام عناصر مورد نیاز برای تقویت جوانه‌های بارده و تشکیل میوه با کیفیت نیستند : اگر برچسب کودهای فروت ست را مطالعه کنید اکثر این کودها حاوی عناصر روی، بور و ازت هستند.

اما امروزه مشخص شده عناصر دیگری مانند فسفر و پتاسیم نیز در یک فروت ست موفق دخیل هستند. بنابراین احتمال می‌رود، این کودها نتوانند تمام نیاز گیاه به عناصر غذایی را تامین کنند.

در بعضی از شرایط تمام عناصر غذایی موجود در کودهای فروت ست مورد نیاز درخت نیست: در شرایطی لازم است که بعضی از عناصر موجود در این کودها حذف شوند.

به عنوان مثال در بعضی از درختان ممکن است شاهد مسمومیت بور هستیم و در صورت مصرف کودهای فروت ست که حاوی بور هستند، احتمال آسیب به درخت تشدید می‌شود. از طرفی نمی‌توان عنصر بور را از داخل کود حذف کرد.

مزایای کودهای فروت ست

در کنار معایبی که برای این کودها ذکر شده، کودهای فروت ست دارای مزایایی نیز به این شرح می‌باشند.

کودهای مقرون به صرفه هستند : کسانی که نمی‌خواهند هزینه زیادی برای عملیات فروت ست کنند، مصرف این کود به دلیل هزینه پایین آن می‌تواند توجیه اقتصادی داشته باشد.

عدم نیاز به تخصص در مصرف این کودها: درصورتی که از زمان مصرف کودها آگاهی داشته باشید، با اطلاعات درج شده در برچسب محصول می‌توان اقدام به مصرف آنها کرد و نیازی به دانش قبلی ندارد.

سهولت مصرف در مواقعی که در زمان مناسبی از فصل قرار ندارید : 

اگر در زمان مناسبی از فصل قرار ندارید و به‌دلایلی فرصت کافی برای اجرای برنامه کودی چند مرحله‌ای فروت ست را ندارید (به عنوان مثال درصد زردی برگ‌های درخت بالا بوده و روبه خزان است)، شاید مصرف این کودها گزینه مناسب‌تری نسبت به روش مصرف مجزای عناصر غذایی باشد.

مزایای برنامه کودی فروت‌ست

در برنامه کودی فروت ست عناصر غذایی بصورت انتخابی در اختیار گیاه قرار می‌گیرند و در شرایط خاص امکان حذف، کم یا زیاد کردن مقدار یک عنصر غذایی وجود دارد. به عنوان مثال در شرایط مسمومیت بور، می‌توان این عنصر را از برنامه کودی حذف کرد.

زمانی که از برنامه کودی فروت ست استفاده می‌کنید و عناصر را بصورت جداگانه روی برگ‌ها محلول‌پاشی می‌کنید، برگ‌های درخت فرصت کافی برای جذب کود را دارد و با این روش راندمان جذب عناصر غذایی  و تاثیرگذاری آنها بالا می‌رود.

سایر مطالب:

پیشگیری از سال آوری درختان با محلول فروت ست

فروت ست درختان میوه و گیاهان به همراه برنامه غذایی

درباره فروت ست!

معایب برنامه کودی فروت‌ست

  • در مساحت کم توجیه اقتصادی ندارد: اجرای برنامه کودی فروت‌ست شاید باتوجه به هزینه نسبتا بالای آن در مساحت‌های کم توجیه اقتصادی نداشته باشد، اما باید به این نکته توجه کنید که افزایش عملکرد در نتیجه این برنامه کودی بصورت قابل توجهی قابلیت جبران هزینه‌ها را دارد.
  • نیاز به دانش و تخصص : انتخاب نوع عناصر، مقدار و روش مصرف آنها در برنامه کودی فروت ست نیاز به تخصص و دانش کافی دارد و برای اجرای آن باید با کارشناسان این حوزه مشورت کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )